مجله اصفهان فرش

فرش دستباف مشهد را بهتر بشناسیم

فرش دستباف مشهد را بهتر بشناسیم

در این مقاله سعی داریم در مورد فرش دستباف مشهد برای شما عزیزان صحبت کنیم ، تا آخر مقاله ما را همراهی کنید.

سه درجه کیفیت برای این فرش ها وجود دارد که در کارگاه سلطان ابراهیم میرزا ،فرزند سام میرزا و برادر زاده شاه طهماسب ساخته شده است. از انواع درجه یک آن تا دو سال پیش در لندن بوده و بعضی از نمونه های درجه دو و سه آن هنوز در موزه توپکاپی می باشد. فرش مشهد در قرن 19 و 20 به نسبت محدودیت پیدا کرد و جزو محصولاتی شد که ایران آن را صادر میکرد.

فهرست مطالب

تاریخچه فرش دستباف مشهد

تاریخچه فرش دستباف مشهد نسبتا طولانی است و به دوره صفوی برمی گردد البته تاریخ مشخصی برای آن در دسترس نیست ولی مطابق مدارک و نوشته ها اولین فرش متعلق به مشهد مابین سال های 999 الی 1038 به وجود آمد ، با سابقه ترین نوع فرش تاریخی مشهد فرش نماز (سجاده) است که در حدود پنج صده قدمت آن می باشد که شاه طهماسب آن را به سلیمان هدیه داد.

مزایا و معایب فرش مشهد

مواد اولیه تولید فرش دستباف مشهد

از مهمترین ویژگی های فرش دستباف مشهد این است که در مواد اولیه هیچ گونه صرفه جویی نمی شود و با کیفیت ترین مواد استفاده می شود. یکی از اصلی ترین مواد آن نخ پنبه می باشد که باعث تشکیل تار و پود آن می شود. با توجه به اینکه نخ پنبه ها از کیفیت بالایی برخوردار می باشند ماندگاری و کارکرد فرش را بالا می برد. کرک های این فرش ها از پشم است.

فرش بهارستان چه ویژگی هایی دارد؟

جهت مشاوره رایگان در خصوص خرید فرش دستباف میتوانید با شماره 09131162373 و یا 03132229377 تماس حاصل فرمایید.

پشم ها را در این فرش جلا داده تا هیچ گونه ضمختی نداشته باشند و جذب رنگ آنها بهتر شود این دو ماده اولیه بیشتر فرش های مشهد را تشکیل می دهند گاهی هم در نمونه های قدیمی از ابریشم هم استفاده می شود. ابریشم باعث می شود بافت فرش نرم و لطیف شود و ابریشم چون براق است نمای طاهری زیبایی را به فرش دستباف می دهد.

انواع فرش دستباف مشهد

از لحاظ ظاهری فرش دستباف مشهد بسیار جذاب و خاص است و علاقه مندان به هنر را به آسانی جذب خود می کند طرح ها و نقش های آن از گل های درشت شاه عباسی با ساقه های نازک استفاده شده است. از ویژگی های مهم دیگر آن استفاده از طرح های بسیار زیبا مانند طرح لچک ترنج با نوشته هایی در حاشیه آن. طرح های اصیل ایرانی هم در آن یافت می شود.

مثلا فرش گلفرنگ و طرح ربعی از طرح هایی است که در فرش مشهد به کار می برند. جالب است بدانید طرح های قدیمی فرش مشهد ساختارشان شبیه به طرح های اصیل هراتی است که نمونه های آن متعق به هرات و هنوز هم در این دوره استفاده می شود. نمونه های طرح گل فرنگ را نیز چند سال است که در شهر به کار می برند.

فرش گروس را بهتر بشناسید

در فرش مشهد از رنگ های جذاب و خاص استفاده می کنند ، مثلا رنگ قرمز دانه به صشکل طبیعی و از بدن جانوران به عمل می آید ، رنگ عنابی خیلی به کار برده و همچنین رنگ های آبی ، سبز و سرمه ای در این فرش ها به چشم می خورد.

ویژگی‌های بافت فرش دستبافت مشهد

ویژگی های فرش مشهد

از مهمترین نکاتی که در اینگونه فرش ها باید خدمتتان بگوییم، بافت ویژه آنهاست. اگر چه گره فارسی رایج تر است ولی بافت فرش مشهد ترکیبی از دو نوع بافت یعنی فارسی و ترکی است. همین ویژگی باعث استحکام زیاد این فرش هاست. دارهای فرش بافی به شکل عمودی و ثابت می باشد، ابعاد آنها 6 متری ، 12 متری و 15 متری است البته ابعاد گوناگونی برای آنها وجود دارد و تنوع ابعاد فرش مشهد به حدی زیاد است که شما عزیزان می توانید فرش هایی با مساحت بالاتر از 100 متر را پیدا کنید. در فرش مشهد پود کشی به شکل دو پود است و به صورت لول بافت قرار می گیرد، که این مسئله به استقامت و محکم بودنش کمک زیادی می کند.

رج شماری در این فرش ها بیشتر بین 30 تا 35 و در موارد کمی تا 40 رج است. ولی در تاریخ فرش مشهد فرش های بسیار زیبایی با رج شمار 130 نیز بافته می شوند. نمونه های معروفی از فرش 130 رج عمواوغلی می باشد. شیرازه بافی هم با گذشت زمان تغییر کرد و تا 50 سال پیش شیرازه بافی با بافت فرش شکل می گرفت. ولی امروزه شیرازه بافی بعد از تکمیل بافت صورت می گیرد. گلیم بافی هم نیز به سبک فارسی می باشد.

فرش ذرع و نیم چیست؟

مهم‌ترین مراکز بافت فرش دستباف در مشهد

فرش زیبای مشهد در نقاط مختلفی از این شهر بافته می شود ، ولی نقاطی از مشهد وجود دارد که تاثیر زیادی در پیشرفت فرش مشهد گذاشته است مثلا می توان به طرقبه ، شاندیز ، زشک ، جاغرق و نوغند اشاره کرد. در این منطقه ها  فرش های زیبایی به چشم می خورد.

مزایا و معایب فرش دستباف مشهد

همانطور که در ابتدای مطلب اشاره کردیم فرش زیبای مشهد ویژگی ها و مزایای زیادی دارد از طرح و نقش های زیبا گرفته تا مواد اولیه با کیفت که همه باعث شده فرش مشهد شهرت زیادی کسب کند همه این ویژگی ها به کارآیی و استقامت فرش مشهد کمک می کند و خرید فرش را راحت می کند.

طرح های به کار رفته در فرش مشهد به حدی زیباست که همه را جذب خود می کند اما این را بدانید که فرش مشهد عیب بزرگی دارد و آن هم این است که الیاف پشمی را زیاد جلا می دهند تا رنگ را خوب جذب کند و بسیار نمایان و شفاف شوند و همین مسئله باعث می شود که این فرش ها نسبت به بقیه زودتر گیر و فرسوده شوند ناگفته نماند امروزه با پیشرفت تکنولوژی دیگر لازم نیست الیاف پشمی تحت فشار باشند و به راحتی می توان آنها را رنگ کرد.

ابرش در فرش دستباف به چه معناست؟

فرش دستباف حرم امام رضا

فرش دستباف حرم امام رضا

فرش هایی که در حرم امام رضا  استفاده شده اند بعد از خراب شدن ، در اداره فرش حرم فروخته خواهند شد. فرش های حرم امام رضا هم دستباف هستند و هم ماشینی.

تولید کننده فرش ها با خرید این فرش ها قاب فرش می سازند.هنگامی که این فرش ها به کارگاه می روند با توجه به میزان خرابی آنها ترمیم شده و به تکه های کوچک‌تر تقسیم می شوند.گاهی ترنج قالی جدا شده و تبدیل به قاب فرش‌ نفیس می‌شود و تابلو دیواری و زیبا را به‌وجود می آورند.گاهی هم برش خورده و در قاب قرار می گیرد.معمولا فرش های حرم شسته نشده و به همان شکل در اختیار مشتریان قرار می گیرد.مسئله مهمی که وجود دارد این است که این فرش ها نذر حرم نیستند.فرش هایی که نذر باشند فروخته نمی شوند.

یک تکه از قاب فرش حرم امام رضا را خریداری کنید و تو خونه هاتون داشته باشید و هر زمان که دلتنگ امام رضا شدید به آن نگاه کنید و با این تابلوی دکوری حال و هوای حرم امام رضا را به خانه هایتان ببرید.

در این مقاله سعی کردیم تا به معرفی فرش زیبای مشهد بپردازیم و شما را بیشتر با این هنر ایرانی آشنا کنیم. امیدواریم که این مطالب برای شما مفید واقع شده باشد.

15 دیدگاه در “فرش دستباف مشهد را بهتر بشناسیم

  1. میلاد نوری گفت:

    خیلی عالی فرش مشهد رو توضیح دادین

  2. حسین غلامرضایی گفت:

    مطلب عالی بود در باره فرش دستبافت مشهد

  3. رضا موحد گفت:

    aaaaliii bood

  4. رسول امیدی گفت:

    مشاوره آنلاین از چه طریقی صورت می گیره؟

  5. علی آذری گفت:

    خیلی ممنون از توضیحاتون خوبتون

  6. عزیز فتحی گفت:

    مقالاتتون عالین واقعا!

  7. منصور میری گفت:

    یه سوال داشتم خرید حضوری هم دارید

  8. احمد عسگری گفت:

    دستخوش

  9. امید کرمی گفت:

    منابع این مطلب کجاست؟

  10. عباس قشقایی گفت:

    مطالب بی نظیر بود

  11. حبیب هاشمی گفت:

    میتونم شماره شما رو داشته باشم؟

  12. مهران نادری گفت:

    اکانت اینستا هم دارید؟

  13. داوود حجتی گفت:

    هزینه تبلیغات توی سایت شما چنده؟

  14. غلام افشار گفت:

    هزینه مشاورتون چنده؟

  15. احمد خمسه گفت:

    خیلی عالی بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *