مجله اصفهان فرش

فرش دستباف کاشان چه ویژگی هایی دارد؟

فرش کاشان

در مورد فرش کاشان چه میدانید؟ فرش دستباف کاشان چه خصوصیات و ویژگی هایی دارد؟ قیمت فرش دستباف کاشان را میدانید؟ با اصفهان فرش،فرش دستباف اصفهان همراه باشید. فرش دستباف کاشان جزو معروف ترین فرش های دستباف در کشور میباشد.

فرش هایی که گره به گره آنها توسط هنرمندان و قالی بافان بافته می شود و پر از هنر و ارزش می باشد را فرش دستباف می گویند. در اصل فرش دستباف کاشان در سه نوع اصلی که نام های ترنج ، خشتی و افشان است با دار قالی بافته می شوند.

جهت مشاوره رایگان در خصوص خرید فرش دستباف میتوانید با شماره 09131162373 و یا 03132229377 تماس حاصل فرمایید.

در بین این دسته ها فرش لچک ترنج از همه معروف تر است و می توان گفت فرش ترنج در اکثر خانه های ایرانیان موجود می باشد.طرح بیضی و دایره شکل و حاشیه های پهن در بین آن از خصوصیات مخصوص ترنج و خصوصیت اصلی فرش دستباف می باشد. در چهار ربع فرش از نگاره های متقارن به‌وجود آمده که طرفداران زیادی را به خود جلب کرده است.

فرش ذرع و نیم چیست؟

ویژگی های فرش کاشانترنج فرش نشات گرفته از معماری ساختمان هایی که در دوره اشکانیان خیلی مشهور بودند و سر حیاط ساختمان های آن دوره گچ بری می شدند. لچک هایی در اطراف فرش نمایان است که نشان دهنده باغچه های زیبای خانه های قدیمی است ، همچنین ترنج را به حوض وسط حیاط که دایره شکل یا بیضی می باشد توصیف کرده اند.

بعد ها طرح های افشان به وجود آمد و جزو دسته ای از فرش های دستباف کاشان شد، این فرش ها خصوصیات مهمشان در این است که طرح های لچک و ترنج را در نقشه ندارند ولی در حاشیه آن نمایان است. افشان طرحی بی نظم است ، به این شکل که در وسط فرش طرح هایی از گل با ساقه بلند و پربرگ به چشم می خورد و تا آخر هر شاخه وصل شده و شاخه های دیگر را به وجود آورده است. آخرین طرح معروف اخیر طرح خشتی است که به شکل خشت همه سطوح داخلی فرش را فرا گرفته است.

فرش لچک ترنج

مستطیل های مساوی که شباهت به خشت دارد فرش را به چند قسمت تقسیم کرده که در داخل هر خشت نقشش متفاوت است. نقش های داخل خشت ها تکراری و متقارن نبوده بلکه نامتقارن و متفاوت بودن هر مستطیل نشانه ارزش و مرغوبیت این محصول است. طرح های گفته شده جزو طرح های معروف  فرش های کاشان می باشند ولی طرح های دیگری هم وجود دارد از جمله می توان به گبه ، فرش ترکمن و … اشاره کرد.

نحوه شستن ریشه فرش

فهرست مطالب

ویژگی فرش دستباف کاشان چیست و چه خصوصیاتی دارد؟

در ادامه به برخی از ویژگی های دیگر فرش دستباف کاشان خواهیم پرداخت. رنگ های متنوعی در فرش های دستباف کاشان دیده می شود ، از جمله زمینه پیازی ، لاکی ، سرمه ای ، حاشیه شتری و کرم می باشند که این مسئله باعث شده افراد با سلیقه های متفاوت بتوانند طرح مورد نظرشان را در بین این فرش ها پیدا کنند. پیشنهاد میشود طریقه رنگ کردن خامه یا نخ فرش را نیز مطالعه کنید.

رنگرزی فرش دستباف

ابعاد فرش دستباف کاشان

فرش های دستباف کاشان مثل فرش های ماشینی در ابعاد مختلفی مثل 6 ، 9 و 12 متری هستند و به صورت تک و جفت نیز بافته می شوند ، البته این فرش ها دارای سایز ذرع و نیم هم می باشند که به صورت کناره فرش از آنها استفاده می شود.

سایزهای بزرگتری هم از جمله 18 ، 20 و 24 برای فرش های دستباف کاشان در نظر می گیرند که ناگفته نماند این ابعاد بسیار کم هستند و دلیل آن این است که بافنده های کمی این ابعاد را می بافند و جزو هدف بازار نیست.

فرش دورو ابریشم چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

قیمت فرش کاشان

قیمت فرش دستباف کاشانکلا قیمت فرش های جفت کاشان مناسب تر از تک آنهاست ، پس توصیه می کنیم اگر قصد خرید فرش کاشان را دارید بهتره که جفت بخرید.همچنین فرش های دستباف کاشان از طول عمر بالایی برخوردار می باشند و همانطور که می‌دانید هر اندازه طول عمر فرش دستباف و همچنین پا خور آن بالا رود زیباتر و شفاف تر خواهد شد.

الیاف فرش دستباف کاشان چگونه است ؟

به طور جامع در ادامه ویژگی های فرش دستباف کاشان باید خدمتتان عرض کنیم که این فرش ها در الیاف ابریشم ، پشم ، کرک ، پشم ابریشم و گل ابریشم تولید می شوند.از دیگر ویژگی های این فرش ها ثبات رنگی آنهاست یعنی به طور مثال اگر بر روی فرش یک دستمال مرطوب بکشید می بینید که دستمال شما رنگی نمیشه (چنانچه دستمال رنگی شد این فرش مرغوب نیست و خریدش را به شما پیشنهاد نمی کنیم).

تشخیض فرش دستباف کاشان

اگر می خواهید تشخیص دهید که فرش دستباف کاشان اصل است یا نه، می توانید عناصر مختلفی مانند تعداد و تراکم آن، نوع نخ استفاده شده، تعداد رنگ های استفاده شده را ارزیابی کنید. از این عناصر جدا شده است.

در مورد راه های تشخیص فرش کرک از فرش پشم در اصفهان فرش مطالعه فرمایید.

فرش آران و بیدگل

موضوعی که مهم است این است که قیمت این فرش ها با هم متفاوت می باشد و فرش های پشم  قیمتشان در از بقیه فرش ها مناسب تر می باشد. به عنوان مثال یک جفت فرش 6 متری پشمی کاشان را می توانید با قیمت 23 میلیون هم بخرید.

15 دیدگاه در “فرش دستباف کاشان چه ویژگی هایی دارد؟

  1. منصور زارعی گفت:

    خیلی ممنون از توضیحاتون خوبتون

  2. بهرام هخامنش گفت:

    این موضوع یکی از موضوعات موردعلاقه منه

  3. پرویز دستغیب گفت:

    آدرس دفترتون کجاست

  4. اسماعیل بهبهانی گفت:

    قیمت مشاورتون چقدره؟

  5. جلال رحیمی گفت:

    خرید آنلاین هم دارید

  6. جلال رسولی گفت:

    با اجازتون بازنشر شد

  7. شهرام شهبازی گفت:

    خیلی زیبا بود مهندس

  8. اکبر بخشی گفت:

    لطفا آدرستون رو برای بنده ارسال کنینم چجوری باهاتون ارتباط بر قرار کنم

  9. ابوالفضل احمدیان گفت:

    متشکرم

  10. حسینعلی طباطبائی گفت:

    عاااااااااااالی

  11. مرتضی اکبری گفت:

    مطلبتون بسیار مفید بود

  12. غلامحسین ساعی گفت:

    حساب توییتری هم دارید؟

  13. عباسعلی طالب زاده گفت:

    گل گفتید دست مریضاد

  14. مصطفی امیری گفت:

    منابع این مطلب کجاست؟

  15. حسین بهمنی گفت:

    سایتتون محشرههههه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *