مجله اصفهان فرش

آموزش پرداخت فرش دستباف

آموزش پرداخت فرش دستباف

پرداخت فرش دستباف و ماشینی روشی است که باعث جلوه ادن به فرش میشود. امروزه بافت فرش دستباف و ماشینی به صورت پیشرفته انجام پذیر است این نکته قابل ذکر است که در بافت فرش دستباف گره ها توسط دستان هنرمند روی هم بافته می شوند و نقش و طرحی چشم گیر خلق می کنند فرش دستباف و ماشینی نقطه اشتراکشان در این است که روگیری و پرداخت آنها بواسطه دستگاه های بخصوصی انجام می گیرد و در این مقاله نحوه پرداخت فرش دستباف را برای شما عزیزان شرح می دهیم.

فهرست مطالب

پرداخت فرش یعنی چه؟

فرش هایی که با گره بافته میشوند پس از اتمام کاربافت، پرز یا خامه اضافه با ارتفاع مناسب با رج شمار کوتاه میشوند که به این عمل پرداخت فرش میگویند.

شیوه های پرداخت فرش دستباف و ماشینی

شیوه های پرداخت فرش دستباف و ماشینی

همه فرش های دستباف و ماشینی که بافته می شوند دارای پرزهای اضافی در هر رج بافت هستند که لازم است کوتاه شوند. این کار باعث می شود تا نقش و طرح فرش خوب نمایان شود. بخاطر همین برای گرفتن این پرزها ی اضافه از روی بافت، باید پرداخت صورت گیرد.

جهت مشاوره رایگان در خصوص خرید فرش دستباف میتوانید با شماره 09131162373 و یا 03132229377 (پورمعمار) تماس حاصل فرمایید.

وسایل مورد نیاز برای پرداخت فرش

برای فرش های دستباف پرداخت به دو شیوه سنتی و ماشینی انجام پذیر می باشد. در شیوه سنتی بافنده پس از هر رج ، اول بافنده همه گره های بافته شده را با شانه بخصوصی مرتب کرده و بعد با قیچی بخصوصی پرداخت را انجام می دهد. این شیوه به تبحر بالای بافنده نیازمند است تا کار یکدست انجام شود.

فرش پازیریک چه ویژگی هایی دارد؟

ولی در شیوه پرداخت ماشینی که برای فرش دستباف انجام می گیرد به این صورت است که پس از بافت همه فرش و پایان کار ، پرداخت آن انجام می گیرد. شخص پرداخت کار دستگاه های روگیری که یک تراش برقی بخصوصی دارند را روی فرش حرکت می دهند و پرزهای اضافی فرش را می گیرند. پیشنهاد میکنیم مطلب اصطلاحات بازار فرش را نیز بخوانید.

در شیوه پرداخت ماشینی فرش دستباف این مسئله قابل ذکر است که اگر خامه اضافی فرش بیش از اندازه چیده شود ، به کیفیت فرش آسیب می رساند. به طوری که به این نوع فرش ته خاب گویند. برای همین پرداخت فرش دستباف کاری تخصصی می باشد که باید توسط اشخاص متخصص صورت گیرد.

پرداخت برجسته فرش دستبافت

این شیوه از روگیری فرش دستباف نمایش خیلی زیبایی از نقش و طرح فرش را نشان می دهد. ولی کاری بسیار تخصصی است که توسط اشخاص ماهر صورت می گیرد. روش پرداخت آن به این صورت است که از قیچی بخصوصی که سر نخ نام دارد استفاده می شود.با این قیچی نقش و طرح ها به شکل برجسته قیچی می شوند تا به نسبت زمینه دارای ارتفاع بیشتری باشند. ارتفاع هر پرز در این مدل پرداخت بین 3 تا 3.5 سانتیمتر می باشد.

نکته قابل ذکر در پرداخت برجسته این است که این شیوه برای فرش هایی مناسب است که دارای طرح و نقش باشند. برای همین در همه فرش ها نمی توان این شیوه را به کار برد. چون مسئله مهم برای انجام این روگیری ، زیباتر کردن فرش می باشد.

آشنایی کامل با فرش پوست و چرم

فرش غیرقابل پرداخت

فرش هایی که نمیتوان پرداخت کرد

همه فرش های دستباف و ماشینی پس از بافت پرداخت می شوند تا نمای زیباتر و درخشش خود را نشان دهند. ولی فرش دستباف را می توان پس از مدتی دوباره روگیری کرد. البته این کار زمانی است که فرش دستباف کهنه شده باشد و یا زیاد پا خورده باشد و همچنین اگر جلا و رنگ اولیه خودش را از دست داده باشد پرداخت کار خوبی برای برگشت زیبایی آن می باشد.

پرداخت تابلو فرش

تابلو فرش دستباف ، آمیخته ای از خلاقیت و هنر بافندگان فرش می باشد. با در نظر گرفتن قیمت بالای فرش دستباف احتمالا اشخاص زیادی نتوانند آن را بخرند.ولی تابلو فرش های دستباف هم قیمتشان مناسب تر از فرش دستباف بوده و هم تکه های کوچکی از زیبایی فرش دستباف را در نقش ها و طرح های زیبا دارا می باشند. به همین خاطر هواداران زیادی دارند.

روش پرداخت این فرش دستی و ماشینی است. در روش دستی به تبحر بسیار بالای بافنده نیاز است. ولی در روش پرداخت ماشینی ، کاری براق ، تابان ، تمیز و یکدست به وجود می آید که همه نقش ها و طرح ها خیلی خوب قابل تشخیص می باشند.

پرداخت تابلو فرش

از پرداخت برجسته می توان در تابلو فرش استفاده کرد. در این حالت طرح ها و نقش ها قابل تشخیص و برجسته سازی از زمینه می باشند. این شیوه از پرداخت شکوه بسیار زیبایی را در تابلو فرش به‌وجود می آورد.

پرداخت فرش ابریشمی

فرش دستباف ابریشمی بسیار زیبا و حساس و گران‌قیمت می باشند. برای پرداخت این فرش ها هر فردی قادر به انجام آن نمی باشد. این کار در شیوه ماشینی یا سنتی باید بواسطه پرداخت کار حرفه ای و متخصص انجام گیرد. چون نخ ابریشم دارای لختی زیادی به نسبت پشمی دارد. اگر پرداخت فرش دستباف اشتباهی انجام شود ، نه فقط زیبایی ایجاد نکرده بلکه ظاهر بدی را به فرش می دهد.

طرح و نقش شاه عباسی چه ویژگی هایی دارد؟

پرداخت فرش ابریشمی از دو روش پرداخت به شکل دستی در حین کار و یا پرداخت پس از کار به شکل ماشینی با کمک دستگاه پرداخت فرش دستباف انجام پذیر است. شیوه روگیری ماشینی نمای زیباتری از فرش ابریشمی را تولید می کند و عیب های روش دستی را ندارد. ولی باز تاکید می کنیم که این کار باید توسط پرداخت کار متخصص انجام گیرد.

قیچی پرداخت فرش

ابزار خیلی مهم در روش پرداخت فرش دستباف به شیوه سنتی ، قیچی پرداخت فرش می باشد. همانطور که گفته شد فرش را می توان در موقع بافت پراخت کرد.این کار را خود بافنده انجام می دهد.ولی در شیوه دیگر فرش به طور کامل بافته می شود و در آخر پس از جدا کردن فرش از دار قالی ، پرداخت فرش بواسطه پرداخت کار ماهر انجام می گیرد.

در شیوه سنتی پرداخت کار با قیچی مخصوص روگیری ، با تخصص و صبر زیاد این کار را انجام می دهد تا کاری زیبا و بی عیب ارائه دهد.

مسئله ای که باید به آن دقت کرد این است که در تفاوت پرداخت سنتی هنگام کار و پس از پایان کار این است که اگر پس از هر رج پرداخت انجام شود ، بافنده می تواند مشکلات کار مثل بالازدگی و اشتباه در بافت را متوجه شده و آن را تصحیح کند.ولی در عین حال امکان دارد پرداخت را با مهارت انجام ندهد.

چرا فرش دستباف کهنه و قدیمی، گرانتر است؟

در شیوه پرداخت پس از پایان کار ، امکان تصحیح اشکالاتی مثل بالازدگی وجود ندارد ، ولی پرداخت به صورت اصولی و زیبا انجام پذیر است.به جز این مسئله پرداخت فرش با کمک دستگاه پرداخت فرش دستباف انجام می شود.

هزینه پرداخت فرش

با در نظر گرفتن اینکه تابلو فرش و فرش دستباف در ابعاد و طرح های مختلف تولید می شوند ، هرکدام دارای قیمت های مختلفی برای روگیری می باشند. به عنوان نمونه طرح های مینیاتوری گلدان و گل و منظره های طبیعی آیات قرآن در بافت فرش دستباف ایجاد می شوند طرح های مینیاتوری چون ظرافت زیادی دارند هزینه پرداخت فرش بیشتر است. همچنین طرح های چهره در تابلو فرش به دقت بالایی در پرداخت نیاز دارند ، به خاطر همین قیمت پرداخت آن ها بالاتر از طرح های ساده می باشد

هزینه پرداخت فرش دستباف و ماشینی

سخن پایانی

پرداخت فرش ماشینی و دستباف شیوه ای برای نمایش زیبایی نقش ها و طرح های فرش است که با این روش پرزهای اضافی فرش گرفته می شود. نکته قابل ذکر این است که پرداخت فرش دستباف تنها مخصوص زمان بافت آن نمی باشد. بلکه برای فرش هایی که به شیوه  غیر اصولی شسته و یا زیبایی اولیه شان از دست رفته است ، می توان پرداخت فرش را انجام داد تا فرش ظاهر بهتری پیدا کند. پیشنهاد می کنیم برای این کار به قالی شویی های معتبر مراجعه کنید تا پرداخت فرش دستباف را به شکل صحیح انجام دهند.

15 دیدگاه در “آموزش پرداخت فرش دستباف

  1. عباسعلی بیات گفت:

    دمتون گرم

  2. محمد جمشیدی گفت:

    لطفا آدرستون رو برای بنده ارسال کنین بنده ارسال کنین

  3. میلاد تبریزی گفت:

    لطفا آدرستون رو برای بنده ارسال کنین

  4. مهدی سرمد گفت:

    مطلب خوبی بود همکار گرامی

  5. بهنام محمدی گفت:

    دست مریضاد استاد

  6. حسینعلی بابایی گفت:

    محتوا خوبی بود

  7. میلاد اسماعیلی گفت:

    سایتتون محشرههههه

  8. غلامعلی کیانی گفت:

    یه سوال داشتم خرید حضوری هم دارید

  9. مصطفی اسدی گفت:

    بی نظیر هستید

  10. ابوالفضل صالحی گفت:

    چطوری می تونم باهاتون ارتباط بر قرار کنم

  11. جواد امیدی گفت:

    کانال تلگرامی هم دارید ؟

  12. حامد هاشمی گفت:

    حساب توییتری هم دارید؟

  13. فرهاد کرمانی گفت:

    گل گفتید دست مریضاد

  14. جواد فتحی گفت:

    بیشتری بنویسین لطفا

  15. علی اکبر حیاتی گفت:

    میتونم شماره شما رو داشته باشم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *