مجله اصفهان فرش

با چه روش هایی می توان بوی نم فرش را از بین برد؟

با چه روش هایی می توان بوی نامطبوع فرش را از بین برد؟

در این مقاله اطلاعاتی در مورد نحوه از بین بردن بوی نامطبوع فرش ارائه می دهیم. در هر خانه ای به دلایل مختلف مانند رطوبت، ریختن مواد غذایی، حیوانات خانگی و … فرش بوی بدی می دهد. برای از بین بردن بوی نامطبوع فرش، باید آن را بشویید یا از یک درمان خانگی برای از بین بردن بوی آن استفاده کنید. در این مقاله به درمان های خانگی برای از بین بردن بوی نامطبوع فرش دستباف و ماشینی می پردازیم.

فهرست مطالب

از بین بردن بوی نامطبوع فرش

بوی نامطبوع فرش ساکنان خانه را آزار می دهد و همیشه فکر می کنند خانه کثیف است. مخصوصاً برای کسانی که به پاکیزگی وسواس دارند و برایشان ارزش قائل هستند. یعنی از بوی نامطبوع فرش و کثیفی آن اذیت می شوند. برای رفع بوی بد فرش باید به دنبال راه حلی باشیم و برای این منظور از درمان های خانگی استفاده کنیم. استفاده از جوش شیرین، اسانس و … برای از بین بردن بوی نامطبوع فرش مناسب است. محلول های رفع بوی مایعات، ادرار، مواد غذایی و غیره وجود دارند که می توانند بوی فرش را از بین ببرند.

بهترین راه حل برای از بین بردن بوی نامطبوع فرش

بهترین راه حل برای از بین بردن بوی نامطبوع فرش استفاده از مواد طبیعی همیشه موثر و ارزان است. برخی از این موادی که برای از بین بردن بوی نامطبوع فرش مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از جوش شیرین که برای از بین بردن بوهای ناشی از رطوبت استفاده می شود. اسطوخودوس نیز عطر دلپذیری را منتشر می کند. از گیاهانی مانند صندل، گل رز، سدر و یاسمن نیز می توان برای ایجاد بوی مطبوع در فرش و رفع بوی نامطبوع استفاده کرد.

استفاده از جوش شیرین برای از بین بردن بوی بد فرش

جوش شیرین بوی بد فرش را از بین می برد و روش بسیار ساده ای دارد.

برای از بین بردن بوی فرش با روغن خوراکی باید به مقدار لازم روغن خوراکی را روی قسمتی که بوی نامطبوع دارد ریخته و با جارو یا برس پاک کنید.

آشنایی با طرح و نقش ترنج افشان در فرش

با این کار پنجاه درصد انجام می شود و بعد از 24 ساعت که جوش شیرین روی فرش باقی می ماند باید به کمک جارو دستی از سطح فرش جدا شود و جارو برقی روی آن بکشید و سپس محل تمیز را با یک پارچه نیمه مرطوب پاک کنید.

مرحله آخر این است که یک قاشق سرکه سفید را در یک لیوان آب بریزید هم بزنید، روی فرش بمالید یا آب بپاشید، 15 دقیقه صبر کنید، سپس فرش را با اسفنج و شامپو بشویید. تا اگر اثری از سرکه و جوش شیرین باقی مانده بود از بین برود. پس از انجام این مرحله بوی نامطبوع فرش از بین می رود. پیشنهاد میکنم مطلب روش های صحیح جارو زدن فرش را بخوانید.

استفاده از اسطوخودوس برای خوشبو کردن فرش

استفاده از اسطوخودوس برای خوشبو کردن فرش

از رایحه اسطوخودوس با خاصیت تسکین دهنده آن برای از بین بردن بوی نامطبوع فرش استفاده می شود. ابتدا نصف پیمانه گل اسطوخودوس تازه را خرد کرده و در هاون بریزید و آنها را له کنید، خواهید دید که عطری خوش از آن بیرون خواهد زد. در این مرحله باید یک فنجان جوش شیرین به گل های اسطوخودوس اضافه کنید و خوب مخلوط کنید. این محلول را روی نواحی بدبو فرش اسپری کنید و بگذارید 30 تا 60 دقیقه روی فرش بماند. خاصیت جوش شیرین برای از بین بردن بو و خاصیت اسطوخودوس برای دادن بوی مطبوع است. استفاده از این محلول روی فرش از شب تا صبح باعث بهبود نتیجه می شود. بعد از مدت زمان مشخص شده، آن را از روی فرش پاک کنید.

استفاده از روغن های ضروری

از روغن ضروری برای رفع بوی نامطبوع فرش نیز استفاده می شود.  روغن ضروری، فرار است که هنگام استفاده فرش را لکه نمی کند. اگر این روغن را با جوش شیرین مخلوط کنید، به راحتی می توانید بوی نامطبوع را از فرش پاک کنید. این روغن از قسمت های معطر گیاه مانند برگ، گل، پوست به دست می آید و انواع مختلفی دارد که می توانید بنا به ذائقه خود تهیه کنید.

بهترین و گران ترین فرش های دستباف

اگر به رایحه های گلی علاقه دارید، از گل رز، یاس و اسطوخودوس استفاده کنید. اگر مرکبات دوست دارید از لیمو و پرتقال استفاده کنید، اگر بوی تند دوست دارید چوب صندل، سدر و نعناع هندی را انتخاب کنید. برای تهیه این مواد معطر، 20 قطره اسانس را در یک پیمانه جوش شیرین بریزید و هم بزنید تا خوب ترکیب شوند. مخلوطی که به این ترتیب تهیه شده است را روی قسمت هایی از فرش که بوی بدی دارند بریزید و بگذارید یک شب تا صبح آنجا بماند. پس از انجام این مراحل فرش را جاروبرقی بکشید. پیشنهاد میکنم مطلب نحوه تشخیص فرش دستباف از ماشینی را بخوانید.

استفاده از روغن اسانس

استفاده از روغن اسانس راه دیگری برای از بین بردن بوی نامطبوع از فرش است که باید آن را با جوش شیرین یا سایر خوشبو کننده ها ترکیب کرد تا ظاهری مقرون به صرفه داشته باشد. برای استفاده از اسانس، 15 تا 20 قطره روغن را با 1/2 فنجان جوش شیرین مخلوط کرده و خوب مخلوط کنید. این مخلوط را روی قسمتی از فرش که بوی نامطبوع دارد اسپری کنید و مقداری از آن را روی فرش بگذارید سپس بعد از این مرحله فرش را تمیز و جارو کنید.

از بین بردن بوی نامطبوع فرش ناشی از ادرار نوزاد

از بین بردن بوی نامطبوع فرش ناشی از ادرار نوزاد

هر خانه ای که بچه دارد با مشکل بوی ادرار از فرش مواجه است. برای این منظور می توانید از جوش شیرین یا آرد ذرت استفاده کنید. به این ترتیب مقدار زیادی جوش شیرین یا نشاسته ذرت روی محل مورد نظر بریزید تا یک لایه ضخیم ایجاد شود و پس از 24 ساعت انتظار، محل را جاروبرقی بکشید. اگر بوی نامطبوع ادرار شدید است، مخلوطی از جوش شیرین یا نشاسته ذرت را به صورت خمیر درآورده و به ناحیه مورد نظر بمالید. سپس محل را با برس پاک کنید و پس از یک شب ماندن محل را جاروبرقی بکشید.

فرش دستبافت بهتر است یا فرش ماشینی؟

استفاده از سرکه برای رفع بوی نم فرش

استفاده از سرکه نیز می تواند مفید باشد، برای این منظور سرکه سفید را داخل اسپری بریزید و سپس محل را با برس یا پارچه پاک کنید. ابتدا لکه را پاک کنید و سپس سرکه بزنید. در غیر این صورت، سرکه لکه را بدتر می کند. در واقع از سرکه فقط باید برای از بین بردن بو استفاده کرد.

استفاده از بوراکس برای رفع بوی بد فرش

بوراکس ماده ای غیر سمی است که در گروه نمک های قلیایی قرار می گیرد و می تواند بوی بد فرش را از بین ببرد. برای استفاده از بوراکس آن را روی فرش بپاشید و 30 دقیقه صبر کنید و آن را پاک کنید. برای تقویت اثرات بوراکس می توانید از اسانس ها یا گل هایی استفاده کنید که بوی مطبوعی روی فرش به جا می گذارند.

رفع بوی نامطبوع فرش ناشی از رطوبت

گاهی اوقات پس از شستن فرش در فصل زمستان، بوی رطوبت آن به مشام می رسد زیرا آفتاب به اندازه کافی به آن برخورد نمی کند. این بو پس از مدت ها انتظار ناپدید می شود. اما اگر می خواهید سریعتر از شر این بو خلاص شوید، می توانید از اسطوخودوس، روغن ضروری و … استفاده کنید.

نحوه رفع بوی فرش ناشی از ادرار گربه و سگ

نحوه رفع بوی فرش ناشی از ادرار گربه و سگ

امروزه استفاده از حیوانات خانگی بسیار گسترده شده است و افراد زیادی هستند که حیوانات خانگی مانند سگ و گربه را در داخل خانه نگهداری می کنند. مهمترین مشکل در نگهداری از حیوانات خانگی ادرار و مدفوع آنهاست. بارها این حیوانات در گوشه ای از خانه ادرار می کنند که بوی بسیار بدی ایجاد می کند و ماندگاری آن بسیار آزاردهنده می شود. ادرار حیوانات خانگی به خصوص ادرار گربه دارای بو است و با روش های معمولی به سختی از روی فرش پاک می شود. در زیر به سه مرحله برای از بین بردن بوی بد فرش ناشی از ادرار حیوانات خانگی می پردازیم.

فرش دستباف مصر

گام اول

اگر متوجه شدید که حیوان خانگی شما اعم از سگ یا گربه، روی فرش شما ادرار کرده است، بدون اتلاف وقت، پارچه یا حوله را بردارید و آن را در محلی که ادرار می کند قرار دهید و با تمام قدرت فشار دهید. اگر فقط بوی ادرار را حس می کنید و محل دقیق ادرار را نمی دانید، می توانید از حس بویایی خود برای پیدا کردن آن استفاده کنید. زیرا بوی ادرار در حیوانات خانگی به خصوص گربه ها بوی بسیار بدی دارد. با استفاده از لامپ هایی که نور فرابنفش ساطع می کنند، می توانید محل دقیق ادرار را نیز پیدا کنید.

گام دوم

بعد از برداشتن قدم اول، در مرحله دوم تصمیم بگیرید. این محلول باید با نسبت مساوی آب و سرکه مخلوط شود. سپس محلول آماده شده را روی ناحیه ای که حیوان خانگی ادرار کرده است بریزید و بلافاصله یک پارچه یا حوله برای خشک کردن محلول بمالید.

گام سوم

در مرحله بعد باید جوش شیرین را روی ناحیه ای که ادرار خارج می شود بریزید. سپس حدود 1.4 درصد پراکسید هیدروژن را با یک قاشق چای خوری ماده شوینده مخلوط کنید، جوش شیرین را روی فرش بریزید و با استفاده از یک برس یا انگشتان، جوش شیرین را در مایع حل کنید (حتما دستکش بپوشید) و منتظر باشید تا خشک شود. برای خشک کردن سریع می توانید از فن یا بخار استفاده کنید. جوش شیرین پس از خشک شدن به راحتی با دست از سطح فرش پاک می شود. پس از این اقدامات بوی نامطبوع فرش ناشی از ادرار حیوانات خانگی به راحتی از بین می رود.

فیلم آموزش از بین بردن بوی نم فرش

15 دیدگاه در “با چه روش هایی می توان بوی نم فرش را از بین برد؟

  1. بهروز میر گفت:

    بی نظیر هستید

  2. امید اسکندری گفت:

    منابع این مطلب کجاست؟

  3. منصور اشرفی گفت:

    چه مطلب خوبی

  4. عزیز خلیلی گفت:

    خرید آنلاین هم دارید

  5. رمضان شهبازی گفت:

    چرا اینقد زیاد؟

  6. ابراهیم کلباسی گفت:

    سلام عالی بود

  7. عباسعلی افشاری گفت:

    مشاوره آنلاین از چه طریقی صورت می گیره؟

  8. عبدالله فتحی گفت:

    مثل همیشه عالی و کاربردی

  9. مجید محمودی گفت:

    گروه واتساپی هم دارید؟

  10. قربانعلی زمانی گفت:

    حرف نداری

  11. جلال محمودی گفت:

    چه سایت قشنگی دارین

  12. حبیب الله طاهری گفت:

    اینا فوق العادن

  13. ابوالقاسم فاظلی گفت:

    مقالاتتون عالین واقعا!

  14. مصطفی تهرانی گفت:

    خیلی خوب بود

  15. منصور فاضلی گفت:

    afarin matlab khobi bood

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *