مجله اصفهان فرش

راهکارهای تشخیص فرش دستباف از ماشینی

راهکارهای تشخیص فرش دستباف از ماشینی

یکی از سوالاتی که معمولا مشتریان فرش می پرسند این است که چگونه می توان فرش دستباف را از فرش ماشینی تشخیص داد. اشخاص متخصص در این زمینه به راحتی در نگاه اول می توانند فرق بین فرش دستباف و ماشینی را متوجه شوند ولی این کار برای مردم عادی کار سختی است.

فهرست مطالب

نحوه تشخیص فرش دستباف از ماشینی

نگاه کردن به پشت فرش ماشینی و دستباف

این روش بهترین راه تفاوت فرش دستباف و ماشین است گره فرش دستباف مقداری ناهموار است و یکنواخت دیده نمی شود و گاهی بعضی گره ها کوچکتر و بعضی دیگر بزرگتر می باشند. و این امر غیر طبیعی نیست چون به وسیله دست بافته می شود ممکن است یکنواخت نباشد و ناهموار به نظر بیاد و چون فرش ماشینی با دستگاه بافته می شود پشت این فرش ها یکنواخت می باشد.

جهت مشاوره رایگان در خصوص خرید فرش دستباف میتوانید با شماره 09131162373 و یا 03132229377 (پورمعمار) تماس حاصل فرمایید.

تشخیص فرش دستباف از ماشینی از طریق ریشه های فرش

تشخیص فرش دستباف از ماشینی از طریق ریشه های فرش

راه دوم تشخیص قالی دستباف از ماشینی دیدن ریشه های فرش است. در فرش ماشینی ریشه ها به آن دوخته می شود و در اصل جزء فرش به حساب نمی آید ولی در فرش دستباف ریشه ها جزء خود فرش است. که این هم یکی از راه های نحوه تشخیص فرش دستباف خوب است. نحوه شستن ریشه فرش را نیز قبلا توضیح داده ایم که پیشنهاد داریم بخوانید.

معرفی طرح گل فرنگ در فرش و ویژگی های آن

تفاوت کناره یا لبه فرش دستباف و ماشینی

در اصل کناره ی فرش دستباف رشته های پود هستند که در لبه ی بیرونی فرش پیچیده شده اند و همدیگر را نگه می دارند از کناره فرش برای تشخیص اصل بودن فرش استفاده می کنند چون هر بافنده ای در هر منطقه ای شیوه خاصی برا اتمام رساندن کناره های فرش دارند. در فرش دستباف لبه ها را با دست کوک می زنند و به همین خاطر امکان ناهموار بودن وجود دارد ولی در فرش ماشینی چون به وسیله دستگاه دور دوزی می شود یکنواخت است.

تشخیص از طریق الگو و اندازه یا طرح فرش

تشخیص از طریق الگو و اندازه یا طرح فرش

اندازه و الگوی فرش ماشینی کاملا دقیق بوده و طراحی آن از یک سمت به سمت دیگر انعکاس دارد و کمتر نقصی در طرح آن دیده می شود. ولی در قالی دستباف تقارن دقیقی دیده نمی شود و گاهی ممکن است بافنده از طرحی که خودش در ذهنش طراحی کرده استفاده کند. نقشه های فرش دستباف انواع مختلفی دارند.

نقشه فرش شکارگاه چه ویژگی هایی دارد؟

راه دیگر تشخیص فرش ماشینی

فرش ماشینی به وسیله ماشین آلات برقی بزرگ که کنترل آنها با کامپیوتر است اتوماتیک و با سرعت بافته می شوند و از الیاف مصنوعی همچون نایلون، اکریلیک، پروپیلن و ابریشم مصنوعی تشکیل می شوند.

هزینه فرش ماشینی کمتر از فرش دستباف است و نهایتا 20 سال یا حتی کمتر عمر می کند. ولی ناگفته نماند فرش ماشینی پشمی اگر خوب نگهداری شود تا چند دهه هم عمر می کند.

راه آخر تشخیص فرش دستباف

فرش دستباف روی دار قالی که با دست گره زده شده بافته می شوند فرشی که با دست بافته شود یک هنر بسیار قدیمی است که تحسین برانگیز است اندازه دار قالی به اندازه فرش بستگی داشته و از پایین به بالا بافته می شود گره در فونداسیون قالی زده شده و نخ خاب فرش شکل می گیرد که عملی مشکل است و وقت می گیرد. بافت فرش دستباف به اندازه و طرح آن بستگی دارد و معمولا یک قالی 12 متری با کیفیت خوب یکسال به بالا طول می کشد.

آشنایی کامل با انواع فرش دستباف

راه تشخیص فرش دستباف

الیاف به کار رفته در فرش دستباف طبیعی است و از الیافی مثل ابریشم، پشم، پنبه و سایر الیاف طبیعی استفاده می شود. در بعضی موارد ابریشم به کار رفته در فرش های پشمی برای برجسته کردن طرح و زیبایی فرش به کار می رود. قالی دستباف اگر خوب نگهداری شود چند نسل عمر می کند. راه های نگهداری فرش دستباف در اصفهان فرش قبلا توضیح داده شده است.

در زمان حاضر فرش های ماشینی که اصطلاحا دستباف گونه هستند و تراکم آن بالاست در بازار پیدا می شوند و کسانی که نمی توانند فرش دستباف بخرند سراغ اینگونه فرش ها می روند.

رفو گری فرش دستباف

قالی های دستباف جعلی زیادی در بازار وجود دارد که تشخیص آن ممکن است برای متخصصان هم سخت باشد اگر قصد خرید فرش دستباف اصل را دارید با یک فرد متخصص و خبره مشورت کنید.

چگونه تابلو فرش دستباف را از ماشینی تشخیص دهیم؟

تشخیص تابلو فرش ماشینی

بافت تابلو فرش ماشینی با دستگاه انجام می گیرد و در زمان کمی یک تابلو فرش به وجود می آید الیاف به کار رفته در آن مصنوعی بوده و قیمتش پایین است ناگفته نماند بعضی از الیاف های مصنوعی گران هستند مانند آکریلیک که الیاف پرکاربردی برای تابلو فرش ماشینی است.

فرش دستباف بیرجند

تشخیص تابلو فرش دستبافت

تابلو فرش دستباف گران است و از الیاف طبیعی در آن استفاده شده که با دست بافته می شود بعضی از تابلو فرش ها از مواد طبیعی ساخته می شوند (تار و پودشان ابریشم بوده که قیمتشان بالاست و بعضی دیگر از پشم استفاده می شود و پرز های آن ابریشمی است.)

موارد ذکر شده راه هایی بود که از کجا بفهمیم تابلو فرش دستباف است.

15 دیدگاه در “راهکارهای تشخیص فرش دستباف از ماشینی

  1. حبیب خمسه گفت:

    اینا فوق العادن

  2. مهدی طباطبایی گفت:

    گروه واتساپی هم دارید؟

  3. میلاد جاوید گفت:

    خیلی ممنون از توضیحاتون خوبتون

  4. عبدالرضا غلامی گفت:

    یه سوال داشتم خرید حضوری هم دارید

  5. عبدالرضا زاهدی گفت:

    محتوا خوبی بود

  6. اسماعیل مومنی گفت:

    متشکرم

  7. بهرام قادری گفت:

    مثل همیشه عالی و کاربردی

  8. پرویز توسلی گفت:

    هزینه تبلیغات توی سایت شما چنده؟

  9. محمدتقی آزادی گفت:

    کجا می تونم اطلاعات کاملتری درباره این موضوع پیدا کنم

  10. امیر اخوان گفت:

    مطلبتون بسیار مفید بود

  11. بهمن همدانی گفت:

    شما پیج اینستا هم دارین؟

  12. کریم خادمی گفت:

    مرسی

  13. اسدالله داوودی گفت:

    چرا اینقد زیاد؟

  14. عبدالله قهرمانی گفت:

    خیلی دنبال این موضوع بودم

  15. جلال ایرانی گفت:

    دستخوش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *