مجله اصفهان فرش

پاک کردن انواع لکه از روی فرش

پاک کردن انواع لکه از روی فرش

تمیز کردن لکه فرش جزو مهمترین مراحل خانه تکانی است، از بین بردن لکه فرش باعث افزایش عمر فرش و همچنین زیبایی خانه میشود. در این مطلب از اصفهان فرش روش های مختلف از بین بردن انواع لکه از روی فرش را بررسی میکنیم.

فهرست مطالب

پاک کردن لکه از روی فرش

در ادامه به راه های پاک کردن انواع لکه از روی فرش میپردازیم:

پاک کردن لکه اسیدی از روی فرش

برای پاک کردن لکه های اسیدی و سرکه از روی فرش روی آن را مقداری جوش شیرین و آب ریخته و بعد مقدار خیلی کمی محلول آمونیاک و آب اضافه کنید. چند دقیقه بعد فرش را آبکشی کرده و جارو کنید.

پاک کردن خون از روی فرش

برای از بین بردن لکه خون از روی فرش، تا جایی که امکان دارد آن را با پارچه ای جذب کنید و بعد یک قاشق چایخوری مواد شوینده را با یک قاشق همان اندازه سرکه سفید ترکیب کنید و کمی آب ولرم بریزید تا مایع رقیقی حاصل شود سپس به جایی که لک دارد بمالید و اجازه دهید تا خشک شود و آن را آرام جارو کنید.

پاک کردن لکه کره از فرش

برای پاک کردن کره از روی فرش، هر اندازه که می توانید کره را با دست برداشته و بعد مقدار کمی شوینده را روی لکه ریخته و با حوله یا پارچه روی آن بکشید تا خشک شود.

پاک کردن لکه شمع از روی فرش

گاهی اوقات سرازیر شدن اشک از شمع های تولد یا قطع برق باعث می شود که آنها روی زمین بیفتند و لکه دار شوند. برای حل این مشکل ابتدا پارافین سفت شده را با یک جسم تیز مانند چاقو یا حتی میخ بردارید سپس یک کاغذ روغنی یا یک حوله بزرگ را روی لکه پارافین تا بزنید و اتو را روی دمای گرم قرار دهید و چندین بار به سطح کاغذ بکشید، حرارت حاصل از اتو پارافین های باقی مانده بین بافت ها را ذوب کرده و جذب کاغذ می کند. در صورت لزوم این کار را چندین بار تکرار کنید.

راه دوم برای پاک کردن شمع از روی فرش، یک تکه یخ را روی لک آب شمع قرار دهید چون باعث یخ زدن شمع شده و به آسانی از روی فرش جدا می شود.

فرش گروس را بهتر بشناسید

پاک کردن آدامس از روی فرش

برای پاک کردن آدامس از روی فرش مانند روش پاک کردن شمع، آن را با مقداری یخ سرد کرده تا به آسانی کنده شود.

پاک کردن قهوه و شکلات از روی فرش

برای پاک کردن قوه و شکلات از روی فرش در ابتدا آن را از روی فرش برداشته و به شیوه لکه خون و با بکار بردن مواد شوینده و آب و سرکه سفید آن را پاک کنید.

پاک کردن آبرنگ از روی فرش

برای پاک کردن آبرنگ از روی فرش در ابتدا روی آن جوهر خشک کن بگذارید و آن را با اتو گرم کنید تا لک را به خود بکشد و بعد شوینده استفاده کنید و چند دقیقه بعد آن را بشویید.

پاک کردن لکه میوه از روی فرش

برای از بین بردن لکه میوه از روی فرش، به محض افتادن میوه آن را برداشته و جایش را با ناخن خراشیده و بعد به شیوه های قبلی و به کار بردن سرکه سفید و آب ولرم و مایع شستشوی رقیق شده لکه میوه را پاک کنید و با آب تمیز کنید.

از بین بردن لکه ابگوشت از روی فرش

برای از بین بردن لکه ابگوشت از روی فرش بدون اینکه دستتان را به آنها بزنید تا پخش شود، از شیوه بکار بردن آب و سرکه سفید و شوینده آن را تمیز کنید و با آب بشویید.

تمیز کردن لکه مواد چرب از فرش

اگر غذای چرب و رنگ دار مثل آب مرغ روی فرش ریخت، سریع یک کاسه ماست روی آن ریخته و بگذارید چند دقیقه به همان حالت بماند و بعد هم ماست را برداشته و هم لکه را پاک کنید.

برای برطرف کردن لکه مواد چرب مثل مداد شمعی و موادی مانند قیر اول مقداری حلال غیر چرب را که زود خشک نمی شود به پنبه مرطوب ریخته و سپس آن را آرام روی لکه بگذارید به این صورت ذرات جذب پنبه و حلال روی آن می گردد. این کار را به قدری تکرار کنید تا لکه کامل نابود شود و به محل را با پارچه مرطوب پاک کنید. پیشنهاد میکنیم مطلب شستن ریشه فرش را نیز بخوانید.

تمیز کردن لکه‌ های قدیمی از فرش

ماده پاک کننده را از بیرون از لک به طرف آن بریزید تا کثیفی به جاهای دیگر نرود و بعد از انجام کار سریع آن محل را با دستمال خیس تمیز کنید

برای برطرف کردن لکه های قدیمی روی فرش که موقع لک شدن متوجه آن نشده اید ، کمی کف خمیر ریش را روی محل لک قرار داده و بعد محل را پارچه ای مرطوب بکشید و سپس آن را با دستمال خشک پاک کنید. جای لک شده را با پارچه ای تمیز پوشانده و جسم سنگینی مانند کتاب روی آن بگذارید. هروقت پارچه مرطوب شد، آن را تعویض کنید تا بعد از مدتی رطوبت فرش گرفته شود.

فرش دستباف نایین

تمیز کردن لکه کاکائو، بستنی از فرش

برای برطرف کردن این لکه ها اول اطراف محل مورد نظر را به آرامی جمع کنید تا لکه پخش نشود و بعد یک قاشق چایخوری مایع ظرفشویی را در یک استکان آب حل کرده و این محلول را با دستمالی پاک و یا پنبه روی محل بگذارید و دقت کنید محل لکه را نمالید ، به آرامی آن را پاک کنید اگر چندین بار این کار را تکرار کنید، ماده ریخته شده کاملا نابود می شود. سپس محل را با دستمال مرطوب پاک کنید. مطلب شستن فرش دستباف در خانه را نیز بخوانید.

پاک کردن چسب از روی فرش

برای پاک کردن چسب از روی فرش راه های مختلفی وجود دارد که ما در اینجا به اختصار به چند مورد اشاره میکنیم:

لکه های چسب از آزاردهنده ترین لکه هایی هستند که باید به آنها اشاره کرد. این لکه ها می توانند به فرش شما آسیب برسانند زیرا در بافت فرش نفوذ می کنند.

روش اول درست کردن مخلوطی از آب، صابون و مواد شوینده ظرفشویی برای از بین بردن لکه چسب از روی فرش، به این صورت که این مواد را به خوبی با هم مخلوط کرده و از این ترکیب برای از بین بردن لکه چسبیده به فرش استفاده کنید. یک پارچه آغشته به این مخلوط را روی لکه چسب قرار دهید و آنقدر بمالید تا لکه کاملا از بین برود. این روش قطعا لکه را از بین می برد یا تا حد زیادی آن را محو می کند. اگر هنوز لکه چسب باقی مانده است، مراحل بالا را چندین بار تکرار کنید تا لکه به طور کامل پاک شود.

روش دوم پاک کردن چسب از روی فرش به این صورت است که یک پارچه نخی را روی فرش بگذارید و روی ان را با اتویی با درجه متوسط اتو کنید و این عمل را تا زمان پاک شدن کامل لکه ادامه دهید. نکته ای که قابل توجه است؛ حتما از پارچه ی نخی استفاده کنید زیرا پارچه های پلاستیکی باعث بدتر شدن لکه می شوند.

فرش دستباف تبریز

تمیز کردن لکه‌ چایی از روی فرش

پاک کردن لکه چایی از روی فرش

برای تمیز کردن لکه های چای و قهوه و مواد رنگی مثل آب انگور از روی فرش، اول برای جلوگیری از بیشتر شدن لکه، با دستمال کاغذی رطوبت را به آرامی از محل بگیرید و بعد کمی آب معدنی یا سودا بر روی آن ریخته و بعد از دقایقی محل را با دستمال تمیز کنید. اینکار را به قدری تکرار کنید تا لکه کامل پاک شود.

تمیز کردن لکه ادویه از فرش

برای تمیز کردن لکه ادویه از روی فرش، از کمی آب و آبلیمو استفاده کنید و بعد دستمال خشک روی آن بمالید تا خشک شود و اثر لکه ادویه حذف شود.

پاک کردن واکس از روی فرش

اگر واکس روی فرش ریخت اول واکس را از روی فرش برداشته و بعد جای لک را خیس کنید ولی روی آن دستمال نکشید، مقداری الکل سفید روی آن بریزید و بعد با شامپوی فرش آن محل را شستشو دهید.

از بین بردن لکه انار از سطح فرش

لکه قوی انار رنگ قرمزی روی سطح به جا می گذارد. بنابراین سرعت عمل بسیار مهم است. یک راه حل خانگی خوب برای از بین بردن لکه انار این است که آب و سرکه سفید را مخلوط کنید تا محلولی برای از بین بردن این لکه ها درست شود. در صورت نیاز می توانید شامپو فرش را به این محلول اضافه کنید تا لکه بهتر پاک شود. در مورد پاک کردن عسل از روی فرش مطلب جداگانه ای نوشته ایم که پیشنهاد میکنیم بخوانید.

پاک کردن لکه شربت از روی فرش

آنچه برای پاک کردن شربت رنگی از فرش نیاز دارید:

  • آب گرم گازدار
  • آب
  • مایع شستشوی فرش
  • قوطی اسپری
  • اتوی لباس
  • یک حوله سفید
  • جارو برقی

مراحل پاک کردن لکه شربت از روی فرش به این صورت است، اگر لکه روی فرش هنوز مرطوب است، روی آن آب گازدار بریزید و روی لکه را بپوشانید. حوله یا پارچه ای را روی لکه قرار دهید تا رطوبت تا حد امکان از بین برود، مراقب باشید که فرش مالیده نشود، زیرا باعث می شود نفوذ نوشیدنی آن عمیق‌تر شود و فرش بیشتر لکه دار شود. اتو را روی بالاترین درجه حرارت قرار دهید. در این مرحله آب تمیز و داغ را داخل بطری اسپری می ریزید. محلول را با یک بطری اسپری روی لکه فرش اسپری کنید و یک حوله سفید روی آن قرار دهید.

آموزش شیرازه بافی فرش دستباف

نکته: از حوله رنگی استفاده نکنید زیرا رنگ آن به فرش منتقل می شود.

حوله را صاف کرده و هر 10 ثانیه یکبار حرکت دهید. برای جلوگیری از سوختن و آب شدن فرش اتو را به تکان دادن ادامه دهید، نوشیدنی باید به حوله منتقل شود، سپس حوله را بغلتانید تا محیط تمیزی روی فرش ایجاد شود (می توانید از حوله دیگری استفاده کنید)، پس از خشک شدن فرش هنگام چرخش استفاده کنید. محلول تمیز کننده را دوباره بمالید و فرآیند تمیز کردن را تکرار کنید تا لکه از بین برود. بگذارید فرش خشک شود سپس آن را جاروبرقی بکشید تا نرمی و حالت خود را به دست بیاورد.

از بین بردن جای وسایل سنگین از روی فرش

از بین بردن جای وسایل سنگین از روی فرش

معمولاً وسایل سنگینی مانند پایه مبل روی فرش جا می گذارند، یک تکه یخ روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید و سپس یک حوله خشک روی آن قرار داده تا رطوبت آن گرفته شود و پرز فرش به حالت اولیه برگردد.

پاک کردن سریع لکه از روی فرش

  1. پیش از استفاده از هر شوینده ابتدا ماده افتاده روی فرش را با ناخن یا قاشق بردارید.
  2. در یک تکه کوچکی از فرش ماده تمیز کننده را امتحان کنید تا خیالتان راحت شود به فرش آسیب نمی زند.
  3. جای لک شده را نسابید چون ممکن است آلودگی بقیه نقاط فرش را بگیرد.
  4. ماده پاک کننده را از بیرون از لک به طرف آن بریزید تا کثیفی به جاهای دیگر نرود و بعد از انجام کار سریع آن محل را با دستمال خیس تمیز کنید.
  5. اگر حس کردید بعد از خشک کردن جای شسته شده هنوز فرشتان خیس است حوله ای را روی محل خیس قرار دهید و جسم سنگینی را روی آن قرار دهید.
  6. به خاطر بسپارید اگر لکه روی فرش بیشتر از دو روز بماند ثابت می ماند پس حتما لکه را هر چه زودتر با مواد ذکر شده تمیز کنید

15 دیدگاه در “پاک کردن انواع لکه از روی فرش

  1. حمیدرضا غفاری گفت:

    چه مطلب خوبی

  2. سجاد عرب گفت:

    شما همیشه امیدوارم کننده صحبت می کنید و این خیلی خوبه

  3. رمضان عبادی گفت:

    من یکی از کاربران دائمی سایت شما هستم

  4. رسول نقدی گفت:

    لطفا آدرستون رو برای بنده ارسال کنین بنده ارسال کنین

  5. منصور مجد گفت:

    لطفا آدرستون رو برای بنده ارسال کنینم چجوری باهاتون ارتباط بر قرار کنم

  6. قربانعلی دهقانی گفت:

    خیلی خوشحالم که هستین

  7. علی رضا طباطبائی گفت:

    مشاوره آنلاین از چه طریقی صورت می گیره؟

  8. محمدحسین ذولفقاری گفت:

    مطلب خوبی بود همکار گرامی

  9. حمیدرضا هدایت گفت:

    مشاورینتون قابل اعتمادن؟

  10. مجید اخوان گفت:

    مطالب بی نظیر بود

  11. غلامرضا غلامی گفت:

    شما کانال تلگرام هم دارین؟

  12. یعقوب نیشابوری گفت:

    چه سایت قشنگی دارین

  13. مهدی ناصری گفت:

    دست مریضاد استاد

  14. خلیل انصاری گفت:

    سلام عالی بود

  15. کریم سلیمانی گفت:

    حساب توییتری هم دارید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *