مجله اصفهان فرش

چه مهارت هایی برای قالیبافی لازم است؟

مهارت های لازم قالیبافی

مهارت های لازم برای قالیبافی را میدانید؟ابزار و وسایل برای شروع قالیبافی را میشناسید؟در این مطلب از اصفهان فرش میخواهیم این موارد و موارد دیگر را به صورت کامل برای شما توضیح دهیم.پس در ادامه با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

قالی بافی از کجا شروع شد؟

در مرحله اول بهتر است به سابقه شغل و مهارت قالی بافی در ایران بپردازیم . در نگاه کلی در باره ایده و فکر تولید یک کف پوش را که به زمان قبل از تاریخ است بدانیم. آن زمانی که غارنشینان فهمیدند که می توانند از پوست کنده شده حیوانات و شکارشان به عنوان زیر انداز استفاده کنند ولی این کف پوش ها شباهتی به قالی ندارد اما اجداد انها به حساب می آید.

با گذشت زمان و بالا رفتن ساختار فکری و ذهنی انسان ها ، آنها آموختند که از پشم حیوانات مختلف می توانند نخ را تولید کرده و به وسیله این نخ ها برای خودشان پیزهایی را ببافند.در این می توانیم بگوییم شغل قالی بافی برای همه شغلی مهم ، پیچیده و پرکاربرد به حساب می آمد که با گذشت زمان کامل شده است.

نحوه نگهداری فرش دستباف

جهت مشاوره رایگان در خصوص خرید فرش دستباف میتوانید با شماره 09131162373 و یا 03132229377 تماس حاصل فرمایید.

قالی بافی یکی از هنرهای دیرین ما ایرانیان است که اشخاص متعددی در نقاط کشور به این هنر مشغول هستند اگر شما عزیزان میخواهید بدانید که چه مهارت هایی برای قالی بافتن نیاز است تا آخر این مقاله با ما همراه باشید . در این مقاله مهمترین مهارت های بافت فرش دستباف را خدمت شما ارائه می دهیم.

شناخت ابزار و وسایل لازم برای قالیبافی

ابزار های لازم قالیبافیقبل از آنکه بدانیم چه مهارت هایی برای بافت قالی نیاز است با ابزار قالی بافی که اهمیت زیادی دارد آشنا می شویم. از مهمترین آنها قلاب (مهمترین ابزار در بافتن گره ترکی)، انواع قیپی ، انواع ابزار پود کشی ، انواع ابزار کوبیدن ، شانه و دیگر ابزارها

مهارت در چله‌کشی

چله کشی فرشدر شروع کار بهتر است قبل از همه با آماده سازی دار و روش های چله کشی آشنایی پیدا کنید . در کل چهارچوب دار از چوب یا فلز است که تار و پود قالی روی آن بافته خواهد شد.

حقوق قالیبافی در سال 1400 و نحوه محاسبه درآمد آن

نقشه خوانی یکی از مهارت‌های قالی بافی

یکی از مهمترین مهارت های قالیبافی نقشه خوانی می باشد به طوری که برای طراحی هرگونه نقشه ای بر روی دار قالی ، ضروری است که ابتدا بافنده مهارت لازم در مورد نقشه خوانی را در قالی بافی داشته باشد تا بتواند از روی نقشه مورد نظر آن چیزی که خواسته شده را پیاده سازی کند و یکی از مهمترین کارها در قالی بافی چله کشی است که انجام این مرحله به نقشه خوانی نیاز شدید دارد.

نقشه خوانی فرشبه علت اینکه قالیبافی کار دشواری است به طور کلی لازم است آگاه باشید که چه مهارت هایی برای آن لازم وضروری است. شناختن انواع قالی ها و تشخیص دادن انواعشان از همدیگر ، جزو مهمترین مهارت های قالی بافی می باشد که این امر به شناخت و آشنایی انواع گره ها در بافت قالی بستگی دارد.

حال اگر بخواهید با انواع گره زدن آشنا شوید لازم است بدانید گره ها نوع های مختلفی دارند از جمله می توان به دو گره اصلی ترکی و فارسی اشاره کرد که هر کدام از این گره ها ویژگی های مخصوص به خودش را دارد . اصول گره زدن در هر کدام از این بافت ها باهم فرق دارد که مسلما با شناخت هر کدام از آنها کمک زیادی به شما می شود.

انواع تابلو فرش دستباف

شناخت مواد اولیه قالیبافی

مواد اولیه کاربردی مثل نخ یکی دیگر از مواردی می باشد که یک فرد قالیباف باید آگاهی کاملی از آن داشته باشد . این مسئله را در نظر بگیرید که قالی دستباف از نخ های ابریشمی ، پشم، کرک و الیاف طبیعی بافته می شوند. فرش هایی که بافتشان از ابریشم است معروف به فرش دستباف تمام ابریشم هستند و فرش هایی که بافتشان از پشم می باشند به فرش های پشمی معروف می باشند.میتوانید مطلب کامل در مورد تفاوت های فرش چله ابریشم با چله پشم را نیز در اصفهان فرش مطالعه فرمایید.

شناخت اصول قیچی زدن پرزهای فرش

از دیگر مراحل مهم که جزو مهارت های قالی بافی است مرحله قیچی زنی است . این امر به شکلی است که بافنده پس از پایان کار یک رج برگشته و به شکل کاملا حرفه ای پرزهای اضافه را با قیچی مخصوص خودش برش می زند تا یک دست و صاف شود . حال اگر مهارت و اصول قیچی زنی را ندانید امکان دارد که طرح و نقش شما خراب شود و زحماتتان به هدر رود.

راه های جلوگیری از سر خوردن فرش

توانایی عملیات پایانی فرش‌بافی

دار قالیبافیدر پایان عملیات که یکی از مهمترین مواردی است که بافنده لازم است مهارت بالایی در این زمینه داشته باشد چون به طور جدی اگر مرحله جداسازی فرش از دستگاه صحیح  انجام نشود امکان دارد خسارت جدی به فرش وارد شده که تحت هیچ شرایطی امکان اصلاح آن وجود نداشته باشد در این مرحله فرد باید کامل عملیات جداسازی فرش از دستگاه را بداند  چون بعد از اتمام عملیات بافت ، بافنده لازم است با کمک شخص دیگری فرش را از دستگاه جدا نماید که با ابزار قالی بافی این کار امکان پذیر است.در آخر باید بگوییم که در این زمینه تمرین و تکرار نیز امری اجتناب ناپذیر است که در بدست آوردن تجربه بافنده نقش زیادی دارد.

15 دیدگاه در “چه مهارت هایی برای قالیبافی لازم است؟

  1. سینا سرلک گفت:

    مهارت های لازم برای قالیبافی رو خیلی خوب توضیح دادین.
    ممنون

  2. علی رضا نامور گفت:

    دستخوش

  3. پرویز اسکندری گفت:

    چه مطلب خوبی

  4. آدینه گفت:

    شماره تماستون برای خرید تلفنی چنده

  5. عبدالرضا نوروزی گفت:

    نویسنده این متن کیه؟

  6. حیدر رحمتی گفت:

    واقعا ارزش وقت گذاشتن داشت

  7. عبدالحسین اسکندری گفت:

    محتوا خوبی بود

  8. مسعود کلباسی گفت:

    مطلب خوبی بود همکار گرامی

  9. حامد خوئینی ها گفت:

    هزینه مشاوره آنلاین و حضوری باهم متفاوته

  10. محمدرضا سلیمی گفت:

    یه سوال داشتم خرید حضوری هم دارید

  11. عباسعلی براتی گفت:

    این مطلب حرف نداشت

  12. غلامحسین کمالی گفت:

    گل گفتید دست مریضاد

  13. ابوالقاسم عباسی گفت:

    مثل همیشه عالی و کاربردی

  14. حسینعلی حقیقی گفت:

    خیلی دنبال این موضوع بودم

  15. حسین احمدیان گفت:

    لطفا آدرستون رو برای بنده ارسال کنین بنده ارسال کنین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *