مجله اصفهان فرش

درباره نمد ترکمن چه میدانید؟

نمد ترکمن

نمد ترکمن که سابقه 1000 ساله دارد ساده‌ترین نوع فرش می‌باشد و ایجاد آن به دستگاه خاصی نیاز ندارد و با دستتان قدرتمند نمدمال تولید می‌شود. نمد هنری زیبا با نقش‌هایی خاص است که جزو میراث فرهنگی قبیله ترکمن به حساب می‌آید و جایگاه ویژه‌ای در ترکمنستان دارد به طوری که ترکمن‌ها در خانه‌هایشان از نمد برای کف اتاق، جانماز، پوشش آلاچیق و … استفاده می‌کنند.با اصفهان فرش،فرش دستباف اصفهان همراه باشید.

فهرست مطالب

اهمیت فرش نمد در زندگی گذشتگان در چه بود؟

نمد پارچه کلفتی می‌باشد که مواد آن از الیاف نرم بره و گوسفند است. نمد از گذشته‌های دور کاربرد مختلفی را داشته است. برای استفاده از پوشاک و کلاه، زره پوش جنگی و همچنین در چادرهای ترکمن برای پیشگیری از سرمای زیاد زمستان به شکل چهار لایه استفاده می‌کردند. چادرهای نمد از رطوبت و سرما و باد به داخل چادر جلوگیری می‌کردند. نمد اهمیتش در قدیم نشانه رابطه بین انسان و طبیعت بوده و بدون کشتن حیوانات.

فرش بابل

فرش نمد

روش ساخت نمد ترکمن

طرز تهیه نمد به این صورت است که اول پشم را می‌شویند و آن را روی حصیر خشک می‌کنند بعد از اینکه خشک شد آن را حلاجی کرده تا الیافش از هم جدا شده و حجیم شود بعد از آن پشم‌ها را رنگ می‌کنند و با در نظر گرفتن نقش و طرح دلخواه روی حصیر شکل می‌دهند.

جهت مشاوره رایگان در خصوص خرید فرش دستباف میتوانید با شماره 09131162373 و یا 03132229377 (پورمعمار) تماس حاصل فرمایید.

در مرحله بعدی حصیری که پشم‌ها را روی آن قرار دادند لوله می‌کنند و با طناب می‌بندند و روی سطحی که با کاه پوشش داده‌اند می‌گذارند و کم‌کم روی آن آب گرم می‌ریزند و به مدت 3 ساعت که روی کاه قرار دارد می غلطانند. سپس نمد را از حصیر بیرون آورده و آب گرم به آن اضافه می‌کنند و برای مدت 6 ساعت روی حصیر می غلطانند تا خوب الیاف به آن بچسبد و شکل بگیرد

آموزش پرداخت فرش دستباف

بعد از مدت 3 ساعت که نمد را که الیاف به آن چسبیده، از حصیر بیرون آورده و در مرحله پایانی به مدت 6 ساعت نمد مال‌ها نمد را روی حصیر می‌مالند و به آن آب نیمه گرم اضافه می‌کنند نمد مالی مانند قالی بافی معمولاً کار زن‌هاست و مردها در حصیر غلطانی آن فقط کمک می‌کنند

طرح و نقش نمد ترکمن

قالی نمد ترکمننقش و طرح نمد سنتی ترکمن از قدیم تا به حال دچار تغییراتی شده است. این تغییرات به شیوه زندگی ترکمن‌ها و نیاز به فروش دست ساخته‌های نمد مطابق سلیقه بازار مصرف بوده است.

نکته جالب اینجاست که خاص بودن نقش‌های ترکمن در نمد بافی سنتی دارای رنگ و اشکال گوناگونی است. مثل تصویر درختان، نقش‌های آبستره و جنگ بین حیوانات که تا زمان حال نزد ایرانیان و ترکمن‌ها ماندگار پایدار بوده است. در زمان حال مردم با دیدن این نقش‌های خاص ترکمن‌ها را در بافت فرش و گلیم و جاجیم و انواع نمدها می‌توانند تشخصی دهند.

فرش دستباف بیرجند

با انواع گره در فرش دستباف آشنا شوید.

نقش و طرح نمد با قالی متفاوت است. از میان این نقشه‌ها می‌توان به چند نقش معروف اشاره کرد، از جمله چشم شتر، عقرب زرد، قوچ، قوشماقچه، نقش شاخ قوچی، نقش پستانک یا ازمیک، نقش تونیک یا دودکش، نقش گردونه، نقش آلاچیق، نقش ازلاجا و … از این نقش‌ها که نشانه زمان کهن و امانت داری قوم ترکمن است با توجه به ابعاد و سایز نمد استفاده می‌شود. نقش‌های دیگر نمد شامل تصاویر هندسی با رنگ‌های شاد است که به جز کاربردش در تهیه نمد، در قالی ترکمن نیز کاربرد دارد و همین مسئله سند و پذیرشی بر حفظ تاریخ فرهنگی 2500 ساله ترکمن می‌باشد.

خصوصیات بارز در نمد دستباف اصیل ایرانی:

نقش آلاچیق نمد ترکمناز خاصیت‌های مهم نمد حفظ رطوبت محیط می‌باشد به همین خاطر از نمد دستباف ایرانی در منطقه‌های شرجی استفاده می‌کنند. از دیگر خصوصیات نمد جنس و متریال است که از پشم خالص تهیه می‌شود که دارای نرمی و لطافت بوده و نشستن روی نمد پشمی لذت بخش و آرام بخش است.

فرش مراکشی چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

در مورد دلایل گرانتر بود فرش دستباف نسبت به ماشینی بیشتر بدانید…

ارزش نمد ترکمن را کشورهای خلیج فارس می‌دانند که دارای آب و هوای مرطوب می‌باشند و هزینه خوبی هم بابت آن می‌کنند. نمد فرش سنتی برای درمان بیماری‌هایی که از رطوبت سرچشمه گرفته‌اند مفید می‌باشد. به همین خاطر طرفداران زیادی در منطقه‌های جنوب دارد.

نظر مصرف کنندگان نمد دستباف:

نمدمالیموقع خوابیدن بر روی نمد گرمای حاصل از الیاف پشمی زیاد می‌شود و باعث گردش خون بهتر در بدن انسان شده و برای بیماران رماتیسمی و یا کسانی که کمر درد دارند مفید می‌باشد. به گفته اشخاصی که بیماری مفاصل و استخوان دارند و شاهد تأثیر زیاد آن بوده‌اند می گویند:

من موقعی کمر درد شدید داشتم و به توصیه دکتر ارتوپد از نمد پشمی ارگانیک استفاده کردم که تکرار مداوم نشستن و خوابیدن روی نمد باعث درمان من شد.

15 دیدگاه در “درباره نمد ترکمن چه میدانید؟

  1. عباسعلی یزدانی گفت:

    مطلبتون بسیار مفید بود

  2. علی رضا خادمی گفت:

    اینا فوق العادن

  3. جلال رحمانیان گفت:

    مقالاتتون عالین واقعا!

  4. محسن طالقانی گفت:

    مطلب خوبی بود همکار گرامی

  5. حبیب امیری گفت:

    هزینه مشاوره آنلاین و حضوری باهم متفاوته

  6. احمد رضایی گفت:

    احسنت عالی بود

  7. مهران گودرزی گفت:

    چه مطلب خوبی

  8. بهمن شریعتی گفت:

    من زندگیمو مدیون شمام

  9. سعید باستانی گفت:

    هزینه رپورتاژ آگهی توی سایت شما چنده؟

  10. محسن سعادت گفت:

    حساب توییتری هم دارید؟

  11. رمضان محمودی گفت:

    خیلی خوب بود

  12. حسین اسماعیلی گفت:

    مثل همیشه عالی و کاربردی

  13. عباس بردبار گفت:

    قیمت مشاورتون چقدره؟

  14. حمیدرضا بیگی گفت:

    حرف نداشت👌🏻

  15. غلام کرمی گفت:

    میتونیم توی سایت شما مطلب بنویسیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *