مجله اصفهان فرش

کدام شهر ایران بهترین فرش دستباف را دارد؟

کدام شهر ایران بهترین فرش دستباف را دارد؟

یکی از سوالاتی که خریداران فرش دستباف دارند این است که، فرش دستباف کدام شهر بهتر است یا بهترین فرش دستباف برای کدام شهر است؟ در این مطلب ما به مقایسه فرش های دستباف در شهر های مختلف پرداخته ایم.

فرش‌های دستباف ایران از زمان‌های کهن نه‌تنها در ایران بلکه در جهان سرشناس بوده است. فرش دستباف در شهرهای فراوانی از ایران بافته می‌شود که فرش شهرهایی مانند  تبریز ، کاشان ، مشهد ، قم و کرمان به شهرت رسیده‌اند و فرش‌های این مناطق در جهان  شناخته‌ شده‌اند.

فرش‌ های دستباف کم و بیش کیفیت همانندی دارند و طرح‌ها و رنگ‌های آنهاست که باعث تغییر در کیفیت کار نهایی میشود. طرح‌های بهترین برندهای فرش دستباف دربرگیرنده طرح‌های سنتی و امروزی هستند.

فرش دستباف ایرانی دارای طرح‌ها و رنگ‌های زیبایی هستند و بافت‌های متفاوتی دارند. برخی طرح‌های سرشناس مانند لچک و ترنج آوازه جهانی دارند. طرح‌هایی مانند شاه عباسی، گل بته‌ای، گل فرنگ، طرح خشتی، افشان، ترکمن، شکارگاه، درختی، محراب، ماهی و هندسی و بسیاری دیگر نیز رونق دارند.

فهرست مطالب

فرش دستباف کدام شهر بهتر است؟

فرش دستباف کدام شهر بهتر است؟

فرش دستباف تبریز

از مرغوب ترین و بهترین فرش ها در تبریز پیدا می شود. فرش دستباف تبریز دارای گوناگونی و رنگ‌های زیبا و متفاوتی است. بیشتر دارای رجشمارهای بالا و ریزبافت هستند فرش‌های هزاره هریس، طرح ماهی و طرح سالاری از سرشناس‌ترین طرح های فرش تبریز است.

کاربرد های فرش دستبافت

فرش تبریز دارای خصوصیات و ویژگی هایی است از جمله می توان به تنوع رنگی بالا در آنها اشاره کرد که میتوان گفت، هیچ نمونه خارجی و داخلی هم‌تراز با آن‌ نیست. به‌کارگیری سایه‌روشن در بافته‌ های این بخش باعث شده که در گونه‌های فرش تبریز، ایجاد عمق یک ویژگی همگانی باشد. یکی از سوالاتی هم که میتوان پرسید این است که فرش دستباف بهتر است یا فرش ماشینی؟

فرش دستباف کاشان

از کهن‌ترین و ارزشمندترین فرش‌های دستباف ایرانی، فرش‌ دستباف کاشان است. پیشینه فرش‌بافی در کاشان به روزگار صفویان برمی‌گردد. گونه‌های فرش‌های ابریشم ، پشم و کرک کاشان بسیار باکیفیت و زیبا هستند

فرش‌های دستباف کاشان بافت ریز و بسیار زیبایی دارند. چله کشی آن‌ها بیشتر از پنبه است و به دلیل به‌کارگیری از الیاف طبیعی کیفیت بسیار خوبی دارند. امروزه از روی گران بودن فرش‌های ابریشم بیشتر همه بدنه فرش را از پشم یا کرک می‌بافند. ولی گل‌های به‌کاررفته در نقشه فرش را از ابریشم می‌بافند. تا زیباتر و دلربا تر باشند. طرح های لچک و ترنج جزو ثابت این منطقه است که همه با این طرح آشنایی دارند.

فرش دستباف قم

فرش دستباف قم

فرش‌های ابریشم شهر قم نیز کیفیت بسیار خوبی دارند و جز فرش‌های پرمخاطب ایرانی به شمار می‌آید. فرش‌ دستباف قم در آغاز با به‌کارگیری از پشم بافته می‌شدند که بسیار ظریف نبودند. ولی امروزه هنرمندان قالیباف در قم قالی های ابریشمی که دارای رجشمار بالایی هستند را بافته که طرفداران زیادی را داشته و به فرش های گل ابریشمی معروفیت دارند.

آشنایی با فرش دستباف اراک

فرش ترکمن

فرش‌ های ترکمن بیشتر درشت‌بافت هستند. نقشه‌های ترکمنی با نژاد همه از تکرار یک یا چند نقش‌ کهن شکل می‌گیرند. طرح سرشناس فرش ترکمن “گل” و “طرح‌های هندسی” است.

از دسته خصوصیات فرش ترکمن می‌توان به تاروپود آن اشاره کرد. در بیشتر فرش‌های دستبافت دیگر مناطق ایران از تاروپود پنبه در بافت فرش استفاده می‌شود. ولی جالب است که تاروپود فرش ترکمن از جنس پشم گوسفند است.

فرش دستباف کرمان

کرمان از دیرباز از مراکز برجسته قالی بافی ایران بوده است و تاریخ فرش‌بافی آن به قرن‌ها پیش و قبل از دوران صفوی برمی‌گردد. طرح‌های رایج فرش دستباف کرمان بیشتر از گل و برگ و درخت می‌باشد، همچنین گونه‌های طرح‌های گل فرنگ نیز بخش برجسته‌ای از طرح‌های منطقه کرمان را به خود اختصاص داده که برگرفته از هنرهای تزیینی غیر ایرانی است.

فرش‌های کرمان جز شادترین فرش‌های ایران به شمار می‌آید و بیشتر از رنگ‌های طبیعی برای رنگرزی آن‌ها استفاده می‌کنند.

طریقه رنگ کردن فرش دستباف

فرش دستباف مشهد

فرش دستباف مشهد

فرش دستباف مشهد از خصوصیات مهمی برخوردار است از جمله خصوصیاتش این است که در مصرف مواد نخستین صرفه جویی نمی شود و بهترین و مرغوبترین مواد را استفاده می کنند. به عنوان مثال نخ پنبه های به کار رفته در فرش های مشهد از کیفیت بالایی برخوردار بوده که باعث می شود ماندگاری فرش بالا رود. فرش مشهد کرک هایش از پشم است.

فرش دستباف اصفهان

فرش دستباف اصفهان رنگ‌های مخصوص به خود را دارد که این فرش را از دیگر فرش‌ها جدا می‌کند. فرش اصفهان اگرچه دارای گوناگونی رنگ است ولی حضور رنگ‌های گرم بیشتر در آن به چشم می‌خورد. فرش دستباف اصفهان آکنده از رنگ‌هایی همچون سورمه ای، سبز، لاکی و فیروزه‌ای است. فرش دستباف اصفهان طرح برگزیده به خود را دارد و رنگ پیرامون و ترنج آن از هم‌خانواده هم ساخته بافته می‌شود و رنگ لچک هماهنگی با زمینه و پیرامون فرش دارد.

فرش نایین

فرش دستباف نایین یکی از بهترین گونه‌های فرش‌های جهان لقب دارد ، می‌توان گفت ریشه‌ای‌ترین طرح‌هایی که در فرش نائین به‌کاربرده می‌شود ، طرح‌های شناخته‌شده و بی‌همتا شاه‌ عباسی، لچک ترنج با به‌کارگیری از ترکیبات اسلیمی ، ختایی و به گونه کلی نقوشی است که با سنتی‌ترین طرح‌های ایرانی در ارتباط است. بخش عمده‌ای از هویت برجسته فرش نایین به طرح‌های سنتی آن همراه با رنگ آمیزی های ویژه برمی‌گردد.

طرح و نقش شاه عباسی چه ویژگی هایی دارد؟

از نقش و طرح‌های ویژه در فرش نایین می‌توان به نقش گنبد (سقفی)، حاج خانمی، درختی، قابی، محرابی، محرمات، افشان، لچک ترنج و کتیبه یی و تاریخی اشاره کرد.

بهترین طرح فرش دستباف کدام است؟

بهترین طرح فرش دستباف کدام است؟

  • اگر دنبال فرشی هستید که زمینه آن لاکی و قرمز باشد که یک گل قرمز در میانش دارد طرح و نقش لچک و ترنج را انتخاب کنید که از اصیل ترین و با سابقه ترین فرش‌های ایرانی است.
  • اگر فرش ریزبافت و هنری دوست دارید از فرش‌های تبریز و قم انتخاب کنید. لازم به ذکر است که این فرش‌ها از گران‌ترین فرش‌های دستباف هستند.
  • اگر فرش‌هایی با نقوش روستایی و ایلیایی دوست دارید، از فرش‌های استان‌های فارس، خراسان شمالی، کردستان و گلستان گزینش کنید که طرح‌های درشت‌بافت این‌ها قیمت مناسب‌تری دارند.
  • اگر به فرش‌های ساده علاقمند هستید،  فرش‌های کویری کرمان و اردکان گزینش بهتری است که گوناگونی زیادی هم دارند.
  • اگر طرح‌های امروزی دوست دارید از طرح‌های هندسی خشتی، قابی، میناخانی، بته‌جقه اصفهان، کاشان یا اراک را گزینش کنید.
  • اگر قیمت برایتان مهم است و دنبال فرش‌های دستباف ارزان هستید از طرح‌های ریز ماهی، محرابی و لچک ترنج استان‌های همدان، کاشان و زنجان گزینش کنید که از پشم کلفت بافته می‌شوند و به‌اصطلاح درشت‌بافت هستند و کیفیت خوبی دارند.

15 دیدگاه در “کدام شهر ایران بهترین فرش دستباف را دارد؟

  1. محمدجواد تقی زاده گفت:

    بسیار گویا و شفاف بیان کردید

  2. هادی آزادی ور گفت:

    هزینه مشاورتون چنده؟

  3. قربانعلی عباسی گفت:

    Awli bood

  4. مرتضی حبیبی گفت:

    میشه مطلب رو توی وبلاگ خودم بزارم؟

  5. شهرام گنجی گفت:

    هزینه تبلیغات توی سایت شما چنده؟

  6. اسدالله شمس گفت:

    حساب توییتری هم دارید؟

  7. بهزاد سرمد گفت:

    هزینه رپورتاژ آگهی توی سایت شما چنده؟

  8. روح الله خوئینی ها گفت:

    من یکی از کاربران دائمی سایت شما هستم

  9. ابوالقاسم عبدی گفت:

    حرف نداشت👌🏻

  10. احسان جاوید گفت:

    بیشتری بنویسین لطفا

  11. فرهاد شکری گفت:

    اینا فوق العادن

  12. رضا حجتی گفت:

    مطالب بیشتری بنویسین لطفا

  13. محمدحسن تقوی گفت:

    شادکام و سلامت باشید

  14. بهرام افشاری گفت:

    میتونم شماره شما رو داشته باشم؟

  15. امیر اخوان گفت:

    مطلبتون بسیار مفید بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *