مجله اصفهان فرش

نحوه شستن ریشه فرش

نحوه شستن ریشه فرش

نحوه سفید کردن و شستن ریشه فرش یکی از رایج ترین سوالات خانم ها بعد از شستن فرش در خانه است. از جمله مشکلاتی که پس از شستشوی فرش به وجود می آید زرد شدن ریشه فرش به دلیل قرار گرفتن در معرض آلودگی های محیطی، رطوبت و آب باقی مانده پس از شستشو است.

بنابراین تمیز کردن ریشه فرش و شستشوی ریشه فرش با استفاده از مناسب ترین و بهترین لکه بر فرش در منزل بسیار مهم است. در بیشتر موارد، تمیز کردن ریشه فرش در خانه تنها چیزی است که برای براق شدن فرش لازم است. با توجه به اینکه ریشه فرش سفید است و به سرعت تغییر رنگ می دهد، دانستن نحوه شستن ریشه فرش در منزل و فرش دستباف بسیار مهم است. در مواقع بید زدگی فرش پیشنهاد میشود فرش را به قالیشویی بسپارید.

حتی پس از شستن فرش با شامپو در منزل، ممکن است ریشه ها تغییر رنگ دهند و یا حتی زرد شوند. بنابراین اگر قصد شستشوی فرش با شامپو در منزل را ندارید و فقط به شستن ریشه فرش در منزل فکر می کنید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

شستن ریشه فرش در منزل

بعد از شستن فرش دستباف در منزل با شامپو فرش یا شستن فرش با وایتکس متوجه می شویم که آیا شستشوی ریشه فرش در منزل ضروری است یا خیر. باید توجه داشته باشیم که اگر نظافت فرش را به افراد حرفه ای بسپاریم معمولا این مشکل پیش نمی آید.

انواع گره در فرش دستباف را بشناسیم

قبل از شستن ریشه فرش در منزل باید ببینیم ریشه ها زرد شده اند یا یکی از رنگ های فرش را به خود گرفته اند. فرش را در یک منطقه وسیع با نور کافی بررسی کنید و ریشه های فرش را به دقت بررسی کنید. ببینید آیا ریشه فرش رنگ فرش را تغییر داده است یا محصولات پاک کننده باعث رنگ شدن ریشه فرش شده است.

شستن ریشه فرش در منزل

اگر ریشه فرش باعث تغییر رنگ فرش شده است، می توانید با بهترین ماده شوینده ریشه فرش را تمیز کنید. اما اگر فرش ها به دلیل مواد شوینده رنگ گرفتن، باید از روش دیگری برای شستن فرش های خانگی و تمیز کردن فرش دستباف استفاده کرد.

سفید کردن ریشه فرش در خانه

سفید کردن ریشه فرش در خانه

برای شستن و سفید کردن ریشه فرش در منزل ابتدا فرش را پهن کنید و با دست ریشه ها را صاف کنید. سپس ریشه فرش را با مقدار کمی مواد شوینده یا سفید کننده بشویید. اگر ریشه فرش هنوز لکه دار است، برای شستن و سفید ریشه فرش در خانه و تمیز کردن ریشه فرش دستباف از سرکه سفید استفاده کنید. قبلا در مورد راه های از بین بردن لکه از روی فرش مطلب کاملی منتشر کرده ایم.

پس از چند دقیقه باید ریشه فرش را با آب شسته و در نهایت خشک کرد. اگر همه ریشه ها سفید باشند، کار تمام است. اگر نه، مرحله آخر را با دقت تکرار کنید. مراقب باشید به ریشه فرش یا خود فرش آسیبی وارد نشود.

آشنایی کامل با فرش پوست و چرم

شستشوی ریشه فرش دستباف و ماشینی در منزل

این روش برای شستن ریشه فرش در منزل و تمیز کردن ریشه فرش با دست بسیار راحت تر از روش قبلی است. در این روش ابتدا باید فرش را در محل مورد نظر قرار دهید. سپس با استفاده از یک ظرف آب که در آن مایع ظرفشویی یا شامپو فرش ریخته اید، ریشه ها را به آرامی با برس یا پارچه بشویید. خواهید دید که ریشه ها جدید و سفید شده اند. همچنین می توانید ریشه فرش را در منزل با وایتکس بشویید.

دلیل رنگ شدن ریشه ها بعد از شستن فرش در منزل با شامپو فرش

قبل از اینکه نحوه شستشوی ریشه فرش در منزل را توضیح دهیم، می خواهیم به این بپردازیم که چرا شستشوی فرش در منزل با شامپو فرش می تواند باعث تغییر رنگ ریشه آن شود. برخی از این دلایل عبارتند از:

  1. شستشوی فرش با مواد نامناسب و بسیار شیمیایی نه بهترین شوینده
  2. پس از شستن فرش با شامپو فرش، فرش را به صورت عمودی آویزان کردن
  3. شستن فرش بدون توجه به جنس، الیاف و رنگ به کار رفته در آن
  4. شستن فرش بدون توجه به قوانین و مقررات، با شامپو فرش
  5. شستن فرش در خانه با شامپو فرش با آب داغ

این دلایل نه تنها نیاز ما به قالیشویی و قالیشویی منزل را افزایش می دهد، بلکه می تواند نقش و رنگ فرش را کاهش دهد. پیشنهاد میکنیم راه های از بین بردن چین و چروک فرش را نیز مطالعه کنید.

روش های تمیز نگه داشتن ریشه فرش در خانه

شستشوی ریشه فرش دستباف و ماشینی در منزل

با هم راه های قالیشویی در خانه و کارگاه ها را بررسی کرده ایم. در این قسمت روش هایی را آموزش می دهیم که با رعایت آنها نیازی به شستشوی فرش در منزل و شستشوی فرش با شامپو فرش ندارید. پس از شستشو باید با راه های از بین بردن بوی نم فرش نیز آشنا باشید تا فرش سریع خشک شود.

فرش بهارستان چه ویژگی هایی دارد؟

استفاده از پوشش ریشه فرش

پوشاندن ریشه فرش یک ترفند محبوب و یکی از ساده‌ترین راه ها برای تمیز نگه داشتن ریشه فرش بدون نیاز به شستن ریشه فرش در خانه است. این روکش معمولاً به صورت توری بوده و به آن روکش شیشه ای نیز می گویند. به خاطر توری بودن این پوشش ها ریشه های فرش تا حدودی نمایان می باشد و باعث می شود قسمت های پوشش داده شده بهتر دیده شوند.

برای نصب این روکش، ریشه های فرش را داخل آن قرار داده و لبه های کاور را با نوار چسب به هم بچسبانید. توجه داشته باشید که انواع مختلفی از کاور ها در بازار وجود دارد که برخی از آن ها به مرور زمان به ریشه های فرش آسیب رسانده و باعث پوسیدگی ریشه های فرش می شوند.

ریشه فرش را بپیچید

روکش دوزی یکی از موثرترین راه ها برای جلوگیری از شستشوی فرش در منزل و تمیز کردن فرش است. در این روش از پارچه متقال، برزنت و در مواردی از جاجیم های ماشین بافت استفاده می شود. در روکش دوزی، ریشه های فرش را خم کرده، داخل پارچه قرار می دهیم و سپس دو لبه پارچه را به بالای پارچه وصل می کنیم.

چگونه عسل را از روی فرش پاک کنیم؟

پارچه های به کار رفته در روکش دوزی شده به دلیل اینکه از نخ و توری ساخته شده اند مانع جریان هوا نمی شوند. علاوه بر این، این مواد از برخی آسیب های شیمیایی و فیزیکی به ریشه فرش جلوگیری می کنند.

استفاده از چسب پهن

این روش بسیار متداول است تا نیازی به تمیز کردن فرش دستباف و شستشوی فرش در منزل نباشد. می توانید ریشه های فرش خود را مرتب کرده و پس از خرید آن را با چسب غلیظ بپوشانید یا از قالیشویی تهیه کنید. البته در برخی موارد استفاده از چسب هنگام برداشتن فرش باعث آسیب به ریشه می شود.

در نهایت برای اینکه با چنین شرایطی مواجه نشوید، در بسیاری از جاها برای تمیز کردن فرش، چسب روی ریشه را با کمک آب جدا می کنند تا ریشه ها کمتر آسیب ببینند. استفاده از انواع چسب یکی از سریع ترین و ساده‌ ترین راه های خانگی برای محافظت و تمیز نگه داشتن ریشه فرش است. در این مطلب سعی شد راه های شستن ریشه فرش ماشینی و دستباف را برای شما عزیزان مطرح کنیم.

15 دیدگاه در “نحوه شستن ریشه فرش

  1. اسدالله کشاورز گفت:

    مطلب خوبی بود

  2. مجتبی پناهی گفت:

    مثل همیشه عالی و کاربردی

  3. غلامحسین احمدی گفت:

    چطوری می تونم باهاتون ارتباط بر قرار کنم

  4. کریم مرادخانی گفت:

    این موضوع یکی از موضوعات موردعلاقه منه

  5. مهران توکلی گفت:

    لطفا آدرستون رو برای بنده ارسال کنینم چجوری باهاتون ارتباط بر قرار کنم

  6. مجتبی مختاری گفت:

    Awli bood

  7. محمدجواد جاوید گفت:

    میشه مطلب رو توی وبلاگ خودم بزارم؟

  8. بهروز فتحی گفت:

    با اجازتون بازنشر شد

  9. وحید مهدوی گفت:

    میتونم شماره شما رو داشته باشم؟

  10. امیر محسنی گفت:

    اینا فوق العادن

  11. یوسف خلیلی گفت:

    مطلب خوبی بود همکار گرامی

  12. مجید طاهری گفت:

    احسنت عالی بود

  13. حمید میر گفت:

    خیلی عالی بود

  14. ایمان سلیمانی گفت:

    لطفا آدرستون رو برای بنده ارسال کنین

  15. محمدعلی آدینه گفت:

    بی نظیر هستید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *