مجله اصفهان فرش

فرش دستباف کاشمر

فرش دستباف کاشمر

در این مقاله قصد داریم برای شما عزیزان در مورد فرش دستباف کاشمر توضیح داده و ویژگی، مزایا و معایب فرش دستباف کاشمر را برایتان بازگو کنیم. فرش کاشمر جزو فرش های دستباف معروف ایران میباشد و فروش نسبتا خوبی دارد.

فهرست مطالب

فرش کاشمر

شهرستان کاشمر در خراسان قرار دارد که دارای صنایع خیلی زیبایی است ، قالی دستباف کاشمر از مفیدترین و زیباترین صنایع آن می باشد در واقع فرش از نیازهای اصلی هر خانه ای است شما می توانید برای زیباتر شدن خانه تان از فرش دستباف استفاده کنید که از طرح ها و اندازه های گوناگونی برخوردار است اگر دنبال فرشی لوکس و خاص هستید که ظاهری سلطنتی داشته باشد فرش دستباف کاشمر انتخاب خوبی به حساب می آید.

این فرش تاثیر زیادی در زیبایی خانه ها دارد و نبود آن باعث کمبود در خانه شما می شود. فرش کاشمر تاریخ ویژه ای در کل دنیا دارد و به خاطر طراحی های خاص و بی نیازی که دارد در اصل یک گنج محسوب می شود.

تاریخچه فرش کاشمر

آغاز بافت فرش در شهر کاشمر به سالهای 1260 تا 1280 هجری شمسی بر می گردد، که  بافت فرش را استاد محمد کرمانی در این شهر آغاز کرد، بعضی مردم اعتقاد دارند که ایشان اهل کرمان هستند، ولی بعضی دیگر می گویند که ایشان در روستایی به نام فروتقه که در 2 کیلومتری کاشمر واقع شده است به دنیا آمده است.

تاریخچه فرش کاشمر

اولین شخصی که استاد محمد کرمانی را تشویق به قالی بافی کرد و آموزش قالیبافی را در این شهر شروع کرد، حاج سید حسین سجادی از اهالی فروتقه بود. کم‌کم این هنر با استقبال مردم روبرو شد که بعد از روستای فروتقه بقیه مناطق مثل  فدافن، تربقان ، رزق آباد و کارخانه بافتن این قالی را آغاز کردند.

دارهایی که برای قالی بافی در کاشمر استفاده می شود بیشتر چوبی است ولی امروزه از دارهای آهنی به جای چوب استفاده می شود.

فرش خرسک چیست؟

کیفیت فرش دستباف کاشمر

فرش کاشمر یک اثر هنری زیبا و نشانگر نبوغ ، کمال ، زیبایی تخیل در سطح هنری بالایی است که بشر تا اینجا به آن دست پیدا کرده است. در اصل از نظر هنری زیباترین و بهترین نوع فرش می باشد.
ساخت فرش کاشمر یک هنر ویژه بوده و کیفیتش به تعداد گره ها وابسته است. گره های آن فارسی و بعضی مواقع ترکی است. که از ابریشم خالص و یا پشم بافته می شود. در صورتیکه یک فرش با کیفیت پایین امکان دارد ترکیبی از ابریشم و پشم باشد. در واقع 600 تا 900 گره در هر اینچ مربع می باشد که استحکام و کیفیت بالایی را دارد. جهت اطلاعات بیشتر در مورد گره فارسی و ترکی مطلب انواع گره فرش دستباف را نیز مطالعه کنید.

با اینکه مشکلات بزرگی که این هنر در زمان حال با آن مواجه است ، این میراث کهنه تا الان به واسطه قالی بافان زنده نگه داشته شده است این فرش ها به عنوان تابلو فرش هم استفاده می شوند که همین باعث شده زیبایی خانه چند برابر شود.

فرش دستباف طرح ماهی

کیفیت فرش دستباف کاشمر

قیمت و خرید فرش دستباف کاشمر

برای خرید فرش دستباف کاشمر میتوانید به این شهر که در استان خراسان رضوی است مراجعه کنید زیرا تنوع بسیار زیادی را مشاهده خواهید کرد و همچنین مزیت دیگر مراجعه به شهر کاشمر قیمت مناسب تر این فرش میباشد، زیرا مستقیما با تولید کننده و بافنده مرتبط میشوید.

انواع نقش و طرح فرش دستباف کاشمر

از بین طرح های گوناگون قالی دستباف کاشمر می توان موارد زیر را نام برد:

  • طراح های کاشان
  • طرح های نائین
  • طرح های گل فرنگ
  • طرح های تصویری

مسلما تولید و رونمایی آن کاملا وسیع رواج داشت و نمی توان آن را برای زمان خاصی در نظر گرفت.نقش و طرح های تصویری و گل فرنگ بسیار توجه بافندگان و طراحان قدیمی را به خود جلب کرد.

رنگ های استفاده شده در فرش کاشمر

در کاشمر کارگاه هایی وجود دارند که در واقع تامین کننده مواد اولیه کارگاه ها می باشند. رنگ های جوهر نسبت به رنگ های گیاهی بخش مهمی از مواد مصرفی را تشکیل می دهد. رنگ لاکی استفاده شده در فرش های کاشمر را می توان یکی از سطوح اختلاف آن با بافته های دیگر این ناحیه در نظر گرفت. از دیگر نام های این رنگ لاکی گلخاری بوده که در جاهای دیگر مشهور است. کشورهای زیادی در دنیا وجود دارند که طرفداران خرید فرش کاشمر هستند چون این فرش کیفیت بالایی دارد و نقش های استفاده شده در این فرش ها بسیار زیبا و خاص است.

طریقه رنگ کردن فرش دستباف

ویژگی های فرش دستباف کاشمر

هر کدام از فرش های تبریز، کاشان، نایین و … خصوصیات ویژه ای را دارا می باشند و همین مسئله باعث تمایز فرش ها به نسبت هم شده است. از نمونه خصوصیاتی که فرش کاشمر دارد، می توان موارد زیر را نام برد:

  1. ابعاد فرش دستباف کاشمر همواره کمتر از 12 متر است.
  2. قالی کاشمر استقامت بالایی دارند.
  3. گره فرش کاشمر فارسی بوده ولی گره ترکی هم دارد.
  4. رگ هایی چون سرمه ای، لاکی و کرمی به صورت مرسوم در قالی دستباف کاشمر استفاده می شود.
  5. شیرازه قالی دستباف کاشمر طبیعی است.
  6. یک پود کلفت بعد از هر رج و یک پود نازک بعد از هر دو رج زده می شود.
  7. دارای بافتی انبوه و نیز فشرده است.
  8. ظاهر و رنگ فرش کاشمر بعد از شستشو حفظ می شود. (رنگ برداری فرش دستباف چگونه انجام میشود)

ویژگی های فرش دستباف کاشمر

شیرازه همه فرش های کاشمری، بعد از تمام شدن بافت صورت می گیرد. و نیز قیچی کردن و پرداخت گره ها بعد از تمام شدن فرش، به واسطه کارگاههای پرداخت، با بکار بردن از قیچی های برقی انجام می گیرد.

دارهای این شهر، معمولا چوبی است و اخیرا بکار گیری از دار آهنی و یا کاربرد آهن در قسمتی از آن رایج است. ظاهرا شرکت سهامی فرش ایران امروزه به عنوان بزرگترین استفاده کننده از دارهای آهنی در سطح منطقه شناخته شده است.

بافت فرش کاشمر

چله کشی فرش های کاشمر به صورت معروف به ترکی و بر روی دار قالی انجام می شود. امروزه پشم، همچون ماده اصلی فرش های کاشمر، در کنار کاربرد کم ابریشم در فرش های سبک نائین ، مواد اولیه به کار برده شده در فرش کاشمر را تشکیل می دهند. از نکته های دیگر مورد توجه در فرش های امروز کاشمر، به خصوص فرش های سبک نائین، سفید کردن کلافهای پشم پیش از استفاده است.

فرش باصری

بافت فرش کاشمر

در اصل می توان گفت، همه خامه های سفید به کار برده در فرش های سبک نائین، پیش از بافت، دوباره به وسیله رنگهای سفید رنگرزی شده و باعث درخشندگی کاذب و زیاده از حد نخ سفید در بافت فرش می گردد. علت این کار هنوز مشخص نشده و این نخستین باری است که به چنین شیوه ای روبرو هستیم و با وجود سؤال های زیاد جواب قانع کننده ای از طرف بافندگان و رنگرزان داده نشده است.

احتمالا یکی از علت های این مسئله ، به‌کارگیری پشم های بی کیفیت بوده که به خاطر نبود سفیدی و یک رنگ بودن به رنگ کردن آنها  اقدام می کنند. به هر حال این مسئله خود علتی برای کاهش مرغوبیت و کاهش کیفیت نخهای خامه به کار برده شده در این شهر است. بالای 70% نخهای پنبه مصرفی از اصفهان و مابقی از کارخانه های مشهد تأمین می شود. به علت برخی شباهت های این فرش به فرش دستباف نائین میتوانید ویژگی های این فرش را نیز بخوانید.

15 دیدگاه در “فرش دستباف کاشمر

  1. رسول هاشمیان گفت:

    این مطلب حرف نداشت

  2. کاظم اسلامی گفت:

    دست مریضاد استاد

  3. خلیل فرجی گفت:

    شادکام و سلامت باشید

  4. فرهاد فتاحی گفت:

    مطالب بیشتری بنویسین لطفا

  5. ابراهیم آذری گفت:

    بیشتری بنویسین لطفا

  6. مصطفی آزاد گفت:

    خیلی زیبا بود مهندس

  7. عباسعلی سلطانی گفت:

    کانال تلگرامی هم دارید ؟

  8. علی اکبر نیشابوری گفت:

    خرید آنلاین هم دارید

  9. حامد آزادی ور گفت:

    دمتون گرم

  10. محمدعلی سلطانی گفت:

    میتونم شماره شما رو داشته باشم؟

  11. عبدالرضا امین گفت:

    چطوری می تونم باهاتون ارتباط بر قرار کنم

  12. جلال حیدری گفت:

    حرفتون خیلی عالیه

  13. مهدی شیرازی گفت:

    منابع این مطلب کجاست؟

  14. سعید زارع گفت:

    مشاورینتون قابل اعتمادن؟

  15. محمود بهمنی گفت:

    چه سایت قشنگی دارین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *