مجله اصفهان فرش

نحوه نگهداری فرش دستباف

نحوه نگهداری فرش دستباف

در این مقاله راهکارهای نگهداری از فرش دستباف را برای شما عزیزان در نظر گرفته ایم که با رعایت آنها ،فرش دستباف تان از هر گونه آسیبی در امان می ماند. این نکته را فراموش کنید که این دستورالعمل ها برای فرش های مصرفی می باشد و برای فرش های عتیقه لازم است با کارشناسان با تجربه مشورت کنید.

جهت خرید فرش دستباف میتوانید با شماره 09131162373 و یا 03132229377 (پورمعمار) تماس حاصل فرمایید.چگونه فرش دستباف خود را نگهداری کنیم؟

فهرست مطالب

24 نکته برای نگهداری از فرش دستباف

  1. جایی که فرش و فرش دستباف روی آن پهن می شود باید صاف، کاملا خشک و بدون گرد و خاک باشد.
  2. فرش نباید روی سطح خاکی ، گچی و یا آهکی پهن شود.
  3. فرش نباید روی فرش دیگری و یا روی لاستیک پهن شود.
  4. موقع نظافت فرش پنجره ها باز باشد تا گرد و خاک برآمده از نظافت دوباره روی فرش را نگیرد.
  5. شکاف های لابه لای سرامیک ، سنگ فرش و یا موزاییک جایی که فرش روی آن پهن است خالی نباشد چون جایگاه خوبی برای رشد بید می باشد.
  6. برای پیشگیری از بید خوردگی پشت فرش از پودر نفتالین، نگزالت یا تنباکو استفاده کنید در نظر بگیرید از این مواد به اندازه معمول استفاده شود.
  7. اگر فرش دچار بیدخوردگی شد. اول جایی که فرش روی آن قرار دارد کامل تمیز و کنترل شود بعد جاهای بید خورده حتما اصلاح شود تا موقع شستشو قسمتهای کنار بیدخوردگی دچار آسیب نشود.
  8. علت بیدخوردگی فرش، هوای مرطوب و شرجی ، پشم های ضد عفونی نشده و نگهداری از فرش در جاهای متروکه و سر بسته یا بی توجهی و نظافت فرش است. اگر فرش ها در جاهای سر بسته قرار گیرند هر ماه باید درب ها باز شوند و فرش ها بازرسی شوند.
  9. فرش در طی زمان استفاده باید شسته شود.
  10. اگر خودتان می خواهید فرش را بشویید آن را اول خوب تکان دهید و گرد و خاکش را بگیرید و بعد کار شستن را آغاز کنید. بهتر است شستشوی فرش را به قالیشویی های معروف بسپارید.
  11. شستن فرش با مواد پاک کننده خاصیت اسیدی مثل کلروهیدروسولفاتها دارد که باعث دوام پایین و نابود شدن تار های فرش شود. شوینده مناسب برای فرش استفاده از صابون های کم اسید است.
  12. فقط فرش های معتبر است که امکان شستن با آب و صابون را دارد ، اگر فرشی که از رنگ های شیمیایی در آن استفاده شده را می شویید امکان دارد رنگ ها با هم مخلوط شود. بهتر است در مورد این مدل فرش ها با فروشنده خود صحبت کنید.
  13. هر از گاهی فرش سر و ته شود تا به یک اندازه پا خورده و مورد سایش قرار گیرد. اگر ناچار هستید قسمتی از فرش را زیر در ها پهن کنید، درب را به شکلی تنظیم کرده که موقع چرخش با فرش تماس پیدا نکند.
  14. اگر آب روی فرش ریخته شد باید کامل از فرش گرفته شود و آن قسمت خشک شود.
  15. گاهی اوقات فرش ها در روی موکت های صاف و یا سنگ و سرامیک و موزاییک کف اتاق به علت پا خوردن حرکت می کنند. برای پیشگیری از این اتفاق می توان از آستر های اسفنج شکل یا شبکه های توری که جنسشان پی وی سی نرم است استفاده کرد. این آسترها باید سایزشان کوچکتر از فرش باشد.
  16. از قرار دادن مستقیم نوک پایه صندلی، میز و یا مبل روی فرش جلوگیری کنید در این موارد زیر پایه های پلاستیکی و یا چوبی ساخته شده را به کار ببرید.
  17. از تابیدن نور مستقیم آفتاب روی فرش جلوگیری کنید و از پارچه یا روفرشی روی فرش یا پرده ضخیم استفاده کرده و یا از کرکره جلوی پنجره استفاده کنید .هر چند نور مستقیم آفتاب برای زمان طولانی موجب پریدگی رنگ آن می شود ولی لازم است که هر از گاهی (مثلا 6 ماه یکبار) فرش ها را از اتاق بیرون آورده و در معرض هوا قرار داد اصطلاحا فرش را هوا داد. زمان اینکار هیچوقت بیشتر از چند ساعت نیست و حداکثر نصف روز می باشد. مخصوصا پشت فرش را آفتاب دادن خیلی اهمیت دارد چون پشت فرش جای مناسب برای زندگی موریانه و بید و سایر حشرات است و همچنین انواع قارچ ها و کپکها در محیط تاریک پشت فرش بیشتر رشد می کنند .نور آفتاب همه این موارد را نابود می کند و برای سلامت فرش ضروری است . موقع هوا دادن فرش در برابر نور خورشید باید چند بار فرش را جارو یا برس کشید تا موارد ذکر شده بهتر از فرش خارج شوند .
  18. لازم است اگر فرش در اتاق های در بسته قرار دارد هفته ای یکبار پنجره ها و درها را باز کرد و از لحاظ بید خوردگی و بقیه عوامل مثل رطوبت، هوای اتاق را کنترل کرد. لازم است در انارهای بزرگ فرش از تهویه های مختلف و مناسب استفاده شود . چون هوای راکد باعث می شود انواع کپکها و قارچ ها رشد کنند.
  19. برای یکنواختی در سطوح فرش لازم است فرش هر شش ماه یکبار سر و ته شود.
  20. از قرار دادن درختچه و یا گلدان روی فرش یا کنار آن جلوگیری شود . اکثر پوسیدگی فرش ها بخاطر آب های اضافی پای گلدان هاست.
  21. در مناطقی که دارای آب و هوای گرم و مرطوب است بهتر است از فرش های تمام ابریشم استفاده شود. چون این فرش ها رطوبت کمی را جذب می کنند.
  22. فرش هایی که استفاده می شوند باید پیش از کهنه شدن و نخ نما شدن بازسازی شده یا عوض شوند.
  23. از زدن چسب به ریشه های فرش برای جلوگیری از آلودگی خودداری کنید چون این چسب ها به آسانی حتی در قالیشویی ها پاک نمی شوند. بهتر است دو سر ریشه های فرش را گره بزنید تا فرش شکافته نشود . ضمنا، خود ریشه ها را تا حد توانتان ، داخل چرم یا پارچه قرار دهید و آنها را بدوزید تا ریشه ها سالم بمانند.
  24. جهت برطرف کردن گودی فرش که ظاهر زشتی را به وجود می آورد راهکارهای زیر را انجام دهید الف) در گودی های ایجاد شده در فرش یه قطعه یخ گذاشته و به مدت یک ساعت منتظر باشید و به همین حال بماند تا پرزهای خوابیده فرش مجددا به شکل طبیعی برگردد.ب) در جای گود شده مقداری آب بریزید و پارچه ای مرطوب بر روی آن قرار داده و آرام با اتوی نسبتا داغ ماساژ داده و فشار دهید تا پرزها به شکل اولیه برگردند و بعد با یک برس آن قسمت ها را برس بزنید.
چرا فرش دستباف کهنه و قدیمی، گرانتر است؟

23 نکته برای نگهداری از فرش دستباف

از بین بردن جای وسایل سنگین از روی قالی

وسیله های سنگین مانند پایه مبل روی فرش ها معمولا جا می گذارند. بهتر است یک تکه یخ روی محل مورد نظر گذاشته و بعد با دستمال خشک رطوبت آن را بگیرید و به این صورت پرزهای قالی به حالت اول برمی گردد.

برای درخشش و برق انداختن رنگ قالی مقداری نشاسته ذرت روی فرش بپاشید و بعد از یکساعت با جارو برقی آن را جارو کنید. و همینطور می توانید مقداری سرکه را با خاک اره مخلوط کنید و برسی را به آرامی در آن بزنید و روی فرش بکشید و هنگامی که خشک شد با جارو برقی روی آن را جارو بکشید.

ضد عفونی و براق کردن فرش

برخی از مهمان ها این عادت را دارند که با کفش روی فرش های تمیز شما می آیند. اگر فرد وسواسی باشید چه می کنید ؟ فرش را می شویید؟ توصیه می شود بعد از جارو زدن فرش ، دستمال حوله ای بزرگی را با آب و سرکه سفید آغشته کرده و به آرامی بر روی پرزهای فرش بکشید اندازه سرکه زیاد نباید باشد وگرنه فرش آسیب می بیند.

شفاف کردن رنگ فرش

اول روی فرش مخلوط برگ های مرطوب (تفاله چای و نمک) پاشیده ، بعد با جاروبرقی ، جارو کنید تا رنگ فرش براق شود. برای از بین بردن کرک فرش باید کیسه حمام را خیس کرده به دست بکشید و از جهت خواب فرش کیسه بکشید. دو روز یکبار فرش را جارو بزنید، در سال حداقل چند بار شامپو فرش به فرش ها بزنید. سعی کنید با نحوه رنگ کردن فرش دستباف آشنا شوید.

درباره نمد ترکمن چه میدانید؟

راه های نگهداری و مراقبت از فرش دستباف

راه های نگهداری و مراقبت از فرش

موقع جارو زدن گاهی مسیرتان را عوض کنید یعنی از جهت های متفاوت جارو بزنید تا بافت و پرز فرش شکل خودش را از دست ندهد و از پرز پرز شدن کم کنید.

مهمترین مرحله نگهداری از فرش

یکی از روش های نگهداری از فرش دستباف جارو زدن است. فرش را به شکل دقیق و منظم جارو کنید خصوصا جاهایی که رفت و آمد زیادی صورت می گیرد. رفت و آمد روی فرش های کثیف این امکان را می دهد که لکه ها و کثیفی ها به قسمت های پایین پرزها وارد شده که حل این مورد مشکل است و ممکن است بافت فرش صدمه ببیند. جهت حفظ کیفیت فرش باید نحوه صحیح جارو کردن فرش را بدانید.

  • جارو زدن پی در پی باعث می شود این ذرات را قبل از اینکه مشکل ساز شوند از بین می برد.
  • گاهی جاروی سنتی به کار ببرید این کار باعث می شود فرشتان براق‌تر شود و با مرتب کردن پرزها فرش را زیباتر نشان می دهد.
  • برای جاهای پر رفت و آمد هفته ای سه یا چهار بار و برای جاهای کم رفت و آمد هفته ای دو بار جارو زدن توصیه می شود.
  • می توانید برای تمیز کردن فرش از جارو دستی استفاده کنید. از جارو برقی با دور تند و یا از جارو با برس چرخ دنده ای استفاده نکنید.
  • برای جارو زدن فرش عجول نباشید مخصوصا اگر فرش های پرز بلند مثل گبه دارید چون آلودگی در آنها دیرتر از بین رفته دسته جاروی خود را از یک نقطه خاص چند بار عبور داده تا خیالتان راحت شود گرد و خاک ها به طور کامل از بین رفته اند.
  • برای برطرف کردن بوی بد کمی جوش شیرین را به کیسه جارو برقی تان اضافه کنید.
  • موقع جارو زدن حواستان باشد فرش ساییدگی و کم پرزی پیدا نکند چون اگر دچار ساییدگی شود ارزش اولیه آن کم می شود.
  • قبل از تمیز کردن فرش ، خوب جارو بزنید تا گرد و غبار فرش گرفته شود. با مقداری ماست لکه هایی را که در فرش به ایجاد شده پاک کنید.برای این کار مقداری ماست را روی لکه ها ریخته و با قاشق آن را جمع کنید و یک دستمال تمیز کشیده و خوب خشک کنید.

تمیز کردن لبه قالی

گرد و خاک های لبه فرش را با برس دستی پاک و تمیز کنید و بعد جاروبرقی بکشید برای پاک کردن این قسمت آب را با پودر لباسشویی مخلوط کرده و با یک فرچه به آن قسمت بکشید ولی مراقب باشید این ترکیب به فرش آسیب نزند. بعد با یک دستمال خشک کنید و موقع زیر آن را دستمال سفید یا کاغذ پهن کرده تا رطوبت فرش گرفته شود.

شیوه شستشو، مراقبت و نگهداری از فرش

فرش مثل هر وسیله دیگر برای طولانی تر شدن عمرش به مراقبت و نگهداری درست نیاز دارد . نحوه نگهداری از فرش دستباف بسیار حائز اهمیت است

فرش مثل هر وسیله دیگر برای طولانی تر شدن عمرش به مراقبت و نگهداری درست نیاز دارد. نحوه نگهداری از فرش دستباف بسیار حائز اهمیت است.
تا جایی که امکان دارد شستن فرش هایتان را خصوصا در منطقه های مرطوب یا سردسیر به قالیشویی های معتبر سپرده و از شستن آنها در منزل خودداری کنید چون اگر آب کامل فرش در خانه گرفته نشود به تدریج باعث پوسیدگی یا رنگ زدگی آن می شود. در صورتی که قالیشویی های مجهز با استفاده از سیستم سانتریفیوژ فرش را پس از شستن به صورت کامل آبگیری می کنند.

فرش مراکشی چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

خانه ها و انبار هایی که رطوبت گیر می باشند برای نگهداری و یا پهن شدن فرش نیستند. این آگاهی را داریم که رطوبت بعد از مدتی باعث رشد قارچ ، کپک زدگی و در آخر پوسیدگی فرش می شود. در منطقه ها و شهرهایی که مرطوب است، بهتر است بعد از 3 تا 6 سال فرش ها تعویض شوند تا قبل از پوسیدگی کامل و یا پاره شدن فرش بتوان راهکاری را برای آن پیدا کرد.

نکته هایی برای نگهداری فرش لوله شده

مراقبت از فرش دستباف لول شده برای ما مهم است زیرا معتقدیم بهترین راه برای نگهداری فرش در زمانی که قرار نیست از آن استفاده کنیم، لول کردن آن است. اما نکاتی در مورد فرش دستباف وجود دارد که اگر آنها را رعایت نکنید فرش دستباف شما آسیب می بیند. در ادامه این نکات را با هم بررسی می کنیم:

  1. اولین نکته ای که قبل از نصب فرش باید به خاطر داشته باشید این است که اگر فرش شما به هر دلیلی آسیب دید، باید قطعات آسیب دیده و فرسوده را تعمیر و تعویض کنید. به یاد داشته باشید که بی توجهی به این مشکل می تواند باعث پوسیدگی بیشتر فرش دستباف و هزینه بیشتر شود.
  2. قبل از جمع آوری و لول کردن فرش دستباف حتما از یک ماده ضد بید مانند تنباکو یا گلوله بید استفاده کنید و آنها را روی فرش قرار دهید.
  3. برای رول کردن فرش دستباف، به خصوص فرش سایز بزرگ، بهتر است دو یا سه نفر فرش شما را رول کنند. در غیر این صورت ممکن است فرش به طور یکنواخت و منظم غلت نخورد و هر دو انتهای فرش صاف نباشد و باعث شود که لبه های اضافی که از فرش بیرون زده به مرور زمان تا شده و فرسوده شوند.
  4. اگر فرش دستبافت شما برای شما ارزش زیادی دارد، بهتر است یک لنت نخی یا پارچه تمیز و استریل شده را روی فرش پهن کنید تا از ورود گرد و غبار و سایر آلودگی ها جلوگیری شود. در مرحله بعد، فرش باید سیم کشی داشته باشد تا از ورود گرد و غبار و سایر آلودگی ها به فرش جلوگیری شود.
  5. نکته پایانی در مورد نگهداری فرش دستباف این است که اطمینان حاصل شود که قسمتی که فرش در آن نگهداری می شود عاری از هرگونه رطوبت، حشرات و حشرات، نور خورشید و گرد و غبار باشد. همچنین به یاد داشته باشید که این محیط باید دارای تهویه مناسب باشد.

شستشو فرش در خانه

در مورد شستن فرش دستباف در خانه قبلا توضیحاتی ذکر شده است و در ادامه موارد مهم به صورت تیتر وار ذکر میشود:

  1. اول فرش را در جای شیب دار پهن کرده و روی آن را کامل خیس کنید.
  2. بعد محلولی از آب ولرم و شامپو فرش تهیه کرده و با اسفنج همه نقاط فرش را بشویید.
    بعد از پایان این کار فرش را با آب طوری بشویید که مواد شوینده کاملا از فرش بیرون رود.
    در آخر فرش را برای خشک کردن در جایی آویزان کنید و یا در محی که شیب تند دارد قرار دهید تا رطوبت آن خارج شود و کامل خشک گردد.
  3. از پهن کردن روی چمن یا در برابر نور تند و سوزان آفتاب برای خشک کردن فرش خودداری کنید.
  4. به کار بردن حرارت مستقیم وسایلی مثل بخاری ، رادیاتور ، شومینه و… برای خشک کردن به فرش آسیب می رساند.
  5. برای خشک کردن رطوبت قسمتی از فرش به وسیله اسفنج ، پارچه پنبه ای یا حوله ، آب را جمع کنید و بعد قسمت مرطوب را در برابر آفتاب ملایم و یا با حرارت ملایم سشوار دستی پشت و روی فرش را خشک کنید.
  6. بعضی خانم ها به مواد پاک کننده و حتی دستکش حساسیت دارند در اینگونه مواقع بهتر است بجای پاک کننده هایی مثل پودر و شامپو از نمک استفاده کنیم. سطح فرش را با مقداری نمک بپوشانید نباید اندازه نمک به حدی باش که سطح فرش را سفید کند و بعد فرش را به مدت 12 ساعت میگداریم بماند سپس با اسفنج خیس آن را تمیز می کنیم نتیجه خیلی خوبی دارد.
  7. اگر شامپو فرش ندارید دو قاشق چایخوری نمک، یک قاشق چایخوری مایع ظرفشویی را در یک لیتر آب ریخته و حل کنید. آن را خوب مخلوط کنید و کف آن را برای پاک کردن فرش استفاده کنید.
  8. شامپو فرش و صابون لباسشویی که قلیای کمی دارند می توانند شوینده های مناسبی برای فرش باشند. اگر شامپو فرش ندارید یک قاشق چایخوری نمک را در یک لیتر آب ریخته و آن را خوب مخلوط کرده تا کف بوجود آید. کف را با یک تکه تور گلوله شده که آب جذب نمی کند روی فرش مالیده و با دستمال حوله ای کامل خشک کنید.
  9. شستن فرش در خانه به وسیله شوینده های معمول باعث خشک و شکننده شدن الیاف پشم می گردد ، چون این مواد برای برطرف کردن چربی های قوی و همچنین دارای مواد شیمیایی قوی هستند و چربی الیاف پشم را گرفته و باعث بروز کچلی و شکستگی در فرش می شود.
  10. اگر فرش خامه های رنگی داشته باشد پایداری کافی ندارند موقع شستن و برس کشیدن امکان دارد رنگها با هم ترکیب شوند. برای همین در کارگاههای قالیشویی حوضچه هایی با مواد خاص وجود دارد که این فرش ها را در آنجا قرار می دهند و رنگ الیاف آنها کما بیش برای یک مدت ثابت می شود. ولی به هر صورت فرش رنگ می دهد و برای راهی جز رنگ برداری فرش نیست.
  11. اگر از مواد شوینده سنتی استفاده شود ممکن است ناخالصی در آنها وجود داشته باشد و باید خیلی با دقت آبکشی شود تا به فرش آسیب نزند.
  12. اگر در رودها و نهرها آبکشی انجام شود ، بعضی مواد معدنی نظیر (آهک و گچ) امکان دارد در فرش بماند و باعث آسب فرش می شود.
  13. از مواد نرم‌کننده برای نرم کردن فرش می توان استفاده کرد.
  14. پس از شستن ، باید فرش را به وسیله دارکش های کارآزموده کشی شده و کج شدگی آن برطرف شود.
  15. پس از دارکشی فرش باید از لحاظ کناره ها و ریشه ها گلیم بافی و شیرازه دیده شود و در صورت مشاهده نقص حاصل از شستشو اصلاح شود.
  16. فرش پس از شستن با تراش مقداری پرداخت می شود ، برای پرداخت باید تیغه برنده و خیلی تیز باشد و لزوما برای اینکار از دستگاه استفاده شده تا همه سطح فرش به طور یکنواخت تراش داده شود.
  17. به هیچ عنوان فرش را به منظور خشک کردن لوله نکنید چون اینکار باعث ایجاد برآمدگی و کیسی در فرش می شود. که جهت رفع آن میتوانید مطلب آموزش رفع برآمدگی و کیسی فرش را بخوانید.
طرح بته جقه در فرش چیست؟

روش ها لکه زدایی

پاک کردن لکه از روی فرش
با در نظر گرفتن اینکه هر لکه ای روش خاصی برای از بین رفتن دارد لذا شناخت لکه خیلی مهم است در زیر تعدادی از لکه های رایج و راه های از بین بردن آنها را برای شما عزیزان در مقاله راه های پاک کردن لکه از روی فرش شرح داده ایم.

نحوه نگهداری فرش دستباف در انبار

فرش دستباف یک کالای ارزشمند بوده اگر خوب از آن نگهداری شود زیبا و سالم باقی می ماند برای نگهداری از فرش در مکانی غیر از خانه ضروری است تا مکان از هر لحاظ مناسب باشد یک انبار مناسب و خوب شامل خصوصیات زیر است.

  1. از نظر استحکام طوری درست شده باشد که در برابر عامل های طبیعی آسیب کمتری ببیند.
  2. اطراف انبار باید هر از گاهی سمپاشی شود تا حشرات موذی و بید و موریانه به داخل آن نتوانند نفوذ کنند.
  3. برای ورود نور به داخل پنجره کافی وجود داشته باشد و همچنین دارای هواکش و دستگاه تهویه نیز باشد.

15 دیدگاه در “نحوه نگهداری فرش دستباف

  1. میثم دستغیب گفت:

    گروه واتساپی هم دارید؟

  2. روح الله طالبی گفت:

    لطفا آدرستون رو برای بنده ارسال کنینم چجوری باهاتون ارتباط بر قرار کنم

  3. رمضان بابایی گفت:

    مطالب بیشتری بنویسین لطفا

  4. بهنام عسگری گفت:

    اینا فوق العادن

  5. اسدالله ایزدی گفت:

    شماره تماستون برای خرید تلفنی چنده

  6. حامد هدایت گفت:

    حرف نداشت👌🏻

  7. عبدالرضا رحمتی گفت:

    چرا اینقد زیاد؟

  8. مسعود غلامی گفت:

    aaaaliii bood

  9. قاسم موحد گفت:

    دمتون گرم

  10. سجاد ذاکری گفت:

    دستخوش

  11. سعید کرمی گفت:

    کجا می تونم اطلاعات کاملتری درباره این موضوع پیدا کنم

  12. کاظم شاکری گفت:

    لطفا آدرستون رو برای بنده ارسال کنین

  13. فرهاد محمودی گفت:

    بی نظیر هستید

  14. حامد حمیدی گفت:

    مطلب خوبی بود

  15. هادی خلیلی گفت:

    بیشتری بنویسین لطفا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *