مجله اصفهان فرش

تفاوت های فرش چله ابریشم با چله پشم چیست؟

تفاوت فرش چله ابریشم و چله پشم چیست

فرش چله ابریشم با چله پشم تفاوت هایی دارند که این تفاوت ها در فرش دستباف تاثیر گذار است. قبل از آنکه به این تفاوت ها بپردازیم قصد داریم کمی درباره چله کشی با هم بحث کنیم تا بهتر متوجه مطالب شوید. یکی از مهترین مراحل قبل از بافت هر فرش چله کشی است که روش های مختلفی دارد و اگر چله کشی اصولی و درست انجام نشود نمی توان فرش زیبا و کاملی را بافت. در واقع یک چله کش حرفه ای بعد از اینکه نقشه یک فرش را خواند ، تعداد تارهای چله را مشخص می کند ، وسایل و ابزار های لازم که شامل : دار قالی ، آچار ، مداد سیاه ، متر و… می باشد را مهیا می کند و چله کشی را شروع می کند.

جهت مشاوره رایگان در خصوص خرید فرش دستباف میتوانید با شماره 09131162373 و یا 03132229377 تماس حاصل فرمایید.

فهرست مطالب

تفاوت های فرش چله ابریشم و چله پشم

چله کشی به بستن نخ ها به صورت موازی و با میزان کشش یکسان در طول قالی گفته میشود. چله کشی فرش به دو روش فارسی و ترکی انجام می شود که هر کدام ویژگی های مخصوص خود را دارد ولی به بیان ساده نتیجه هر چله کشی این است که نخ های چله به شکل درست ، منظم و یکنواخت روی دار قالی سوار شوند. نخ های چله ظریف و پر پیچ و تاب است که در چله کشی به شکل عمودی  روی دار قالی قرار می گیرند ، کار این چله ها این است که گره های فرش را نگه دارند و جنسشان هم به نوع فرش و ظرافت آن می تواند از پنبه ، پشم و یا ابریشم باشد.

درباره نمد ترکمن چه میدانید؟

مقایسه چله ابریشمی با پشمی

نحوه انتخاب نوع چله

در اینجا تفاوت های فرش چله ابریشم با پشم را با این عنوان شروع می کنیم که اصلا چگونه برای نوع چله فرش ها تصمیم گیری می شود؟ در اصل نوع چله با در نظر گرفتن نقشه فرش ، رج شمار ، ظرافت ، لطافت و نوع فرش مشخص می شود. تفاوت مهم چله ابریشم با چله پشم این می باشد که امروزه از چله پشم کمتر استفاده می کنند ولی هر دوی اینها از جزو مصالح مهم در بافت فرش ها هستند.

درباره تراکم و شانه فرش بیشتر بدانید…

ویژگی‌های فرش چله ابریشم و چله پشم

فرش چله ابریشم چه ویژگی هایی دارد

فرش چله ابریشم

فرش چله های ابریشمی که در کارخانه ابریشم کشی و از پیله های کرم ابریشم به وجود می آید. جنس نخ ها ظریف ، لطیف و نرم می باشند و در عین ظرافت زیاد بادوام و محکم هستند و برای فرش های ریز بافت انتخاب بسیار خوبی می باشند. هنر و ظرافتشان چشم گیر است.

فرش دستباف کاشمر

فرش چله پشم

نخ های فرش پشمی در زمان قدیم بخاطر محکم بودن ، عمر بالا و  تولید گرما و همچنین در دسترس بودن استفاده زیادی داشتند ولی در زمان حال استفاده آنها نسبت به گذشته کمتر شده است. پشم در فصل پشم چینی از گوسفندان بدست می آید.

تاثیر چله بر قیمت فرش

یکی از مهمترین علت های قیمت انواع فرش دستباف تفاوت چله ابریشم با چله پشم می باشد در اصل بهترین و گرانترین فرش های دستباف از ابریشم و چله های ابریشم بافته می شوند و قیمت فرش هایی که ترکیب ابریشم و پشم است پایین‌تر است. یکی از تفاوت های چله ابریشم و چله پشم این است که کیفیت ، مرغوبیت و زیبایی چله ابریشم بیشتر است و از عمر بالایی برخوردار هستند و همین مسئله باعث شده قیمت فرش های ابریشمی از فرش های پشمی بیشتر باشد.

چله های ابریشم برگرفته از دل طبیعت و کرم ابریشم است و همین مسئله بر جذابیت و جادو و خاص بودن آنها می افزاید. با در نظر گرفتن تمام این تفاوت ها هر کدام از چله های ابریشم و پشم ویژگی های خاص خود را دارند و در اصل طیفی از قدرت طبیعت را در خود دارند.

در مورد تار و پود هم در اصفهان فرش بخوانید…

چرا فرش دستباف گران‌ تر از فرش ماشینی است؟

مقایسه فرش چله ابریشمی با پشمی

فرش چله پشم چه خصوصیاتی دارد

با وجود اینکه از تفاوت های چله ابریشمی و پشمی  از نظر ارزش و… برای شما عزیزان صحبت کردیم ولی در هر صورت فرش ابریشم و پشم هر کدام دارای مزایایی هستند که ذکر آنها لازم می باشد.از جمله تفاوت های چله ابریشم و چله پشم در این است که فرش هایی که با چله ابریشم بافته شده اند به خاطر ظرافت خاص خودشان بهتر است در مکان هایی که رفت و آمد کم‌تر است پهن شوند چون نرم تر ، گرانبهاتر و درخشان تر از فرش های پشمی هستند و در اصل جزو کالاهای با ارزش و نفیس به شمار می روند.

ولی فرش های با چله پشمی زبر و ضخامتشان بیشتر است و استفاده از آنها در مکان هایی که پا خور زیادی دارد مشکلی نیست. البته ناگفته نماند پشم هایی که از  نژاد گوسفندان معروف ایرانی مانند : کردی ، بختیاری ، افشاری ، بلوچی ، قزل و… بدست می آیند مرغوب و گران می باشند و فرش هایی سفت و بادوام را تولید می کنند از نمونه تفاوت های چله می توان به توانایی بیشتر پشم ها در مقابل ابریشم در تولید گرما اشاره کرد.

از جمله توانایی های بالای فرش های پشمی می توان به تاثیر آنها بر سلامتی ، بهبودی دردها ، بهبودی گردش خون و مهیا کردن خوابی راحت اشاره کرد که همین باعث محبوبیت آنها شده است. از جمله شباهت های چله ابریشم و پشم این است که هر دوی آنها از طبیعت و از جانداران سخاوتمند تهیه می شوند و همین آنها را به خاص نشان می دهد.

سیر تحول فرش دست‌بافت ایران چگونه است؟

جنس فرش دستباف ایرانی را بهتر بشناسید…

نکات پایانی

از جمله تفاوت های چله ابریشم با چله پشم فرش‌هایی با  تنوع بالا ازنظر ضخامت ، ظرافت ، ریزبافتی ، زیبایی ، قیمت ، دوام ، اثرات سلامتی و… را می‌سازند که شما را با فرش های زیادی از نظر تنوع روبرو می کند. این نکته را بدانید همانگونه که پشم از لحاظ کیفیت درجه بندی دارد چله ابریشم نیز درجه ۱ ، ۲ و ۳ دارد که بهترین ابریشم ایران در تبریز تولید شود. فرش دستبافت اردکان و اصفهان و قم نیز کیفیت خوبی دارند.

ابریشم درجه 1 نرم و بادوام است و در هنگام چله کشی و دفه زدن پاره نخواهد شد یکی از تفاوت های چله ابریشم و پشم رنگ آنهاست که عمدتا ابریشم رنگش طلایی و پشم رنگ های مختلفی دارد مثلا پشم گوسفندان سیستانی سفید بوده رنگ پذیری عالی دارد. جدای از تفاوت ها سلیقه و هدف شما در موقع خرید فرش مهم است.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد.

15 دیدگاه در “تفاوت های فرش چله ابریشم با چله پشم چیست؟

  1. اسماعیل غلامی گفت:

    afarin matlab khobi bood

  2. علیرضا دهقان گفت:

    مطلب خوبی بود

  3. محمدحسین قشقایی گفت:

    هزینه مشاورتون چنده؟

  4. یوسف بهشتی گفت:

    بیشتری بنویسین لطفا

  5. بهزاد نقدی گفت:

    هزینه مشاوره آنلاین و حضوری باهم متفاوته

  6. حسن بخشی گفت:

    چجوری می تونیم با کارشناسانتون در ارتباط باشیم

  7. علی اصغر صدر گفت:

    بازم درمورد این موضع مطلب بزارین

  8. عبدالحسین احمدی گفت:

    عاااااااااااالی

  9. وحید کیان گفت:

    من یکی از کاربران دائمی سایت شما هستم

  10. عبدالله قادری گفت:

    مشاوره آنلاین از چه طریقی صورت می گیره؟

  11. مسعود عبدی گفت:

    اینا فوق العادن

  12. منصور زمانی گفت:

    گروه واتساپی هم دارید؟

  13. سیدحسین کلباسی گفت:

    حرف نداشت👌🏻

  14. میلاد حاجی گفت:

    دستخوش

  15. یوسف کیان گفت:

    aaaaliii bood

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *