مجله اصفهان فرش

نحوه شستن فرش دستباف در خانه

نحوه شستن فرش دستباف در خانه همیشه یکی از سوالات افراد و مخصوصا زنان بوده است. کثیف شدن فرش دستباف عادی به نظر می رسد و مخصوصا اگر در خانه فرزند هم داشته باشید. آلوده شدن فرش از زیبایی های آن کم می کند به همین خاطر شستن فرش کار مهم و ضروری می باشد و همچنین روش های خاص خودش را دارد. در این مقاله به روش های شستشوی فرش دستباف در خانه می پردازیم.

فهرست مطالب

بایدها و نبایدهای شستن فرش دستباف در منزل

نحوه شستن فرش دستباف در خانهفرش دستباف اگر درست و اصولی شسته شود کیفیت مواد اولیه آن از بین نمی رود و فرش ظاهر خودش را حفظ می کند. حال اگر روش شستشو صحیح نباشد باعث می شود فرش ظاهر پسندیده ای نداشته باشد.

جهت مشاوره رایگان در خصوص خرید فرش دستباف میتوانید با شماره 09131162373 و یا 03132229377 (پورمعمار) تماس حاصل فرمایید.

مراحل شستشوی فرش دستباف در خانه

  • غبار گیری فرش
  • اطمینان از اینکه فرش رنگ نمیدهد
  • شستن فرش با آب سرد
  • استفاده از شوینده مناسب
  • آبگیری و خشک کردن فرش
  • مرتب نمودن خواب فرش

غبارگیری فرش دستباف

در مرحله نخست پیش از شستشو باید فرش را غبارگیری نمود. غبار گیری فرش به دو روش انجام میگیرد:

  1. غبارگیری ساده
  2. غبارگیری مکانیکی

غبارگیری ساده

در روش غبارگیری ساده فرش، برای پاک کردن گرد و خاک ، فرش را تکان می دهند و یا پشت فرش را چوب می کوبند تا گردوخاک آن بیرون آید. چوب نباید آنقدر محکم و سفت زده شود که به بافت فرش آسیب بزند. اگر فرش شما مقداری کهنه و قدیمی باشد و یا رفو شده باشد هرگونه ضربه سختی آسیب‌های غیرقابل برگشتی به فرش وارد می کند.

فرش بهارستان چه ویژگی هایی دارد؟

بعد از آن با جاروی چوبی فرش را طوری جارو می زنند که تاروپود فرش گسیخته نشده و به بافت آن آسیب نرسد.هنگام پاک کردن گرد و خاک فرش نباید فرش را به زمین کوبید امروزه که برای نظافت خانه از جاروبرقی استفاده می‌شود، گردوغبار فراوانی درون فرش باقی نمی‌ماند که به غبارگیری نیاز باشد.

غبارگیری مکانیکی

روش غبارگیری مکانیکی توسط کارخانه ها با توجه به کیفیت فرش صورت می گیرد. فرش های آلوده و دارای گرد و غبار را قبل از شستشو پاک کنید چون گرد و غبارها موقع شستشوی فرش در وسط فرش باقی مانده و به شکل گل می شود و به تدریج باعث پوسیدگی فرش خواهد شد.

اطمینان از عدم رنگ دادن فرش ها

اطمینان از عدم رنگ دادن فرش ها

برای شستن فرش مطمئن شوید فرشتان رنگ پس نمی دهد، چون رنگ دادن فرش آسیب های واقعی به فرش وارد می کند. فرش‌های دستبافت کیفیت‌های متفاوتی دارند و برخی از آن‌ها (بیشتر رنگ‌های تیره‌رنگ پس می‌دهند؛ مانند لاکی، سبزهای تیره، سرمه‌ای، مشکی، آبی)رنگ پس می‌دهند. برای شناخت فرش ها پیشنهاد داریم مقاله آموزش قالیبافی را نیز مطالعه فرمایید.

طرح لچک ترنج در فرش دستباف چیست؟

برای اینکه آگاهی پیدا کنید که فرشتان رنگ پس می دهد یا نه یک دستمال سفید رنگ را با آب ولرم خیس کرده و به قسمت هایی از پرز فرش بکشید اگر این دستمال رنگی شد پس فرشتان رنگ می‌دهد پس باید هنگام شستشوی آن نکته‌هایی را رعایت نمایید. فرش دستبافت را که رنگ پس می‌دهند را از پیش خیس نکنید زیرا بخش‌های روشن فرش نیز رنگی خواهد شد.

شستن فرش دستباف با آب سرد

فرشتان را پس از غبارگیری روی زمین سخت، سیمانی، موزاییک یا زمین شیب‌دار انداخته و کار شستشو را آغاز کنید. برای شستشوی فرش گردش آب باید در دمای ساده و به روش دوش باشد. هیچگاه فرش دستبافت یا ماشینی را با آب گرم نشویید.

شستن فرش دستباف با آب سرد

شستشوی فرش دستبافی که رنگ می‌دهد با آب گرم سبب می‌شود رنگ پس داده‌شده در بخش‌های روشن فرش تثبیت شود بنابراین رنگ‌برداری آن سخت و پرهزینه است.فرش هایی که چله شان از ابریشم یا پشم است بعد از شستشو کیفیتشان پایین می آید. در کل بهتر است فرش ابریشم را خودتان نشویید.

استفاده از شوینده مناسب فرش دستباف

در شستشوی فرش از شوینده‌های خنثی مانند پودر دستی که در آب حل‌شده باشد، شامپوی فرش استفاده نمایید و برای زدودن چربی روی فرش نیز بهتر است از مایع ظرف‌ شویی یا پودر صابون حل‌شده استفاده نمایید و هیچ‌گاه از مواد قلیایی برای شستن فرش استفاده نکنید.

آموزش ساخت دار قالی بافی

شیوه درست استفاده از شامپوی فرش

  1. قبل از شامپو فرش روی فرش را جارو کنید.
  2. درون ظرفی 2 فنجان شامپو فرش و 1 تا 2 لیتر آب بریزید و خوب هم بزنید تا کف کند.
  3. با یک تور یا اسفنج کف شامپو فرش را بسیار آرام روی فرش بمالید نیم ساعت صبر کنید و روی فرش راه نروید.
  4. برای درست کردن جهت خواب فرش یک دستمال زبر را روی آن کشیده بعد با جاروی چوبی فرش را به جهت خواب آن جارو کنید و سپس با یک برس کهنه فرشتان را شانه کرده تا پرزها در جای خودشان قرار بگیرند و فرش زیبا و نرم دیده شود.

آبگیری و خشک‌کردن فرش دستباف در خانه

فرش دستبافی را که رنگ می‌دهد را پس از شستشو لوله نکنید و آن را نخست با پارو آب‌گیری نموده و با دستمال حوله ای یا نخی پرزهایش را گرفته و به همان حالت روی زمین به مدت یک ساعت قرار دهید تا آب آن بیرون رود و بخش‌هایی که رنگ پس می‌دهد با بخش‌های دیگر فرش تداخل پیدا نکند. این‌گونه فرش نم خود را از دست می‌دهد و آماده پهن کردن می‌شود.

دقت کنید که هیچ‌گاه پس از لوله کردن فرش درون آن آب نگیرید و هنگام پهن کردن فرش دوباره روی ریشه آن آب نگیرید زیرا ریشه‌های آن بی‌گمان زرد خواهد شد. فرش نیمه نمناک خود را از پشت، در پرتو غیرمستقیم خورشید و در برابر هوا پهن کنید.

فرش آران و بیدگل

مرتب نمودن خواب فرش

برای اینکه همه طرح‌های فرش خشک‌شده شما سر جای خود قرار بگیرد و فرش شما زیبا و دلپسندتر و پاکیزه دیده شود ، با جاروی چوبی یا برس سر فرش را به سمت خواب فرش جارو یا برس بزنید.جاروبرقی نزنید زیرابه روش رفت و برگشت روی فرش کشیده می‌شود و خواب فرش را به هم می‌ریزد و از زیبایی فرش می‌کاهد. پیشنهاد میکنیم مطلب اصفهان فرش در مورد فرش ذرع و نیم چیست را نیز بخوانید.

نکته‌هایی مهم هنگام شستن فرش دستباف در خانه

نکته‌هایی مهم هنگام شستن فرش دستباف در خانه

هرگز از آب شامپو فرش استفاده نکنید و برای پاکیزه نمودن فرشتان تنها کف آن را روی فرش بمالید زیرا در صورت به کار بردن آب آن، فرش لوچ و چسبنده شده و دیرتر خشک می‌شود و ریشه‌های فرش به دلیل رسیدن نم به آن به‌ مرور زمان می‌پوسند.

کف شامپو فرش آلودگی روی فرش را در خود حل می‌کند و ظرف نیم ساعت در نزدیکی اکسیژن هوا ناپدید می‌شود پس در این مدت روی فرش راه نروید. موقع کشیدن شامپوی فرش از بخش بالای فرش این کار را انجام دهید تا ناچار نباشید روی بخش هایی که کف شامپو زده اید راه بروید.

15 دیدگاه در “نحوه شستن فرش دستباف در خانه

  1. عبدالله بیات گفت:

    چرا اینقد کم؟

  2. غلام صدیق گفت:

    عاااااااااااالی

  3. ابوالقاسم مختاری گفت:

    شادکام و سلامت باشید

  4. اسدالله براتی گفت:

    هزینه مشاوره آنلاین و حضوری باهم متفاوته

  5. ابوالفضل اسکندری گفت:

    چرا اینقد زیاد؟

  6. سجاد میر گفت:

    حرفتون خیلی عالیه

  7. قربانعلی نعمتی گفت:

    حرف نداشت👌🏻

  8. رمضان هامون گفت:

    بسیار گویا و شفاف بیان کردید

  9. حمید مومنی گفت:

    گل گفتید دست مریضاد

  10. اسدالله سعیدی گفت:

    حرف نداری

  11. جواد مهرابی گفت:

    آدرس دفترتون کجاست

  12. علی اصغر خمسه گفت:

    خیلی عالی بود

  13. سیدمحمد شعبانی گفت:

    منابع این مطلب کجاست؟

  14. سعید شمس گفت:

    لطفا آدرستون رو برای بنده ارسال کنین بنده ارسال کنین

  15. حمیدرضا رجبی گفت:

    هزینه تبلیغات توی سایت شما چنده؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *