مجله اصفهان فرش

راه های جلوگیری از سر خوردن فرش

راه های جلوگیری از سر خوردن فرش

فهرست مطالب

با 5 راهکار ساده از لیز خوردن فرش جلوگیری کنید!

در این مقاله برای شما عزیزان درباره راه های جلوگیری از سر خوردن فرش صحبت خواهیم کرد، خوشحال می شویم تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید.

حتما فرش هایتان را با دقت و ظرافت روی زمین گذاشته اید، اما هر بار که روی آن راه می روید، فرش حرکت می کند یا جمع می شود. یا حتی زمانی که با پاهای روی زمین می نشینید و استراحت می کنید، فرش روی زمین می لغزد و نمی توانید راحت استراحت کنید. در ادامه این مقاله با دلایل جمع شدن فرش روی موکت و راه های جلوگیری از لیز خوردن فرش در کف سرامیک و پارکت آشنا خواهید شد.

چرا فرش لیز می خورد؟

لیز خوردن فرش دستباف و یا ماشینی مشکلی است که افراد زیادی را درگیر خود کرده است. شاید فکر کنید ضخامت فرش مانع از سر خوردن آن می شود، اما اینطور است. فرش بدون لغزش زمانی اهمیت زیادی پیدا می کند که افراد آسیب پذیری در خانه زندگی می کنند، مثلا افراد مسن یا کودکان. در این صورت سر خوردن روی فرش خطرناک است و می تواند آسیب جدی به افراد وارد کند که قابل جبران نیست.

  • یکی از دلایل سر خوردن فرش ها دور دوزی نشدن فرش است. برای جلوگیری از لیز خوردن فرش، نوارهای چرمی به لبه های فرش دوخته می شود که کمک می کند فرش به روی زمین لیز نخورد.
  • نوع نخ فرش یکی دیگر از دلایل لیز خوردن فرش است. بهترین نخ فرش، نخ اکریلیک است. اما اگر نخ فرش شما اکریلیک نیست نگران نباشید. به روش های زیر می توانید از سر خوردن فرش جلوگیری کنید.
فرش بلژیکی (شنل) چیست؟

دلایل سر خوردن فرش روی موکت

دلایل سر خوردن فرش روی موکت

جمع شدن فرش دستباف روی موکت بستگی به نوع موکت شما دارد. بنابراین در انتخاب نوع موکت باید دقت کرد. فرش های پلی استر بیشتر از فرش های اکریلیک می لغزند. فرش های سبک و همچنین فرش هایی با پشت لغزنده تمایل بیشتری به لیز خوردن دارند. در مورد موکت، نوع موکت و بافت آن می تواند بسیار موثر باشد. بهتر است در هنگام خرید فرش و موکت این موضوع را با کارشناسان در میان بگذارید و از آنها بخواهید که شما را در انتخاب مناسب ترین فرش راهنمایی کنند.

جلوگیری از لیز خوردن فرش در کف سرامیک و پارکت

راه ها و روش هایی برای جلوگیری از لیز خوردن فرش روی کفپوش و سرامیک وجود دارد. این روش ها از لغزش آسیب روی فرش جلوگیری می کند. برخی از این روش ها عبارتند از:

  • چسب ترمز یا ترمز فرش
  • پد لغزش
  • لایه های مخصوص
  • گذاشتن وسایل سنگین روی فرش
  • به کار بردن چسب های حرارتی
فرش دستباف کاشان چه ویژگی هایی دارد؟

چسب ترمز یا ترمز فرش

چسب ترمز یا ترمز فرش یکی از راه های جلوگیری از لیز خوردن فرش دستباف است. ترمز فرش محصولی لاستیکی است که به بافت فرش آسیبی نمی رساند. از جمله ویژگی های ترمز فرش می توان به موارد زیر اشاره کرد:

قابل شستشو است و می توان چندین بار از آن استفاده کرد.

روی فرش و سرامیک اثر نمی گذارد و نمی چسبد.

می توان گفت استفاده از ترمز فرش بهترین راه برای جلوگیری از لیز خوردن فرش است. اگر از آن دسته افرادی هستید که فرش خود را زیاد می شویید، این روش بهترین گزینه برای شماست. این روش مقرون به صرفه و قیمت مناسبی دارد و برای همه افراد قابل استفاده است. برای پله های موکت دار، ترمز فرش یا بست های مخصوص روش های مناسبی هستند. برای استفاده از آن باید آن را با احتیاط پشت فرش و جایی که ریشه ندارد بچسبانید. چسب ترمز را در چهار طرف فرش نصب کنید.

فرش چهل تکه یا کلاژ فرش چیست؟

لایه های مخصوص

لایه های مخصوص

یکی دیگر از راه های جلوگیری از لیز خوردن فرش استفاده از لایه های مخصوص است. این لایه ها ضخامت کمتری دارند و زیر فرش قرار می گیرند. دقت کنید که این لایه ها یا روکش ها کوچکتر از فرش باشند.

پد لغزش

پد لغزش

استفاده از پدهای لغزش راه دیگری برای جلوگیری از لیز خوردن فرش دستباف است. این پدها خواص متفاوتی دارند و باید بر اساس متریال کف انتخاب شوند. به عنوان مثال، کف مناسب برای سنگ یا سرامیک، جنس فوم یا لاستیکی است که بدون اینکه فرش روی آن بلغزد، به کف می‌چسبد. پد لغزشی زیر فرش قرار می گیرد که باید به اندازه فرش باشد.

برای چسباندن پد لغزشی به فرش می توانید از چسب های دو طرفه استفاده کنید. پشت فرش و با فاصله کمی از لبه فرش چسب بزنید. همچنین می توانید برای چسبندگی بیشتر مقداری چسب در مرکز فرش قرار دهید.

پد لغزشی از کش آمدن تار و پود فرش جلوگیری می کند و در نتیجه از ساییدگی و پارگی بیش از حد و سایر اثرات روی فرش جلوگیری می کند و طول عمر و دوام فرش را افزایش می دهد. .

طریقه رنگ کردن فرش دستباف

استفاده از چسب حرارتی

همچنین چسب حرارتی با چسباندن پشت فرش و اطراف آن و خشک کردن آن، راه بسیار خوبی برای جلوگیری از لیز خوردن فرش است.

استفاده از این روش برای همه فرش ها مناسب نیست زیرا به آنها آسیب می رساند. فرش های ساخته شده از پلی استر یا ابریشم مصنوعی در این دسته از فرش ها قرار می گیرند.

گذاشتن اجسام سنگین روی فرش

قرار دادن اجسام سنگین روی فرش یکی دیگر از راه های جلوگیری از لیز خوردن فرش است. برای این منظور از اجسام سنگین مانند کمد، میزهای جلو مبل، مبل و هر نوع وسیله ای که بتواند مانع از سر خوردن فرش شود روی فرش قرار داده و استفاده کنید. البته ممکن است این روش برای همه فضاها خوب و موثر نباشد. به عنوان مثال این روش برای فرش های کوچک مناسب نیست و بهتر است از روش های دیگری که برای آنها ذکر شد استفاده کنید.

15 دیدگاه در “راه های جلوگیری از سر خوردن فرش

  1. مهرداد نصیری گفت:

    اکانت اینستا هم دارید؟

  2. علی اکبر نقدی گفت:

    خیلی ممنون از توضیحاتون خوبتون

  3. صادق میری گفت:

    مهندس جان عالی بود

  4. محمدحسین صدیق گفت:

    این مطلب حرف نداشت

  5. سیدحسین سلیمانی گفت:

    بسیار گویا و شفاف بیان کردید

  6. رامین امینی گفت:

    قیمت مشاورتون چقدره؟

  7. موسی افشاری گفت:

    مشاوره آنلاین از چه طریقی صورت می گیره؟

  8. محمدحسین حیاتی گفت:

    شماره تماستون برای خرید تلفنی چنده

  9. میثم فرد گفت:

    مثل همیشه عالی و کاربردی

  10. محمدحسین اصغری گفت:

    هزینه تبلیغات توی سایت شما چنده؟

  11. حیدر محرابی گفت:

    خیلی خوشحالم که هستین

  12. علیرضا رهنما گفت:

    چه مطلب خوبی

  13. منصور خانی گفت:

    من زندگیمو مدیون شمام

  14. اسماعیل حاجی گفت:

    دمتون گرم

  15. صادق بردبار گفت:

    مرسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *