مجله اصفهان فرش

آموزش ریشه زنی فرش دستباف

آموزش ریشه زنی فرش دستباف

ریشه زنی فرش یکی از مهمترین فرایندهایی است که باید انجام شود چرا که علاوه بر زیبایی فرش به استحکام و افزایش عمر فرش نیز کمک میکند.در این مطلب سایت اصفهان فرش ما به تعمیر ریشه فرش، ریشه زنی فرش دستباف، ریشه زنی فرش با دست و در کل آموزش ریشه زنی در این مظلب پرداخته ایم، با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

آموزش تعمیر ریشه فرش در منزل

ترفند ها و اصلاح ریشه یک کار تخصصی است که تبحر زیادی لازم دارد ولی با حوصله و دقت و یک آموزش اصلاح ریشه فرش در منزل امکان‌پذیر می باشد.

ریشه های فرش با وجود زیبایی بخصوصی که دارند و درخششی که به فرش می دهند ولی همیشه در برابر آسیب های گوناگونی قرار می گیرند و سریع می پوسند. اگر ریشه بپوسد فرش هم از ریخت می افتد. برای همین همه خانم های خانه‌دار نگران همین مسئله هستند و دنبال چاره ای برای اصلاح ریشه در منزل هستند. در این مقاله تلاش کرده ایم به طور خلاصه شما عزیزان را با اصلاح ریشه فرش آشنا کنیم. بخاطر داشته باشید فرشتان هر قدر هم ارزشش از نظر مادی بالا باشد ریسک اصلاح ریشه هایش بیشتر است و لازم است این کار را به افراد متخصص بسپارید.

ریشه های فرش با وجود زیبایی بخصوصی که دارند و درخششی که به فرش می دهند ولی همیشه در برابر آسیب های گوناگونی قرار می گیرند و سریع می پوسند

ریشه فرش چیست؟

ریشه فرش همان بخش ریش‌ریش و معمولا رنگش سفید بوده که در دو عرض فرش قرار دارد و در اصل در امتداد تار فرش و چله می باشد.

فرش دستباف سالاری

علت پوسیده شدن ریشه فرش چیست؟

فرش وسیله ای است که فرسایش آن زیاد است و در اثر گذشت زمان و در برابر آفتاب قرار گرفتن و شستن با مواد شیمیایی باعث می شود ریشه هایش خصوصا آنهایی که جنسشان پنبه هستند در معرض پوسیدگی قرار گیرند. پوسیده شدن فرش به جز اینکه شکل فرش را زشت کرده اگر ادامه دار باشد به بافت اصلی فرش نیز آسیب وارد می کند.

اصلاح ریشه فرش کاری است که به تبحر و تخصص بالایی نیاز دارد. در نتیجه پیشنهاد می کنیم اگر فرشتان برایتان مهم است و حس می کنید ریشه هایش نیاز به اصلاح دارد حتما این کار را به دست اشخاص با تجربه که در این زمینه تبحر دارند بسپارید.

اصلاح ریشه فرش ممکن است گاهی جزئی و گاهی هم کلی صورت گیرد. در هر دو صورت اصلاح را از حد سالم و خراب آغاز می کنند. به این صورت که ریشه را از قسمتی که بافت فرش آغاز می شود و ریشه پوسیده شده با قیچی چیده و ریشه دوزی می کنند.

اصلاح ریشه فرش کاری است که به تبحر و تخصص بالایی نیاز دارد . در نتیجه پیشنهاد می کنیم اگر فرشتان برایتان مهم است و حس می کنید ریشه هایش نیاز به اصلاح دارد حتما این کار را به دست اشخاص با تجربه که در این زمینه تبحر دارند بسپارید

ابزار مورد نیاز برای تعمیر ریشه فرش (ریشه زنی فرش)

نخ

نخی که برای اصلاح ریشه به کار می برند باید نازکتر از نخی باشد که برای چله فرش به کار می برند. این کار باعث می شود که فرش پس از تعمیر بادکردگی پیدا نکند و بخش رفو شده با بقیه بخش ها از لحاظ ظاهر متفاوت نباشد.

نخ بطلمه یا کمکی

به جز نخ اصلی که برای نگه داشتن و وصل کردن نخ به چله فرش است از یک نخ کمکی هم استفاده می کنند که غالبا نخ ابریشم یا نخ چله کاشان سه لا می باشد.

سوزن

برای اصلاح ریشه فرش سوزن مناسب به کار ببرید. سوزنی که برای اصلاح مناسب بوده و به آسانی به داخل فرش فرو رود و حرکت کند. به جز این نخی را انتخاب کنید که از سوراخ سوزن عبور کند. سوزن ها سایزهای متفاوتی دارند که با شماره معلوم شده است و هر چه شماره یک سوزن بزرگتر باشد اندازه اش نازکتر می باشد. فرش هایی که دارای بافت ظریفی هستند از سوزن های نازک استفاده کنید.

فرش دستباف طرح ماهی

برای اصلاح ریشه فرش سوزن مناسب به کار ببرید . سوزنی که برای اصلاح مناسب بوده و به آسانی به داخل فرش فرو رود و حرکت کند

روش های اصلاح یا تعمیر ریشه فرش

برای ریشه فرش سه شیوه رایج وجود دارد:

شیوه بطلمه در ریشه زنی فرش

این شیوه برای فرش هایی به کار می رود که دارای بافت ریز با رجشمار بالا می باشد و در فرش هایی که قالی سفت بوده و سوزن در آنها فرو نمی رود کاربرد دارد.

در شیوه بطلمه

  • فرش را از پشت به روی زمین می اندازند.
  • سر ریشه ها را پاک می کنند.
  • چله های زاید را می چینند.

فرش را از جایگاه ریشه ها روی سطح شیب دار به کمک میخ ثابت نگه دارید طوری که فرش هیچ چروکی نداشته باشد. تعداد میخ ها به اندازه ریشه های پوسیده بستگی دارد. در ادامه پیشنهاد میکنیم فرش دستباف اردکان را نیز مطالعه کنید.

فرش را از جایگاه ریشه ها روی سطح شیب دار به کمک میخ ثابت نگه دارید طوری که فرش هیچ چروکی نداشته باشد

  1. نخ چله را به میخ اول گره می زنند.
  2. سوزن را با نخ بطلمه نخ کرده و آن را از چند رج پایین‌تر از بخش مرتبط به ریشه ها به شکل اریب در فرش فرو می کنند.
  3. سوزن را از چند رج پایین‌تر از اولین ریشه که اصلاح قرار است صورت گیرد خارج می کنند.
  4. دوباره سوزن را از جایگاه خروج قبلی وارد فرش می کنند و در امتداد چله اول از داخل گره ها رد کرده و از لبه فرش خارج می کنند.
  5. نخ بطلمه را یک دور پیرامون نخ چله که به میخ گره شده پیچانده و سوزن را مجددا وارد ریشه کرده و از چند رج پس از چله دوم عبور می دهند و از فرش بیرون می آورند.
  6. مثل سری قبل مجددا سوزن را از محل خروج به فرش وارد کرده و به شکل مورب به رج سوم وارد می کنند و از لبه فرش بیرون می آورند.
  7. نخ اول چله که به میخ متصل است را یک مرتبه دور میخ پیچانده و نخ بطلمه را مجددا یک دور پیرامون آن می پیچند و داخل ریشه چهارم می کنند.
راه های تشخیص فرش کرک از فرش پشم

به همین شکل تا آخر پوسیدگی جلو می روند.

مسئله ای که باید مورد دقت قرار گیرد این است که جایگاه ورود و خروج سوزن در هر ردیف نباید قابل تشخیص باشد و به همین خاطر دوخت زیگزاک به کار می برند.

اصلاح ریشه به شیوه بطلمه در فرش لول باف

در این شیوه اول سوزن را از چند رج پایین‌تر از لبه فرش که سر آن ریشه ندارد وارد فرش می کنند و آن را در امتداد اولین تار از مابین گره و پود مربوط رد می کنند و از لبه فرش خارج می کنند.

در این شیوه نخی را مقابل فرش به میخی متصل کرده و در هر مرحله نخ بطلمه را یک مرتبه دور آن می پیچند.

سوزن را از همان جایگاه خروج وارد فرش می کنند و نخ بطلمه را در امتداد تار پیش می برند.

سوزن را چند رج بالاتر خارج کرده و از همان جایگاه مجددا وارد فرش می کنند و به صورت اریب به رج کناری وارد می کنند و این کار را برای رج های بعد هم تکرار می کنند.

فرش دستباف مدرن ایرانی

اصلاح ریشه به شیوه مغزی

در این شیوه فرش را به صورت بطلمه برای ریشه دوزی حاضر کرده و ریشه های آن را اصلاح می کنند.

ریشه زنی به روش متصل

در این فرآیند ریشه بافی برای ترمیم ریشه های آسیب دیده فرش ابتدا ریشه قدیمی را با قیچی مخصوص از انتها بریده و ریشه جدید را با نخ مخصوصی به نام چله به یراق آلات متصل می کنند. تعداد ردیف ها اصل چسباندن پایه های جدید به فرش بسیار مهم است. از آنجایی که ریشه متصل به هیچ عنوان نباید شل باشد، فرش را روی میز کار مخصوص با میخ ثابت می کنند تا ریشه را خیلی محکم به فرش متصل کنند.

15 دیدگاه در “آموزش ریشه زنی فرش دستباف

  1. سیدعلی ابراهیمی گفت:

    دمتون گرم

  2. جعفر سهرابی گفت:

    شادکام و سلامت باشید

  3. امین شفیعی گفت:

    مطالب بی نظیر بود

  4. مسعود تهرانی گفت:

    مشاورینتون قابل اعتمادن؟

  5. غلامحسین نهاوندی گفت:

    afarin matlab khobi bood

  6. حامد محرابی گفت:

    شما همیشه امیدوارم کننده صحبت می کنید و این خیلی خوبه

  7. روح الله خوش نیت گفت:

    سلام عالی بود

  8. مجتبی کرمانی گفت:

    حرف نداشت👌🏻

  9. بهزاد بابایی گفت:

    مثل همیشه عالی و کاربردی

  10. سیدمحمد قاسمی گفت:

    احسنت عالی بود

  11. قاسم نجفی گفت:

    شماره تماستون برای خرید تلفنی چنده

  12. بهمن عرب گفت:

    چه سایت قشنگی دارین

  13. عبدالحسین توکلی گفت:

    خیلی ممنون از توضیحاتون خوبتون

  14. ایمان هامون گفت:

    شما کانال تلگرام هم دارین؟

  15. حسینعلی خادمی گفت:

    مقالاتتون عالین واقعا!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *