مجله اصفهان فرش

بید زدگی فرش چیست؟ نحوه تشخیص + روش درمان + بهترین سم

بید زدگی فرش چیست؟

بیدزدگی فرش دستباف را می توان به عنوان یکی از رایج ترین مشکلات نگهداری معرفی کرد که باعث می شود بسیاری از ما فرش های با ارزش خود را از دست بدهیم. بید زدن فرش بسیار رایج است، بنابراین توصیه می کنیم قبل از اینکه فرش شما دچار بید زدگی شود از آسیب دیدن آن جلوگیری کنید.

فهرست مطالب

بید زدگی چیست؟

آسیب به فرش توسط بید را آسیب بید یا خوردگی بید می گویند. بسته به شرایط آب و هوایی، حشرات مختلفی در مناطق مختلف وجود دارند که می توانند به فرش آسیب بزنند. موریانه، جیرجیرک، ملخ، سوسک و بید از جمله این حشرات هستند. در میان آنها، بید خطرناک‌ترین است. این حشره از پروتئین های موجود در الیاف پشم فرش دستباف تغذیه می کند. اگر در مورد آلودگی به بید اقدامی صورت نگیرد، این حشره کل فرش را از بین می برد و فقط پرز فرش باقی می ماند.

بید چه نوع حشره ای است؟

بید پروانه کوچک زرد رنگی است که تخم های خود را بین الیاف فرش یا پارچه پشمی می گذارد. طول این حشره از 9 تا 12 میلی‌متر است. یک بید ماده می تواند در کمتر از یک ماه 100 تخم در هر لایه تولید کند. بچه بیدها نسبت به بیدهای بالغ آسیب بیشتری به فرش وارد می کنند. چون آنها برای رشد و نمو به پروتئین بیشتری در الیاف فرش نیاز دارند. نوزادان بید پس از رسیدن به بزرگسالی دوباره متولد می شوند و این روند هرگز متوقف نمی شود.

نقشه فرش شکارگاه چه ویژگی هایی دارد؟

آیا آسیب بید همه فرش ها را تهدید می کند؟

همانطور که گفته شد بید فقط پشم می خورد. بنابراین فرش ماشینی یا فرش دستباف ابریشمی خراب نمی شود. پس نگران آنها نباشید. بید به قالیچه های پشمی دستباف نفوذ می کند. البته تابلو فرش ها یا لباس های پشمی و سایر پارچه های پشمی روی دیوار نیز توسط این موجودات تهدید می شود.

علت بید زدگی فرش

علت بید زدگی فرش چیست؟

یکی از علت های اصلی بیدزدگی فرش رطوبت است. سایش فرش یا بید زدگی اساساً حالتی است که پرزهای فرش از بین می روند یا بین آنها قسمت های خالی وجود دارد. اگر مدتی است فرش را باز نکرده اید، باید نگران بید فرش باشید. دلایل زیادی برای بیدزدگی فرش وجود دارد که رطوبت بالا می تواند یکی از این دلایل باشد. بیدها در محیطی مرطوب زندگی می کنند.

بنابراین در محیط هایی مانند شهرهای شمالی کشور که رطوبت هوا بالاست بید زدن فرش دستباف و ماشینی بیشتر است. اما باید مراقب باشید که هر چقدر هم که هوا مرطوب باشد و فرش هایتان شرایط بید زدن را داشته باشند تا این حشرات بین پرزها قرار نگیرند، نمی توانند به فرش آسیب بزنند. پیشنهاد میکنیم مطلب اصفهان فرش در مورد فرش سوف را نیز بخوانید.

راه های پیشگیری از بیدزدگی فرش

برای جلوگیری از فرسایش فرش، روش های مختلفی وجود دارد که دانستن آنها ضروری است، در ادامه به چند مورد اشاره میکنیم:

  1. ساده‌ترین راه برای فرش هایی که فکر می کنید متضرر می شوند، جارو کشیدن آنهاست. وقتی فرش را جارو می‌کنید، تمام بیدها و تخم‌هایشان را از روی فرش جدا می‌کنید.
  2. فرش را در محیطی با رطوبت بالا قرار ندهید. به خصوص اگر در شهرهایی زندگی می کنید که رطوبت آن ها معمولا زیاد است، هر از چند گاهی فرش را به دقت بررسی کنید.
  3. فرش های لوله شده یا تا شده را در نزدیکی حمام، توالت و آشپزخانه قرار ندهید.
  4. برخی افراد متوجه می‌شوند که قرار دادن نفتالین روی فرش‌هایی که می‌خواهید برای مدت طولانی تا شده نگه دارید، می‌تواند به عنوان یک ضد بید فرش عمل کند.
  5. به طور کلی هر چند وقت یکبار فرش را جارو و تمیز کنید و با دقت تماشا کنید تا  بید فرش ماشینی و دستباف را از بین ببرید.
فرش گل برجسته چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

چگونه بفهمیم که فرش در حال بید زدگی است؟

بسیاری از شما به این فکر می کنید که چگونه می توانید با انجام مراحل ذکر شده در بالا برای جلوگیری از بید زدگی فرش متوجه شوید که آیا فرش شما دچار بید زدگی شده است یا خیر؟

بید زدن فرش و فهمیدن آن کار چندان سختی نیست. می توانید با استفاده از نشانه هایی مانند؛ وجود حشرات ریز که به سرعت روی فرش حرکت می کنند، تارهای بسیار نازک اطراف بافت فرش، لکه های سفید عمیق روی فرش، ذرات ریز خاکستری روی سطح فرش، خورده شدن گره های پشت فرش. و بافت زمینه قسمتی از فرش که از بین رفته است آن را تشخیص دهید. از فرش دستباف اصفهان فروشگاه پورمعمار دیدن فرمایید.

با فرش بید زده چه کنیم؟ ترمیم فرش بید زده با شستن آن

با فرش بید زده چه کنیم؟ ترمیم فرش بید زده

از نظر زمانی اواخر پاییز و اواخر بهار از جمله مواقعی است که فرش دستباف دچار بید زدگی می شود و شما باید بیش از هر زمان دیگری فرش خود را بررسی کنید.

انواع تابلو فرش دستباف

اگر فرش شما تحت تاثیر بید قرار گرفته است، اولین کاری که باید انجام دهید این است که آن را جاروبرقی بکشید و کاملا بشویید. اما به یاد داشته باشید که حتی اگر بشویید، بید به طور کامل از بین نمی رود و تخم آنها در توده فرش شما باقی می ماند. روش شستن فرش دستباف در خانه را نیز بخوانید.

برای از بین بردن تخم ها، راه حل قدیمی استفاده از توتون و تنباکو در زیر فرش است، اما مشکل این روش این است که اگر فرش شما رنگ روشن دارد، و چون تنباکو رنگی می باشد. رنگ زرد به فرش شما برمی گردد و باعث خراب شدن رنگ فرش شما می شود.

ممکن است در مورد استفاده از مواد شیمیایی و آفت کش هایی مانند متین اف اف، ایولین، هیدرو و یا د.د.ت برای از بین بردن بید فرش شنیده باشید. می توان گفت برای از بین بردن این آفت کش ها راه خوبی نیست، زیرا علاوه بر مشکلات زیست محیطی، برای فرش بسیار مضر هستند.

آموزش رفو فرش دستباف

بهترین سم برای بید زدگی فرش

اولین و شناخته شده ترین روش حذف بید از فرش دستباف استفاده از نفتالین است. باید بدانید که نفتالین نمی‌توانند تخم بید را از بین ببرند، اما اگر آلودگی شما پیشرفته باشد و تخم‌ها تبدیل به کرم شده‌اند، نفتالین گزینه‌ای عالی برای کشتن بیدهایی است که لارو شده یا به کرم تبدیل شده اند.

نفتالین می تواند با خفه کردن کرم های بید آنها از بین ببرد. برای تاثیرگذاری اثر نفتالین باید بدانید که حتما باید نفتالین را خورد کنید و پارچه سفیدی روی فرش بگذارید و روی پارچه نفتالین اسپری کنید.

در مرحله بعد فرش را لول کرده و به مدت 1 ماه روی فرش را بپوشانید تا نفتالین کاملا تبخیر شود و فرش را در فضای باز قرار دهید.

یکی دیگر از مواد یا سمی که برای نظافت فرش بسیار مناسب است، Enoz شیمیایی است که از نظر اثر بسیار شبیه به نفتالین است و بوی بسیار کمتری نسبت به نفتالین دارد.

باز هم جایگزین ها و سموم دیگری برای از بین بردن بید فرش معرفی شده است که استفاده از آن ها بسیار آسان است و با اسپری در ناحیه آسیب دیده به راحتی از بین می روند. سم اکواپای یکی از معروف ترین سم های بید کش است که در واقع ما با آن آشنا نیستیم، اما بسیار شناخته شده است.

15 دیدگاه در “بید زدگی فرش چیست؟ نحوه تشخیص + روش درمان + بهترین سم

  1. محمود عسگری گفت:

    خیلی خوب بود

  2. ابوالقاسم باستانی گفت:

    مطلب به درد بخوری بود

  3. عزیز معصومی گفت:

    خیلی زیبا بود مهندس

  4. رسول راستاد گفت:

    اینا فوق العادن

  5. حمیدرضا رضوی گفت:

    من زندگیمو مدیون شمام

  6. عزیز بیاتی گفت:

    میتونیم توی سایت شما مطلب بنویسیم؟

  7. اکبر رستمی گفت:

    سایتتون محشرههههه

  8. صادق صالحی گفت:

    ایول

  9. حامد رستمی گفت:

    لطفا آدرستون رو برای بنده ارسال کنین

  10. کاظم جمشیدی گفت:

    مطالب بیشتری بنویسین لطفا

  11. اسماعیل سعیدی گفت:

    هزینه مشاوره آنلاین و حضوری باهم متفاوته

  12. بهنام دهقان گفت:

    دفتر مرکزیتون کجا قرار داره

  13. میثم مجیدی گفت:

    لطفا آدرستون رو برای بنده ارسال کنینم چجوری باهاتون ارتباط بر قرار کنم

  14. بهزاد انتظامی گفت:

    خیلی دنبال این موضوع بودم

  15. میثم میری گفت:

    هزینه مشاورتون چنده؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *