مجله اصفهان فرش

آموزش بافت فرش دستباف گرد

آموزش بافت فرش گرد دستباف

فرش های گرد یا دایره ای خاص تر از فرش های مستطیلی هستند و همین خاص بودنشان دلیل بر این است که تجربه جدیدی در خانه خود داشته باشیم. این نمونه فرش بسیار روی مبلمان و دیوارها تاثیر دارد و همینطور فرش گرد در اتاق پذیرایی باعث دنج تر شدن محیط می شود.

فهرست مطالب

فرش دستباف گرد و بیضی

معمولا فرش های گرد دارای ابعادی با قطر 100 و 150 سانتی‌متر و قطر 2 متر می باشند. دارهای قالی به صورت مربع و مستطیل هستند. فرش های گرد را هم روی دارهای مستطیلی می بافند.

فرش های گرد خاص تر از فرش های مستطیلی هستند و همین خاص بودنشان دلیل بر این است که تجربه جدیدی در خانه خود داشته باشیم

فرش دایره ای یا گرد

نمونه ای از فرش های تزئینی در نمونه بافی فرش دایره ای می باشد که بیشتر طرحهای قرینه دارد و تا اندازه ای از مناظر و تابلو بافی در این نمونه فرش استفاده می کنند. فرش دستبافت ابریشم نیز با شکل دایره ای بافته میشود.

نحوه چله دوانی در فرش دایره ای مثل فرش مستطیلی چله کشی ترکی می باشد با این فرق که در کنار فرش به جای اضافه کردن هشت تار برای شیرازه کنار فرش شمار زیادتری تار برای کناره بافی مد نظر گرفته می شود و پیرامون فرش را در حد 3 تا 5 سانتی‌متر گلیم بافی می کنند. پیشنهاد میکنیم راهنمای خرید فرش دستباف اردکان را نیز بخوانید.

نحوه شستن ریشه فرش

نمونه ای از فرش های تزئینی در نمونه بافی فرش دایره ای می باشد که بیشتر طرحهای قرینه دارد

انجام بافت فرش دايره ای

برای پیاده‌سازی نقشه فرش دستباف گرد و مشخص کردن تعداد چله هایی که نیاز است اول خانه های کاغذ نقشه فرش را به روی قطر دایره شمرده و در هر سمت دو تا سه خانه با در نظر گرفتن اندازه فرش به شمار خانه های کاغذ نقشه می افزایند. عددی که بدست می آید را ده برابر می کنند و نتیجه را در دو ضرب می کنند با این حساب تعداد کل چله های مورد نیاز را برای بافت فرش دایره ای تهیه می کنند. چله کشی فرش دایره ای به شیوه چله کشی ترکی بافت انجام می دهند.

پس از اتمام چله کشی فرش و گذاشتن دو چوب به جای نخ مهار و نخ های روی چوب مهار را به صورت یک ردیف قایقی بافته تا بدین صورت چوب مهار حرکت نکند و قسمت پایین فرش صاف بماند و بعد چله وسط را پیدا می کنند و از بالا تا پایین رنگ می کنند تا وسط دایره معلوم شود.

همه چیز در مورد چله کشی فرش

سپس دو دایره یکی برابر با قطر مساوی قطر نقشه فرش دستباف و دیگری دایره بزرگتر به حد عرض چله های کشیده شده روی دار می برند دایره بزرگتر را به شکلی روی دار قرار داده که مرکزش روی این دایره را بر روی چله ها توسط مداد رنگی رسم می کنند و آن را از روی چله ها برداشته و بعد دایره کوچکتر را به شکل هم مرکز با دایره بزرگتر قرار می دهند و دور آن را مداد رنگی می کشند.

فرش گرد بافتواضح است که مابین دو دایره فاصله ای به‌وجود می آید که این فاصله جای سوف بافی دور فرش دایره ای را معلوم می کند برای آغاز سوف بافی در روی سمت بافته شده به فاصله مشخص از دو طرف تار چله وسطی که قبلا رنگ شده شروع به بافتن گلیم می کنند و مثل خط پیرامون دایره در هر دو دور شماری بر دو طرف گلیم بافی افزوده می شود تا به محیط دایره کوچک برسد و بعد در روی دایره کوچک هم به همین صورت بافت مهم فرش آغاز می شود دقت شود در همه زمان بافت قسمت مهم فرش و سوف بافی دور آن بر روی یک خط مستقیم که یکی از قطرهای دایره بزرگتر می باشد قرار داشته باشد و لبه های فرش بالاتر یا پایین‌تر نباشد وگرنه فرش به صورت کامل دایره ای و گرد بافته نمی شود و کیفیتش پایین می آید.

15 دیدگاه در “آموزش بافت فرش دستباف گرد

  1. حبیب الله نعمتی گفت:

    این موضوع یکی از موضوعات موردعلاقه منه

  2. میلاد انتظامی گفت:

    aaaaliii bood

  3. مصطفی تهرانی گفت:

    بسیار گویا و شفاف بیان کردید

  4. بهزاد بیگی گفت:

    چقد خوبین شما

  5. حبیب الله اکبری گفت:

    میشه مطلب رو توی وبلاگ خودم بزارم؟

  6. بهمن فتاحی گفت:

    خیلی خوب بود

  7. یعقوب وکیلی گفت:

    کانال تلگرامی هم دارید ؟

  8. امیرحسین سهرابی گفت:

    قیمت مشاورتون چقدره؟

  9. حیدر مجد گفت:

    مطلب به درد بخوری بود

  10. یدالله اسدی گفت:

    لطفا آدرستون رو برای بنده ارسال کنین بنده ارسال کنین

  11. احسان رمضانی گفت:

    لطفا آدرستون رو برای بنده ارسال کنین

  12. احمد اخوان گفت:

    میتونیم توی سایت شما مطلب بنویسیم؟

  13. عزیز تابش گفت:

    سلام عالی بود

  14. قربانعلی حبیبی گفت:

    مطلب خوبی بود همکار گرامی

  15. حیدر مجیدی گفت:

    با اجازتون بازنشر شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *