مجله اصفهان فرش

فرش مراکشی چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

فرش مراکشی چیست؟و چه ویژگی هایی دارد؟

فرش مراکشی جزو جدید ترین فرش های بازار میباشد. در این مطلب به معرفی فرش مراکشی، تاریخچه، جنس، طرح و نقش، ابعاد و نکات مهم درباره فرش مراکشی خواهیم پرداخت. گسترش صنعت و تجارت در دنیای امروز، نسل جدیدی از فرش را به وجود آورده و تغییرات چشمگیری را در زمینه انتخاب و خرید فرش ایجاد کرده است. تنوع سلیقه مردم باعث ورود سبک های جدید فرش و قالی به بازار فرش شده است. طرح‌های جدید این فرش‌ها با دکور مدرن و لوازم جدید هماهنگی کامل دارد، اما فرش‌ دستبافت ایرانی و فرش‌های ماشینی با نقش‌های سنتی از پرطرفدارترین فرش‌ها هستند.

در این مقاله در مورد یکی از پرطرفدارترین فرش های امروزی یعنی فرش مراکشی صحبت خواهیم کرد، تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

تاریخچه فرش مراکشی

فرش مراکشی Beni Ourain از آن دسته فرش های مدرن و امروزی است که طرفداران خاص خود را دارد و با فضاهای آپارتمانی امروزی بسیار سازگار است. قالیچه بنی اورین نام یک قبیله بربر در شمال شرقی کوه‌های اطلس در مراکش است که قالی‌هایشان از پشم خالص گوسفند درست می‌شود. همانطور که رنگ پشم گوسفندان متفاوت است، رنگ هر قالی نیز متفاوت است. رنگ های طبیعی این فرش ها عبارتند از: سفید عاج مایل به زرد، سفید پشمی روشن و قهوه ای.

با چه روش هایی می توان بوی نم فرش را از بین برد؟

این فرش ها توسط زنان بربر دست باف یا بوسیله ماشین بافندگی توسط زنان بربر بافته می شود. نقشه فرش مراکش از نسلی به نسل دیگر از خانواده ای به خانواده دیگر منتقل می شود و معمولاً این الگو توسط فرهنگ خاص هر قبیله ایجاد می شود. الگوهایی مانند: الماس، زیگزاگ و راه راه.

فرش مراکشی چگونه بافته می شود؟

مراحل تولید این فرش کمی پیچیده است. در مرحله اول پشم گوسفند را جمع کرده و با دست تمیز کرده و سپس با آب می شویند. پس از خشک شدن مو، آنها را شانه می کنند و به صورت رشته هایی مستحکم در می آورند. در اینجا دست‌ های هنرمند زنان قبیله شروع به گره زدن و بافتن می‌کند و کار کردن چند زن در یک خانواده یا طایفه بر روی یک فرش امری غیر عادی نیست.

قالی بافی مراکشی در ایران

در چند سال گذشته کارخانجات فرش ایران نیز اقدام به ساخت فرش مراکشی کرده و با نقش و نگارهای زیبا و رنگ های ملایم به بازار عرضه کرده اند. این فرش محبوب در دسته فرش ماشینی قرار می گیرد.

فرش دستباف قم

جنس، شانه و ابعاد فرش مراکشی

نخ مورد استفاده در فرش مراکشی، ویکرون هیت ست است که از گروه الیاف پلی استر می باشد. نخ های هیت ست خواص مثبت زیادی دارند، از جمله اینکه این الیاف فرش ها را بادوام و مانع پرزدهی آنها می شوند. قالی های مراکشی معمولاً با 500 شانه و تراکم 2100 بافته می شوند. ارتفاع نخ پرز آن حدود 8 میلی‌متر است که فرش را نرم و راحت می کند. این فرش ها عمدتا در سایز های 2، 4 و 6 متری تولید می شوند و سایز های دیگر به صورت سفارشی ساخته می شوند. پیشنهاد میکنم مطلب فرش دستباف کدام شهر بهتر است را نیز بخوانید.

طراحی فرش مراکشی

طراحی فرش مراکشی

فرش های مراکشی طرح های مختلفی دارد. طراحی فرش مراکشی نه به اندازه فرش های کلاسیک شلوغ و پر نقش است و نه به سادگی و خلوت بودن فرش های مدرن. به طور کلی فرش های مراکشی طرح هایی از فرش های سنتی هستند که می توانند ظاهری مدرن نیز داشته باشند. در این فرش از نقش ها و رنگ های هندسی و ساده استفاده شده است. مطلب ما در مورد فرش دستباف مصر را نیز بخوانید.

فرش ذرع و نیم چیست؟

قیمت و کیفیت فرش مراکشی

قیمت فرش مراکشی مناسب است و برای هر خانواده ای با هر بودجه ای انتخابی عالی است. مکان هایی که در آن از فرش های مراکشی استفاده می شود:

  • فضا های صمیمی و روزمره مانند اتاق خواب و نشیمن
  • اتاق کودک و اتاق خواب (به دلیل نرمی فرش)

فواید فرش مراکشی

ویژگی های فرش مراکشی

به لطف طراحی زیبا و مدرن و در عین حال کلاسیک، فرش مراکشی یا بنی اورین را می توان در هر محیطی از خانه های شخصی گرفته تا هتل ها استفاده کرد. این فرش

  • مناسب برای انواع دکوراسیون
  • کیفیت و دوام بالا الیاف فرش مراکشی به دلیل نوع بافت بسیار بادوام بوده و الیاف به کار رفته در این فرش از کیفیت خوبی برخوردار است.
  • شستشوی آسان وزن نسبتا سبک این فرش ها باعث می شود در شستشوی آن ها مشکلی نخواهید داشت و الیاف این فرش ها به راحتی تمیز می شوند.
  • سازگار با تمامی رنگ های طبیعی و طرح های ساده و ظریف به کار رفته در فرش مراکشی باعث می شود که به خوبی با هر نوع دکوری ترکیب شوند.
  • نرمی و لطافت الیاف طبیعی به کار رفته در این فرش باعث نرمی و لطافت فرش می شود و همانطور که قبلا اشاره کردیم این فرش برای اتاق خواب و اتاق کودکان بسیار مناسب است.
  • فرش مراکشی با وجود طراحی زیبا، رنگ های ملایم، قیمت و کیفیت مناسب می تواند انتخاب خوبی برای خانه شما باشد.
فرش آران و بیدگل

15 دیدگاه در “فرش مراکشی چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

  1. یعقوب صدر گفت:

    بسیار گویا و شفاف بیان کردید

  2. غلامعلی نیشابوری گفت:

    لطفا آدرستون رو برای بنده ارسال کنین

  3. رسول حیاتی گفت:

    مطلب خوبی بود همکار گرامی

  4. حبیب الله اشکان گفت:

    شما کانال تلگرام هم دارین؟

  5. امیر علوی گفت:

    خیلی خوب بود

  6. روح الله عباسی گفت:

    مشاوره آنلاین از چه طریقی صورت می گیره؟

  7. عیسی کریمی گفت:

    aaaaliii bood

  8. امیر راستاد گفت:

    خیلی عالی بود

  9. مرتضی رضایی گفت:

    شما همیشه امیدوارم کننده صحبت می کنید و این خیلی خوبه

  10. حسین رنجبر گفت:

    قیمت مشاورتون چقدره؟

  11. مسعود همت گفت:

    خیلی خوشحالم که هستین

  12. منصور قنبری گفت:

    مشاورینتون قابل اعتمادن؟

  13. مرتضی حاجی گفت:

    چجوری می تونیم با کارشناسانتون در ارتباط باشیم

  14. جواد طباطبائی گفت:

    چه سایت قشنگی دارین

  15. عباسعلی سعادت گفت:

    مطالب بیشتری بنویسین لطفا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *