مجله اصفهان فرش

فرش دستباف تبریز

 فرش دستباف تبریز

انواع فرش دستباف تبریز (Tabriz handwoven carpet) و آگاهی از پرفروش ترین و گران‌ترین طرح های موجود در بازار یکی از مهم ترین سوالاتی است که دوستداران فرش تبریز در این منطقه برای خرید دارند. اگر در آذربایجان و به خصوص شهر تبریز به دنبال فرش دستبافت هستید، به این معنی است که زیبایی و کیفیت طرح را بر قیمت ترجیح دهید. فرش تبریز ایران مدل های بسیار متنوعی دارند که البته در برخی مشخصات و ویژگی ها مشترک هستند.

فهرست مطالب

ویژگی های فرش دستباف تبریز

قالی های شهر تبریز و طرح های آن، مشخصات و ویژگی های منحصر به فردی دارند و از آنجایی که بررسی دقیق آن ها مستلزم صرف زمان زیادی است، تنها ویژگی های اصلی فرش دستباف تبریز برای شما می گوییم:
  • کیفیت بافت فرش تبریز یکی از اصول مهم قالی‌های این منطقه است، از این رو بیشتر بافته‌های تبریز با شاخص و بافت ریز طراحی و بافته می‌شوند.
  • استفاده از الیاف مرغوب به ویژه ابریشم و پشم، دوام و استحکام فرش دستبافت تبریز را بسیار بالا می برد.
  • از ویژگی ها و مشخصات فرش تبریز می توان به تنوع رنگ هایی اشاره کرد که می توان آنها را جدی گرفت. هیچ معادل خارجی یا داخلی از آنها یافت نشد.
  • استفاده از سایه روشن در بافت این منطقه، عمق را به یک ویژگی جهانی در انواع فرش تبریز تبدیل کرده است

تاریخچه فرش دستباف تبریز

با توجه به تاریخ کهن تبریز، به جرات می توان گفت که تاریخچه فرش دستباف تبریز به زمان صوفیه باز می گردد. قدمت بیش از 500 سال فرش تبریز، این شهر را به قدیمی ترین و قدیمی ترین مرکز فرش دستباف تبدیل کرده است، این قدمت و ماندگاری زیاد نشان از کیفیت خاص فرش های این منطقه دارد.
در ابتدا در این منطقه قالی بافی به صورت بافت در نقوش ساده و روستایی انجام می شد و تعداد رج ها تنها 24 ردیف بود، اما امروزه با پیشرفت این هنر، قالی بافی را در 110 رج مشاهده می کنیم.
نکته حائز اهمیت این است که پس از انتقال پایتخت صفویه از هرات به تبریز، دومین مدرسه هنری ایرانی (مدرسه تبریز) در این شهر تأسیس شد و هنرمندان و طراحان مشهوری چون بهزاد و سلطان محمد به بافتن فرش گمارده شدند. در این شهر برای شکوفایی بزرگ شد و به نوعی تاریخچه بافندگی را در این شهر آغاز کرد.

فرش گل برجسته چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

بافت فرش دستباف تبریز

وقتی از فرش دستباف تبریز صحبت می کنیم، می توان انتظار داشت که گره های مورد استفاده برای فرش این منطقه ترکی باشد. رجشمار کارگاه های شهری تبریز به 110 عدد میرسد ولی، تعداد رج در کارگاه های روستایی بین 15 تا 25 متغیر میباشد. دار های مورد استفاده برای بافت فرش در این قسمت منحصراً عمودی بوده و به ندرت شاهد استفاده از دار های افقی خواهید بود.

فرش دستباف تبریز طرح علیا

فرش دستباف تبریز طرح علیا از دسته فرش‌های ریشه‌دار و دوست‌داشتنی شهر تبریز به شمار می‌آید. این طرح با رنگ‌بندی بسیار چشم‌نواز و نقشه‌هایی شیک می‌تواند گزینشی بجا برای خانواده ایرانی و نیز در آماده‌کردن جهیزیه برای نو عروس‌ها باشد. افزون بر بازار درونی، طرح علیا در بازارهای اروپایی نیز هواداران فراوانی دارد.

فرش دستباف تبریز طرح علیا

فرش تبریز طرح علیا به دست چه کسی طراحی‌شده است؟

فرش تبریز طرح علیا به دست استاد و دوست ارجمند جناب آقای تقی علیا طراحی و روانه بازار شده است. این طرح بسته به نیازهای روز و سفارش‌های گوناگون دربرگیرنده دگرگونی‌هایی شد. اگرچه در تکامل این طرح، برنامه‌ریزان زیادی زحمت کشیده‌اند. آقای بهروز علیا یکی از این استادان هست که با قلم متفاوت خود روح دیگری به طرح علیا بخشیده است.

انواع طرح‌های فرش تبریز علیا

همان گونه که اشاره شد طراح بسته به نیاز بازار و سفارش‌هایی که دریافت می‌شود طرح‌هایی روانه بازار کرده هست، همچنین این طرح‌ها می‌توان به طرح علیا ستاره، علیا سرداری، علیا کتیبه‌ای و چندین خودکار گوناگون از علیا که دربرگیرنده نام ویژه‌ای نمی‌باشد هست. اینکه کدامین بهتر و زیباتر است گزینشی سلیقه‌ای بوده و بسته به نیاز و سلیقه هر فرد می‌توان از میان طرح‌های گوناگون انتخاب کرد.

فرش پازیریک چه ویژگی هایی دارد؟

میزان کیفیت فرش بافته شده و طرح انتخاب شده هم به موارد زیر بستگی دارد:

  • فرش های نفیس: استفاده از رجشمار بالا مانند 50*50 برای ارائه مشتریان خاص داخلی و خارجی
  • فرش صادراتی: استفاده از رجشمار 35 در 35 برای شرکت های سفارش دهنده اروپایی
  • فرش های رایج در بازار: استفاده از رج 30 در 30
  • فرش های ارزان قیمت: رج استفاده شده در بافت این نوع فرش ها 25 در 25 باشد

تراکم‌های گوناگون فرش تبریز

فرش دستباف تبریز دارای رج‌شمار ۵۰ است. جنس چله فرش و گل‌ها از نخ ابریشم است. بالا و پایین فرش دارای گلیم‌بافی است. پس‌مانده الیاف بکار رفته از کرک و نخ مرینوس است. نقش علیا یکی از پرفروش‌ترین نقش‌های دیرینه فرش تبریز است.

طرح علیا در رج‌شمارهای  40 رج و 50 رج در خودکارهای بسیار جورواجوری تولید می‌شود. به‌تازگی به دلیل کاهش توان خرید طرح علیا در رج‌شمار 30 نیز به دست طراحان کوچه‌بازار طراحی‌شده هست.

فرش های دستباف قم و اصفهان نیز جزو فرش های با تراکم و خوب بازار فرش دستباف در ایران و در دنیا هستند.

تراکم‌های فرش تبریز

فرش دستباف تبریز طرح علیا از دسته ریشه‌دارترین و دوست‌داشتنی‌ترین گونه‌های فرش‌ در شهر تبریز به شمار می‌رود. فرش دستباف علیا رنگ‌بندی بسیار برجسته و نقشه‌های زیبایی دارد. به همین دلیل این نمونه فرش یک گزینش بسیار پسندیده برای استفاده در بخش پذیرایی خانه است این فرش همچنین می‌تواند بهترین گزینش برای جهیزیهٔ زوج‌های جوان ‌باشد. فرش دستباف علیا افزون بر بازار درونی، در بازارهای بیرونی و اروپایی نیز بسیار پرطرف‌دار است.

معرفی طرح گل فرنگ در فرش و ویژگی های آن

فرش دستباف علیا طرح گیرا و تنوع رنگی فراوانی دارد؛ بنابراین می‌تواند توجه مردم باسلیقه‌های گوناگون را جلب کند. همچنین می‌تواند با رنگ‌‌های گوناگون در چیدمان هماهنگ شود. به‌عنوان نمونه اگر کف‌پوش‌های خانه‌مانند سرامیک یا پارکت‌ها رنگ روشن دارد، می‌توان از فرش‌های با زمینه تیره استفاده کرد. این فرش می‌تواند در بخش خانه‌ با انواع روش چیدمان استفاده شود. ولی بیشتر برای چیدمان‌های لوکس و سلطنتی کاربرد دارد. استفاده از فرش‌های ارزشمند دستباف در پیرامون‌های پر رفت‌وآمد یا جایی که احتمال آلوده‌شدن آن بیشتر است پیشنهاد نمی‌شود.

فرش دستباف تبریز دست‌دوم

فرش دستباف تبریز دست‌دوم

فرش دستباف تبریز دست دوم در ابعاد، رنگ‌ها، و نقشه‌های مختلف در بازار وجود دارد و قیمت‌های آن متفاوت است. برای خرید فرش دستباف دست دوم باید دقت بسیار زیادی داشته باشید و از عیوبی که ممکن است برای فرش رخ دهد شناخت کامل و جامعی داشته باشید. مورد دیگری که باید هنگام خرید فرش دست دوم تبریز در نظر داشته باشید این است که، از فروشگاه ها و افراد معتبر خرید خود را انجام دهید. قیمت فرش دستباف دست دوم تبریز با توجه به جنس فرش، ممکن است کمی گرانتر از فرش نو باشد و گاهی اوقات نیز قیمت کمتر میشود.

فرش دستباف گرد تبریز

فرش دستباف گرد تبریز در زمینه‌ها و قطرهای مختلفی در بازار عرضه می‌شود. برای نمونه در برخی از آنها رنگ زمینه مسی، حاشیه طلایی، جنس پرز از کرک و ابریشم و جنس چله ابریشم است.

قیمت فرش دستباف تبریز

قیمت فرش تبریز به عواملی چون نقش فرش، ابعاد فرش، تعداد رج فرش، طرح فرش، ریزباف بودن فرش، مواد اولیهٔ به‌کار رفته، کیفیت رنگ فرش و ضخامت آن بستگی دارد. دست‌دوم بودن فرش نیز اگر خرابی نداشته باشد و یا خرابی قابل تعمیر باشد در قیمت آن چندان تأثیری نداشته و حتی در مورد فرش‌های تبریز می‌توان گفت که کهنگی و دست چندمی آن‌ها بر ارزش و قیمتشان می‌افزاید به‌گونه‌ای که به‌عنوان یک سرمایه می‌توان روی آن‌ها حساب کرد.

فرش بلژیکی (شنل) چیست؟

فرش دستباف لاکی تبریز که طرح هریس از نمونه این فرش است و در آن از خامه پشم مرینوس استفاده شده و 50 رج است و قیمت‌های متفاوتی برای آن وجود دارد؛ مثلاً با ابعاد کوچک آن در حال حاضر 6900000 تومان می‌باشد. قبلا در مورد فرش دستباف هریس مطلب کاملی نوشته ایم که شما را دعوت به مطالعه آن میکنیم.

فرش دستباف وینتیج تبریز

فرش دستباف وینتیج تبریز

فرش و خرید کف‌پوش نقش بنیادی در چیدمان هر خانه‌ای دارد. فرش دستباف وینتج تبریز زیبایی هر اتاقی را دوچندان کرده و حس گرما را به کف‌پوش‌های سرد و بی‌جان پیرامون داخلی می‌بخشد. فرش‌ها گونه‌های جورواجوری دارند که یکی از برجسته‌ترین آنها فرش وینتیج است. وينتيج در اصطلاح به معنای دیرینه است و در هنر تحت عنوان بازنگری و عقب‌گرد مدرن از آن ياد می‌شود. فرش وینتیج نیز آمیزه‌ای از فرش‌های دیرینه و روش‌های امروزی فرش است. برای ساخت فرش وینتیج نخست فرش دستباف شسته، رنگ آن از میان برده و يا بسيار کم‌رنگ می‌شود و دوباره با رنگ‌‌های کاملاً گياهی که استواری خوبی هم دارند رنگ می‌شوند.

فرش وينتج دستباف تبریز مناسب حال خانه‌های کسانی است که در عين اينکه گرایش به استفاده از روش امروزی در خانه خوددارند، به طرح‌های سنتی و دیرینه نيز گرایش نشان داده و برای آن‌ها ارزش قائل هستند.

فرش دستباف طرح شکارگاه تبریز از جمله فرش‌های بسیار زیبا و با طرح‌های خاص و متنوعی در بازار وجود دارد قیمت این‌گونه از فرش‌ها باتوجه‌به ابعاد آن بالا است به‌عنوان‌مثال ذرع و نیم دستباف طرح شکارگاه ابریشم  با طول یک متر آن 160000000 تومان است.

بازار فرش تبریز دستباف

15 دیدگاه در “فرش دستباف تبریز

  1. مسلم سلیمانی گفت:

    سایتتون محشرههههه

  2. مسلم فرد گفت:

    لطفا آدرستون رو برای بنده ارسال کنین

  3. امیر محسنی گفت:

    احسنت عالی بود

  4. محمدحسن وکیلی گفت:

    کانال تلگرامی هم دارید ؟

  5. بهمن حیاتی گفت:

    خرید آنلاین هم دارید

  6. قربانعلی طاهری گفت:

    کجا می تونم اطلاعات کاملتری درباره این موضوع پیدا کنم

  7. بهنام قهرمانی گفت:

    چرا اینقد کم؟

  8. مجید محسنی گفت:

    اینا فوق العادن

  9. عزیز منصوری گفت:

    سلام عالی بود

  10. سعید غلامی گفت:

    قیمت مشاورتون چقدره؟

  11. مسعود جوادی گفت:

    مطلب خوبی بود همکار گرامی

  12. موسی زمانی گفت:

    میشه مطلب رو توی وبلاگ خودم بزارم؟

  13. حسن جوادی گفت:

    مهندس جان عالی بود

  14. اسماعیل بردبار گفت:

    دمتون گرم

  15. مهران امین گفت:

    شما همیشه امیدوارم کننده صحبت می کنید و این خیلی خوبه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *