مجله اصفهان فرش

آموزش رنگ برداری فرش دستباف

اموزش رنگ برداری فرش دستباف

طریقه رنگ‌برداری از فرش دستبافت، قابل توجه صادرکنندگان فرش هرچند در شستشوی کارخانه‌ای با آگاهی به امر صادرات فرش و درخواست خریداران اروپایی بر پایه شید نرم، فرش‌ دستبافت به چند روش کار رنگ‌برداری صورت می گیرد و اگرچه بعضی شیوه ها مایه آسیب رسیدن به نخ های پشم و ابریشم و پنبه می شود، ولی با مراعات درصد کاربرد دمای بجا و میزان زمان کاربرد آسیب ها را می توان تا اندازه فراوانی کاهش دهیم، در زیر بعضی از روش ها را شرح می دهیم.

فهرست مطالب

رنگ برداری فرش چیست؟

رنگ برداری فرش چیست؟

با پس دادن رنگ فرش دستباف دیگر رنگ و طرح فرش زیبایی و جلوه اصلی خود را نخواهد داشت و این مورد در مورد فرش های دستباف گران‌قیمت و زیبا خوشحال‌کننده نخواهد بود. این مشکل حتی می تواند با ریختن مقدار کمی آب روی فرش خود را نشان دهد و در این صورت تنها راه برای بازگرداندن فرش به حالت اولیه استفاده از روش شستشوی دستی فرش است. در واقع با کمک روش رنگرزی فرش دستی خود می توانید فرش خود را مانند روز اول زیبا و سالم جلوه دهید.
در رنگرزی فرش دستبافت، کثیفی و لکه های فرش به طور خاص از بین می رود که البته برای انجام این کار باید از یک متخصص کمک گرفت و این کاری نیست که هرکسی بتواند انجام دهد.

رنگ برداری فرش با رنگ های اسیدی

  • نمک سولفات سدیم: مابین ۵ تا ۲۰ درصد تا ۶۰ دقیقه باعث تشکیل شید یک جور شدن رنگ می شود.
  • محلول آمونیاک: نیم لیتر آمونیاک در صد لیتر آب در دمای زیر جوش(که خیلی کم است) به علت اینکه آمونیاک یک قلیای قوی می باشد و می توان از دیگر موارد استفاده کرد.
  • پریدین: یک قلیای حلال مناسب و ضعیف است که تقریبا ۱٫۵ لیتر آن در 100 لیتر آب قابل حل است اگر چه در نسبت آ« خیلی دقت لازم است و همچنین موقع استفاده ا آن به خاطر ایجاد بخارهای سمی نکات ایمنی را مراعات کنید(بکار بردن هود)
  • کربنات سدیم Na2co3: قلیای ضعیفی است که در دمای ۴۰ درجه تقریبا ۴ تا ۸ درصدی تهیه و در موقع ۲۰ دقیقه زمان باعث می شود رنگ ها یکنواخت شوند.
فرش دستباف بیرجند

“پس از پایان قسمت های ذکر شده بکار بردن یک اسید ضعیف مثل استیک رقیق شده لازم بوده به خاطر اینکه Ph فرش در حالت قلیایی است و باید خنثی گردد.

رنگرزی فرش با رنگ کرومی

رنگ برداری رنگهای کرومی فرش

مواد غیر یونی مکملی که در رنگ برداری رنگهای کرومی و متال کمپلکس و یا سوپر میلینگ به کار گرفته می شوند عبارتند از: uniraline w و arolun lw که uniraline w به اندازه ۴ تا ۸ درصد و ۲۰ درصد نمک سولفات سدیم و تا ۳ درصد اسید اسبیک دلیل خروج رنگهای کرومی از رشته های پشم و … می شوند و arolun lw با ۲۰ درصد نمک سولفات سدیم و Ph=5 در دمای جوش باعث خروج رنگهای متال کمپلکس می شوند. پیشنهاد میکنیم راه های پایین کشی فرش را نیز بخوانید.

شیوه های رنگ برداری فرش دستباف

در ادامه به معرفی بهترین روش های رنگ برداری فرش خواهیم پرداخت. از نمونه مواد رنگ بر دیگری، که در امر قالیشویی بکار گرفته می شود عبارتند از:

گلیم چیست؟

شیوه های رنگ برداری فرش دستباف

دی کرومات و اسید سولفوریک

دی کرومات یک اسید کننده قوی بوده که به همراه اسید سولفوریک (همچون یک کاتالیزور) استفاده می گردد در دمای جوش به اندازه ۳ تا ۴۵ دقیقه (بستگی به اندازه رنگ برداری دارد) ۳ تا ۶ درصد کرومات یا ۲ تا ۶ درصد اسید سولفوریک(بسته به وزن الیاف) استفاده می گردد به جای اسید سولفوریک از اسید اگزالیک هم می توان استفاده کرد. (در بدست آوردن اسید سولفوریک رقیق اسید به آرامی باید به آب اضافه کرد نه آب را به اسید زیرا باعث واکنش شدید و پاشیده شدن اسید می شود)

هیدروسولفیت سدیم Na2s204

این ماده توانایی احیا کنندگی بالا داشته و در دمای پایین باید استفاده گردد.

ترکیبات فرمالوئید – سولفوکسیدات

احیا کننده بوده و بسته به هیدرو سولفیت سدیم ضعیف تر و فعال تر می باشند. اسامی بازرگانی آنها عبارتند از:

  • Formosul
  • Erasoic

در کار آنها از اسیدهایی مثل اسید فرمیک باید همچون کاتانیرور استفاده گردد.

اندازه مصرف ۲ تا ۴ درصد Formosul

به همراه ۱٫۵ تا ۲٫۵ درصد اسید فرنیک ۸۵% به مدت ۳۰ دقیقه در دمای جوش استفاده می شود.

رخدادی که در فرشهای دستبافت رخ می دهد این بوده که بعضی رنگها بعد از رنگ برداری دوباره با اکسیژن آب و هوا آمیخته شده و دوباره بر می گردند که به آن اکسیداسیون گویند در این موارد با اسید سولفوریک و دی کرومات اول رنگ بری شده و در مرحله بعدی از Formosul استفاده می شود.

آموزش پرداخت فرش دستباف

کلر و ازن

ازن از کلر قدرتش بالاتر است، رنگهای اسیدی و متال کمپلکس را در مدت 20 دقیقه رنگ برداری می کند.

هیدروکلریک

بعضی قالیشویان از هیدروکلریک برای رنگبرداری استفاده می کنند.

کربنات دوسود

شستن با سود سوز آور (کربنات دوسود) ۱ تا ۳ درصد ۵ تا ۱۰ دقیقه به روی فرش می پاشند و ۲۰ تا ۶۰ دقیقه شستشو می دهند.

به کار بردن از سود اثر مطلوبی روی رشته های پشم ندارد و استقامت فرش را پایین می آورد.

بکار بردن مواد گفته شده باعث باز شدن پشم یا ابریشم و زبر شدن آن می شود و همچنین باعث می شود درخشش الیاف کم شود ، به همین خاطر به کلرینه کردن (یا عملیان لس زدایی) احتیاج داریم؛ کلرینه کردن در Ph قلیایی هیپوکلریت کلسیم در حوضچه ها می ریزند و بعد از ۲۴ ساعت (جهت حل شدن بهتر) به اندازه۴۰ تا ۵۰ گرم بر لیتر، و فرش را داخل آن می اندازند ۵ تا ۱۰ دقیقه شسته یا ۲۰۰ ا ۳۰۰ گرم بر لیتر با آب حل کرده به روی فرش می ریزند و بعد از ۵ تا ۱۰ دقیقه می شویند.

کلرینه کردن در Ph اسیدی فرش

محلول اسید سولفوریک + ۵ تا ۱۰ گرم بر لیتر هیپوکلریت، روی فرش می ریزیم و یک جور کرده و میشویم برای وینتیج کردن فرشهای صادراتی شیوه های گوناگونی را به کار می برند که عبارتند از:

  1. رنگری به شیوه های ذکر شده
  2. بکار بردن از ماشینهای پرداختی که پرز را به شکلی برداشته تا به صورت پا خورده باشد.
  3. استفاده از نور آفتاب و به‌وجود آوردن رنگ بری.
  4. استفاده از پوست گردو و انار برای کهنه نمودن رشته ها
چرا فرش دستباف گران‌ تر از فرش ماشینی است؟

توجه داشته باشید:

در فرشهایی با زمینه سفید یا کرم از هیدروسولفیت سدیم ۱ تا ۸ درجه درجه به مدت ۱۰ تا ۶۰ دقیقه استفاده می شود.

کلرینه کردن در Ph اسیدی فرش

در فرشهای پشمی و کرکی که در موقع شستن رنگ قاطی می کنند؛ مقدار کمی از عیدروسولفیت را با ماست ترش و آبگرم و قلم مو در محل می مالند و جوش شیرین می پاشند و پاک می کنند چنانچه رنگ بری زیادتر از اندازه صورت بگیرد، دستمالی که به چایی آغشته اند را روی آن مالیده و با پارچه نمناک پاک می کنند. در رنگ بری رنگهای بعضی از جاها کاملا از بین می روند که مجبور هستند با قلم مو و رنگ ترمیم کنند.

رنگبرداری فرش دستباف ابریشم

رنگ برداری فرش دستباف ابریشم به خاطر قیمتی که دارد حتما باید توسط متخصص اینکار صورت پذیرد چراکه در صورت اشتباه آسیب جبران ناپذیری به فرش ابریشمی خواهد خورد.

قیمت رنگ برداری فرش دستباف

قیمت رنگبرداری فرش دستباف با توجه به متراژ و جنس فرش و همچنین میزان زمانی که لازم است برای ترمیم فرش تعیین میشود و عدد ثابتی ندارد که بخواهیم برای شما عزیزان ذکر کنیم.

15 دیدگاه در “آموزش رنگ برداری فرش دستباف

  1. جعفر ابراهیمی گفت:

    من یکی از کاربران دائمی سایت شما هستم

  2. علی اصغر نوری گفت:

    بیشتری بنویسین لطفا

  3. جلال ساعی گفت:

    مطلبتون بسیار مفید بود

  4. غلامعلی کیانی گفت:

    مهندس جان عالی بود

  5. جلال آزاد گفت:

    مطلب خوبی بود

  6. سجاد کیان گفت:

    حرفتون خیلی عالیه

  7. مهران توسلی گفت:

    خرید آنلاین هم دارید

  8. حبیب الله ذاکری گفت:

    مطلب به درد بخوری بود

  9. حمید بختیاری گفت:

    چطوری می تونم باهاتون ارتباط بر قرار کنم

  10. علی اکبر مقدم گفت:

    چقد خوبین شما

  11. احسان سبزواری گفت:

    خیلی خوشحالم که هستین

  12. خلیل کمالی گفت:

    مطالب بی نظیر بود

  13. مسلم کریمی گفت:

    دست مریضاد استاد

  14. غلام واعظی گفت:

    سلام عالی بود

  15. علی اکبر بهاور گفت:

    من زندگیمو مدیون شمام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *