مجله اصفهان فرش

فرش بامبو چه ویژگی هایی دارد؟

فرش بامبو چه ویژگی هایی دارد؟

فرش بامبو بسیار زیبا، نرم، لطیف و نفیس است و حتی از نظر نرمی با برابر فرش ابریشم است، اما یکی از معایب بزرگ آن این است که خیلی زود کثیف می شود و اثر لکه از آن سخت پاک می شود.

فرش های بامبو رنگ های بسیار متنوعی دارند و اگر تولیدکنندگان با این ویژگی ها آشنا باشند و طراحان فرش بتوانند از تنوع رنگ ها بهره مند شوند، فرش های بامبو زیبایی منحصر به فردی خواهند داشت زیرا الیاف بامبو بسیار رنگ پذیر بوده و به آسانی طیف رنگی متفاوت از کارخانه را به خود جذب می کنند.

الیاف بامبو از پالپ گیاه بامبو و در واقع از سلولز تهیه می شود و به دلیل نرمی و درخشندگی به آن الیاف ابریشم بامبو نیز می گویند. در واقع مواد اولیه الیاف بامبو شبیه کاغذ است، بنابراین بدیهی است که قدرت جذب رنگ بالایی دارد و پاک کردن لکه از روی آن بسیار دشوار است.

فرش های بامبو بهترین انتخاب برای افرادی است که می خواهند فرش های الیاف طبیعی را در خانه خود پهن کنند این نوع فرش در حال حاضر در دو نوع 700 شانه و 1200 شانه در بازار ایران به فروش می رسد. اگر می خواهید در مورد ویژگی های فرش بامبو بیشتر بدانید، تا انتها با این مقاله همراه باشید.

فرش باصری

فرش بامبو چیست؟

فهرست مطالب

فرش بامبو چیست؟

فرش بامبو فرشی است که از الیاف بامبو بافته می شود و نرمی بسیار بالایی دارد. از طرفی به دلیل رنگ پذیری بالای این الیاف، طراحان و تولیدکنندگان فرش می توانند فرش هایی در طیف رنگی وسیعی تولید کنند. طبیعی است، نرم بودن و تنوع رنگ زیاد فرش‌های بامبو، آن‌ها را از فرش‌های الیاف مصنوعی ماشینی گران‌تر کرده و همه مردم توانایی خرید آن را ندارند.

از طرفی فرش های بامبو برای فضاهای پر رفت و آمد مناسب نیستند چون نرمی فرش را خراب می کنند. فرش های بامبو معمولا در اتاق خواب ها و سایر فضاهای تزئینی استفاده می شوند.

مزایای فرش بامبو چیست؟

مزایای فرش بامبو چیست؟

  • رنگ روشن فرش

اگرچه گفته شد این فرش ها قابلیت رنگ پذیری بالایی دارند و در همه رنگ ها بافته می شوند، اما یکی از ویژگی های فرش بامبو، روشن بودن آن است. این روشنایی باعث می شود فضای خانه بزرگتر و بازتر به نظر برسد و اگر خانه ای پر نور دارید نور خورشید روی این فرش طبیعی و زیبا واقعا جذاب خواهد بود.

  • سازگاری فرش بامبو با محیط زیست

همانطور که قبلا ذکر شد، فرش بامبو یک فرش طبیعی است و بنابراین دوستدار محیط زیست است. در دنیای امروزی که وفور مواد پلاستیکی دنیا را مجبور به رفتن به سمت انواع آلودگی های زیست محیطی کرده است، استفاده از ابزاری طبیعی و دوستدار محیط زیست یک شانس و مزیت بزرگ است. فرش بامبو را می توان پس از دفع به صورت شیمیایی بازیافت کرد.

  • فرش بامبو ضد حساسیت و سازگار با پوست

فرش وسیله ای است که می تواند با پوست در تماس باشد. امکان دارد روی فرش دراز بکشید یا بدون کفش یا جوراب روی آن راه بروید. پس بهتر است از فرشی استفاده کنید که به پوست آسیبی نرساند. خواص آنتی استاتیک و ضد حساسیت فرش بامبو این محصول را حتی برای افرادی که پوست حساسی دارند بی خطر کرده است.

  • خواص ضد میکروبی و ضد باکتریایی حصیر بامبو

یکی دیگر از خصوصیات مهم فرش بامبو خاصیت ضد باکتریایی آن به دلیل وجود ماده ای به نام bamboo kun در الیاف این فرش است. همچنین وجود خواص آنتی باکتریال طبیعی در گیاه بامبو باعث می شود که این خاصیت در طی فرآیند تولید الیاف به لیف منتقل شده و اثر ضد باکتریایی ایجاد کند.

  • کیفیت الیاف موجود در فرش بامبو

الیافی که در بافت فرش بامبو استفاده می شود باریک و سفید است و در اثر فشار کمتر این الیاف را ساییده می کند به طوری که می توان گفت الیاف بامبو جزو الیاف درجه یک در ساخت فرش محسوب می شود.

فرش مراکشی چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

معایب فرش بامبو

معایب فرش بامبو

حال که به فواید و موارد مثبت فرش بامبو اشاره شد باید نکاتی در مورد معایب فرش بامبو بیان شود تا بتوانید در این مورد تصمیم درستی بگیرید.

  • خواص فشاری بالا

همانطور که گفته شد الیاف بامبو قابلیت رنگ پذیری بالایی دارند و باید گفت که لکه ها را نیز جذب می کنند. با این حال، فرش بامبو به راحتی از لکه پاک نمی شود و به خانواده هایی که فرزندان خردسال دارند توصیه می شود از فرش بامبو در خانه خود استفاده نکنند. این مشکل در فرش ماشینی بامبو که الیاف اکریلیک با الیاف بامبو مخلوط می شود تا حدودی حل می شود.

  • ثبات رنگی پایین در مقابل شستشو

هر از گاهی فرش کثیف می شود و نیاز به شستشو دارد. یکی از معایب فرش های بامبو این است که ماندگاری رنگ پایینی دارند و به دلیل شست و شوی مکرر از بین می روند. بنابراین استفاده از فرش بامبو در مناطقی از خانه که تردد زیادی دارند توصیه نمی شود.

  • پایداری و طول عمر کم

در مقایسه با فرش های ماشینی معمولی یا فرش های دستباف پشمی، فرش های بامبو دوام کمتری دارند. اگر فرش بامبو خریدید، باید بدانید که مانند فرش های دیگر، تا سال ها نمی توانید از آن در منزل خود استفاده کنید. بنابراین فرش های بامبو بیشتر یک فرش مجلل و تزیینی هستند تا یک فرش کاربردی.

نقشه فرش شکارگاه چه ویژگی هایی دارد؟

  قیمت فرش بامبو

فرش های بامبو در مقایسه با فرش‌های معمولی که با دست یا ماشین‌های دیگر بافته می‌شوند گران هستند و به دلیل معایبی که در بالا ذکر شد، خرید آن‌ها برای همه مقدور نیست. همانطور که گفته شد این فرش ها ماندگاری زیادی ندارند، به راحتی کثیف می شوند و ممکن است پس از چند بار شستشو رنگ خود را از دست بدهند. بنابراین در صورت بروز هر یک از این مشکلات، فرش باید با فرش بامبو دیگری عوض شود. با توجه به قیمت بالای این فرش، خرید آن غیر منطقی به نظر می رسد.

سخن پایانی

فرش بامبو یکی از انواع فرش های خاص است که برای دکوراسیون خاص استفاده می شود. این نوع فرش دارای الیاف طبیعی بامبو هستند و خواص گوناگونی دارند.

این نوع فرش ماشینی به دلیل خاصیت ضد باکتریایی کاملاً سازگار با پوست است. همچنین می توانید رنگ های مختلف را سفارش دهید. به همین دلیل است که این فرش دارای طرح های بسیار متنوعی است. جدای از این ها، فرش بامبو گزینه بسیار مناسبی برای کسانی است که می خواهند وسایل منزل را طوری انتخاب و استفاده کنند که آسیب کمتری را بر محیط داشته باشد. زیرا این فرش در طبیعت کاملاً تجزیه می شود.

روش های خشک کردن فرش

15 دیدگاه در “فرش بامبو چه ویژگی هایی دارد؟

  1. علی رضا پناهی گفت:

    چه مطلب خوبی

  2. حیدر یوسفی گفت:

    این مطلب حرف نداشت

  3. عبدالله رحمتی گفت:

    شادکام و سلامت باشید

  4. محمد توفیق گفت:

    مرسی

  5. علی رضا آخوندی گفت:

    من یکی از کاربران دائمی سایت شما هستم

  6. میثم خادمی گفت:

    بیشتری بنویسین لطفا

  7. اسدالله ساعی گفت:

    مطلب خوبی بود همکار گرامی

  8. علی محمد کرمانی گفت:

    شما پیج اینستا هم دارین؟

  9. بهرام بردبار گفت:

    چقد خوبین شما

  10. محمدحسن توسلی گفت:

    afarin matlab khobi bood

  11. حمیدرضا هامون گفت:

    نویسنده این متن کیه؟

  12. علیرضا کرمی گفت:

    خیلی ممنون از توضیحاتون خوبتون

  13. میلاد کیان گفت:

    حرفتون خیلی عالیه

  14. حبیب آذری گفت:

    چرا اینقد زیاد؟

  15. سجاد آزادی گفت:

    چطوری میتونیم از آخرین مطالبتون باخبر بشیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *