مجله اصفهان فرش

حقوق قالیبافی در سال 1400 و نحوه محاسبه درآمد آن

حقوق قالیبافی در سال 1400 و نحوه محاسبه درآمد آن

در این مقاله درباره درآمد قالی بافی و نحوه محاسبه آن با شما عزیزان صحبت خواهیم کرد و خوشحال می شویم که ما را تا انتهای مطلب همراهی نمایید.

دستمزد قالی باف یکی از اولین مواردی است که بافنده و کارآفرین فرش برای شروع کار سعی در کسب اطلاعات کافی از آن دارد. به طور کلی محاسبه قیمت و درآمد قالی بافی یکی از موضوعاتی است که اطلاعات دقیق و مشخصی در آن وجود ندارد و البته این کار تا حدودی درست و قابل توجیه است، زیرا این حقوق به سطح حرفه ای بودن یک فرد و یک کارگر بستگی دارد که این می تواند کاملاً متفاوت باشد.

در این مقاله، سعی خواهیم کرد به طور مفصل دستمزد قالیبافان را بررسی کنیم و نحوه محاسبه آن را در سال 1400 و به طور کلی اینکه آیا قالیبافی به خصوص در خانه یا آپارتمان شخصی انجام شود، سودآور است یا خیر؟

حقوق قالی بافی در منزل

فهرست مطالب

حقوق قالی بافی در منزل

قبل از اینکه در مورد دستمزد قالی بافی صحبت کنیم و درآمد حاصل از این کار را محاسبه کنیم، لازم است روش کار بافت را شناسایی کرده و تصمیم بگیرید که کدام یک از این روش ها را ترجیح می دهید؟

به طور کلی دو راه برای کسب درآمد از قالی بافی وجود دارد، ما قصد نداریم به شما بگوییم که کدام یک از این دو روش برای شما بهتر است، زیرا بسته به روحیه و شرایط شخصی شما می تواند متفاوت باشد، ما فقط در مورد درآمدها صحبت می کنیم و شرایط را به شما خواهیم گفت و شما تصمیم گیرنده نهایی خواهید بود:

الف) کار به صورت پروژه ای و انجام از صفر تا صد تولید فرش

فرش پازیریک چه ویژگی هایی دارد؟

ب) کار به عنوان همکاری در پروژه و کسب درآمد فقط به عنوان بافنده

الف) حقوق قالی بافی پروژه ای

وقتی صحبت از درآمد و محاسبه به میان می‌آید، بسیاری از افراد به دنبال آسان‌ترین و مطمئن‌ترین راه‌ها هستند و از فکر کردن به روش‌های کمی پرخطر می‌ترسند، اما باید پذیرفت که مزیت اصلی در هر زمینه، به شخصی می رسد که توانایی پذیرش این ریسک ها را دارا باشد.

این مشکل و ریسک با دستمزد قالی بافی هم وجود دارد، البته نسبت به خیلی از مشاغل دیگر کمتر است و می توانید خیلی کم (نسبت به شرایط اقتصادی امروزی) حدود 15 میلیون تومان سرمایه گذاری کنید و یک دوره آموزشی 3 ماهه را صرف کنید و یک شغل پر درآمد را در منزل خود راه اندازی کنید.

روش محاسبه به این صورت است که شما در استخدام شرکت یا کارگاه های تولیدی نیستید و در صورت گذراندن دوره ای که توسط مراکز فنی حرفه ای در نقاط مختلف کشور به صورت رایگان برگزار می شود، مهارت قالی بافی را به طور کامل فرا خواهید گرفت.

پس از گذراندن مرحله اولیه تنها باید 15 میلیون درام (برای یک فرش دستباف 6 متری) هزینه کنید، مواد اولیه را خریداری کرده و در خانه شروع به بافت کنید که البته این مبلغ بسته به نوع آن می تواند کمی تغییر کند. فرش و سایر اقلام، نکته جالبی است، ضمن اینکه شما می توانید حدود 12 میلیون از این هزینه اولیه را به صورت وام و تجهیزات دریافت کنید.

بعد از شروع بافت حدود 9 ماه طول می کشد تا بافت فرش خود را تمام کنید و اگر کارتان را به خوبی انجام دهید قیمت فرش خودبافت بین 50 تا 60 میلیون تومان است. اگر فرش دستباف ابریشم را برای بافت گزینش کنید این رقم بیشتر می شود و این یک دستمزد خوبی برای قالی بافی است.

فرش خرسک چیست؟

نکات درآمد قالی بافی پروژه ای

نکات درآمد قالی بافی پروژه ای

بعد از اینکه اولین راه کسب درآمد را شناختید باید نکاتی را در مورد دستمزد قالیبافی از این طریق تعریف کنید که برای گرفتن نتیجه بهتر باید به آنها توجه کنید:

نکته 1) این روش کسب درآمد در خانه فقط مختص خانم ها نیست بلکه آقایان نیز می توانند از این شغل درآمد خوبی کسب کنند.

نکته 2) به این ترتیب می توانید به راحتی بعد از 2-3 سال کار خود را گسترش دهید و با استخدام بافندگان مختلف، کار و کارگاه قالی بافی راه اندازی کنید.

نکته 3) بافت فرش و تابلو فرش مستلزم این تکنیک است، شما برای کار خود خریدار و توانایی فروش پیدا کنید. فراموش نکنید که اگر فرش را به قیمت واقعی خود بفروشید، درآمد شما به میزان قابل توجهی افزایش می یابد.

ب) دستمزد قالی بافی به عنوان بافنده

وقتی می خواهیم از روش کسب درآمد و دستمزد قالی بافی صحبت کنیم، نکته ای که در ابتدای کار مطرح می شود این است که بافنده اینجا دیگر خود کارفرما نیست و به نوعی شیوه کار به شکل کارگر و کارفرما پیش می رود.

به بیان ساده تر، در این روش دستمزد بافنده برای بافت فرش یا تابلو فرش در نظر گرفته می شود. حال دستمزد این نوع قالی بافی چقدر است و چگونه محاسبه می شود؟ دو روش محاسبه دارد که بعدا توضیح خواهیم داد.

یک نکته مهم قبل از توضیح این دو روش این است که توافق طرفین در محاسبه دستمزد قالیبافان بسیار مهم است و این ارقامی که ما می گوییم شرط استاندارد این مسئله می باشد که می تواند متناسب با حرفه ای یا مبتدی بودن فرد کمی تغییر کند.

انواع تابلو فرش دستباف

محاسبه دستمزد با توجه به تعداد گره ها

در این روش که به سه عامل بستگی دارد، دستمزد قالیبافان متفاوت است که به شرح زیر است:

  1. بافنده تازه کار، نیمه ماهر یا حرفه ای باشد؟
  2. در بافت فرش از چند رنگ استفاده شده است؟
  3. چله استفاده شده در فرش ابریشم یا پشم است؟

این سه عامل در تعیین دستمزد قالیبافان نقش بسزایی دارند و نسبت آنها در سال 1400 به شرح زیر بوده است.

بافنده استخدام شده اگر تازه کار باشد درآمدش از هر گره 3 تا 6 تومان است که به تعداد رنگ ها نیز متناسب است؛ اصولاً اگر حداکثر 100 رنگ بافت استفاده شود، مقدار آن 3روی تومان است، اگر حداکثر 110 باشد، 4 تومان، اگر حداکثر 120 رنگ باشد، 5 تومان است. و اگر حداکثر 150 رنگ باشد درآمد 6 تومان حاصل می شود.

حال اگر بافنده ها مهارت متوسطی داشته باشند سطح درآمد از 6 تا 9 تومان متغیر است و این اعداد نسبت به رنگ ها تقسیم می شوند.

برای یک بافنده ماهر و باتجربه هر گره بیش از 9 تومان درآمد دارد و هر چه مهارت بالاتر باشد عدد آن بیشتر می شود.

لازم به ذکر است که در شهرستان ها گاهاً مشاهده شده است که این اعداد تا نصف کاهش می یابد و برای جلوگیری از این امر باید نظارت بر کارگاه های فرش افزایش یابد.

حقوق قالی بافی بر پایه تعداد رج

حقوق قالی بافی بر پایه تعداد رج

نحوه درآمدزایی از قالی بافی بیشتر به صورت توافقی است تا اعداد و ارقام. برای بافت رج با توجه به مهارت و سطح تخصص بافندگان یک عدد برای محاسبه بین کارگر و کارفرما انتخاب می شود و به ازای هر تعدادی که بافنده می بافد، در هفته یا ماه تسویه حساب را تمام و حقوق می گیرد. برای تسلط بر این امر باید نقشه فرش دستباف را به صورت کامل بشناسید.

چه مهارت هایی برای قالیبافی لازم است؟

روش دیگری نیز برای دستمزد افراد به کار می رود که به موجب آن در ابتدای کار به بافنده پولی به عنوان پیش پرداخت داده می شود. مابقی دستمزد با گذشت زمان و تکمیل پروژه پرداخت می شود که آن هم روش دوم حقوق قالی بافی بود که گفتیم و برای دوستداران فرش و برای کار در منزل می تواند مناسب باشد.

نکاتی برای محاسبه درآمد بافت فرش و تابلو فرش

در نهایت اگر قصد استخدام و کسب درآمد با فرش بافی دارید به این موارد توجه کنید:

اگر در زمینه قالی بافی مبتدی هستید از دستمزد قالی بافی دلسرد نشوید. تجربه نشان داده است که حتی اگر یک قالیباف مبتدی سه ماه برای بافتن فرشی که نیاز به 200000 گره دارد وقت بگذارد، مدت زمان بافت همین گره برای یک فرد نیمه ماهر حدود دو ماه و برای یک بافنده حرفه ای کمتر از یک ماه زمان می برد.

درست است که اکثر بافندگان قالی کار را در خانه و آپارتمان خود انجام می دهند، اما باید یاد بگیرند که مسئولیت پذیر باشند و نسبت به کیفیت کار و زمان تحویل فرش متعهد باشند، در غیر این صورت کارفرما حق جریمه دارد و از دستمزد بافنده مقداری کسر کند.

15 دیدگاه در “حقوق قالیبافی در سال 1400 و نحوه محاسبه درآمد آن

  1. غلامرضا آزادی گفت:

    بی نظیر هستید

  2. میثم بزرگ نیا گفت:

    چطوری می تونم باهاتون ارتباط بر قرار کنم

  3. جمشید ناصری گفت:

    مشاورینتون قابل اعتمادن؟

  4. مهدی علوی گفت:

    چقد خوبین شما

  5. پرویز شمس گفت:

    مطلب خوبی بود همکار گرامی

  6. محمد سعیدی گفت:

    چطوری میتونیم از آخرین مطالبتون باخبر بشیم

  7. حامد سعیدی گفت:

    حساب توییتری هم دارید؟

  8. حامد افتخاری گفت:

    بازم درمورد این موضع مطلب بزارین

  9. محمدرضا شریفیان گفت:

    ایول

  10. محمدجواد افتخاری گفت:

    هزینه رپورتاژ آگهی توی سایت شما چنده؟

  11. عزیز پارسا گفت:

    شما پیج اینستا هم دارین؟

  12. مجتبی جمشیدی گفت:

    خیلی خوشحالم که هستین

  13. حسین شاکری گفت:

    کانال تلگرامی هم دارید ؟

  14. محمود هاشمیان گفت:

    با اجازتون بازنشر شد

  15. غلام رضوانی گفت:

    اکانت اینستا هم دارید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *