مجله اصفهان فرش

کاربرد های فرش دستبافت

کاربرد های فرش دستبافت

فرش دستباف کاربرد های مختلفی دارد.فرش دستباف همواره بخشی از فرهنگ و هنر ایرانیان بوده است. می توان گفت دنیا فرش دستباف ایران را می شناسد. در یکی از ساده‌ترین تعاریف فرش می توان گفت: فرش دستباف یا قالی نوعی پارچه است که از پشم، پنبه و در برخی موارد الیاف ابریشم ساخته می شود و معمولاً برای پوشاندن زمین استفاده می شود. طبق این تعریف و سنت، چشمان ما عادت دارد که همیشه این اثر هنری زیبا را زیر پایمان ببیند.

فهرست مطالب

کاربرد های فرش دستبافت

نظامی در بیتی می گوید:

پی غولان در این بیغوله بگذار / فرشته شو قدم زین فرش بردار

با این حال، این مقاله سعی دارد توضیح دهد که چرا جای فرش همیشه روی زمین نیست. با قرار دادن انواع فرش بر روی دیوار محل سکونت یا محل کار خود می توانید تجربه متفاوتی از استفاده از فرش داشته باشید. قبل از پرداختن به نکات مربوطه در اینجا لازم به ذکر است که منظور از فرش محدود به قالی نمی شود. همه انواع قالیچه و موکت دارای اثر یکسانی نیستند.

زیبایی بیشتر دکوراسیون با فرش دستباف

زیبایی بیشتر دکوراسیون

فرش دستباف به دلیل تنوع طرح، نقش، رنگ، ابعاد و … می تواند سلیقه های مختلفی را در بر گیرد. طیف طرح های مختلف این فرش با انواع دکورهای کلاسیک، سنتی تا مدرن قابل هماهنگی است. در نتیجه این تنوع زیبا می تواند دکوراسیون هر خانه ای را جذاب تر کند. مطلب ست کردن رنگ فرش و دکوراسیون را در این زمینه بخوانید.

آشنایی کامل با فرش پوست و چرم

آویزان کردن این فرش ها به دیوار در خانه یا محل کار می تواند هر فردی را با هر سلیقه ای راضی کند.

آرامش بیشتر در زندگی و محیط کار

آرامش بیشتر در زندگی و محیط کار با فرش دستباف

یکی دیگر از مزایای استفاده از فرش ها روی دیوار، ایجاد آکوستیک صوتی است. الیاف و پشم طبیعی به کار رفته در فرش دستباف توانایی جذب صدای بیشتری را دارند. این باعث کاهش سطح سر و صدا در خانه و محل کار می شود. بالاخره با این کار آرامش بیشتری بر زندگی شما حاکم خواهد شد. برای مثال یکی از مزایای اتاق آکوستیک این است که می توانید با صدای کمتری با هم صحبت کنید و حتی از موسیقی و تلویزیون لذت ببرید. برای خرید فرش دستباف باید تفاوت فرش کرک از پشم را نیز بدانید.

در عین حال با افزایش ساخت و سازهای مسکونی و گاهی نازک شدن دیوارها، شنیده شدن صدای همسایه ها در داخل واحدهای دیگر رایج است. فرش کردن چنین دیوارهایی می تواند تا حدی این مشکل را حل کند، همانطور که عایق صدا نیز می تواند این مشکل را حل کند.

فرش دستباف کاشمر

گرمای خانه و زندگی را حفظ کنید

گرمای خانه و زندگی را حفظ کنید

استفاده از فرش دستبافت به عنوان دیوار آویز نیز می تواند عایق حرارتی در زمستان باشد. این عمل از اتلاف حرارت جلوگیری می کند. به لطف استفاده از موادی مانند پشم در پیچ و تاب و بافت این لباس‌های بافتنی مانند چرم گرما را حفظ می‌کنند و از سوی دیگر از نفوذ سرما به دیوارها جلوگیری می‌کنند. به همین دلیل در بسیاری از مناطق سردسیر روسیه و سایر کشور ها به غیر از شوروی از فرش به عنوان دیوارکوب برای تزئین استفاده می شود. در این زمینه فرش دستباف چین را مطالعه کنید.

این امر به ویژه برای خانه هایی که زمین بازی تا حدی پشت دیوار است و اغلب تحت تأثیر سرما قرار دارد، صادق است. نصب این بافته ها به دیوار می تواند کمک کننده باشد. گرمای معنوی با استفاده از زیبایی آن ها می تواند محیط خانه و محل کار را در بر بگیرد.

سیر تحول فرش دست‌بافت ایران چگونه است؟

ایجاد حس پاک زیستن

فرش دستباف و ایجاد حس پاک زیستن

در مورد فرش های دستباف ذکر شده در این مقاله باید بگوییم که ما فقط به فرش های دستباف گران قیمت توجه نمی کنیم. در عوض در میان قالی‌های فراوان، فرش‌های زیادی وجود دارد که توسط عشایر روستایی با زیرکی درست شده است. گاهی اوقات، این ترفندها منحصر به فرد و مشابه باقی می مانند.

از این رو حال و هوا و زندگی و فرهنگ روستاها و عشایر، که همیشه به پاکیزگی شهرت دارند در کنار این فرش ها به خانه های مردمی که در شهرها زندگی می کنند سرایت می کند. در نتیجه به آنها احساس زندگی دور از هرج و مرج کشور می دهند.

ارزش هنری فرش

ارزش هنری فرش دستباف

نقاشی یکی از انواع تزئینات دیوار است که توسط خانواده ها استفاده می شود. این تابلو ها که گاه ارزان هستند، ارزش های مادی و معنوی مختلفی دارند. در اینجا منظور ما تابلوهای زیبای خریداری شده در حراج های هنری با قیمت های بسیار بالا نیست. ریزبافت ترین فرش های جهان ارزش های بسیار بالایی دارند.

فرش دستباف کاشان چه ویژگی هایی دارد؟

ارزش کار نقاش قطعا بر کسی پوشیده نیست. با این حال می توان اعتراف کرد که ارزش هنری و معنوی یک فرش دستبافت آن گونه که شایسته است، با توجه به زمانی که هنرمند قالی باف برای ساخت آن صرف می کند، مورد توجه اکثر افراد نیست. در نتیجه نصب یک فرش روی دیوار می تواند جلوه هنری شما را در دکوراسیون منزل یا محل کارتان پدیدارتر نماید.

در عین حال باید توجه داشت که ارزش مالی تصاویر مذکور در طول زمان تغییر چندانی نخواهد کرد و به راحتی نمی توان برای آنها خریدار پیدا کرد. اکنون قالی های دستباف به عنوان سرمایه عمل می کنند. ارزش مادی خود را با گذشت زمان از دست نمی دهند. بلکه همیشه مشتریانی دارند که می خواهند آنها را با تعداد بالا خریداری کنند.

در نتیجه تمامی این نکات ذکر شده، شما می توانید با تهیه و نصب این گونه فرش ها بر روی دیوارهای محل سکونت و محل کار خود، جلوه ای متفاوت و زیبا در خود و خانواده تان ایجاد کنید. در این مطلب سعی کردیم کاربرد های فرش دستباف را برای شما عزیزان بازگو کنیم.

15 دیدگاه در “کاربرد های فرش دستبافت

  1. غلام علیزاده گفت:

    هزینه مشاورتون چنده؟

  2. محمدحسن شیرازی گفت:

    چطوری می تونم باهاتون ارتباط بر قرار کنم

  3. رمضان بیگی گفت:

    لطفا آدرستون رو برای بنده ارسال کنین بنده ارسال کنین

  4. مسعود عابدی گفت:

    بسیار گویا و شفاف بیان کردید

  5. رحیم سلطانی گفت:

    واقعا ارزش وقت گذاشتن داشت

  6. عبدالرضا میرزایی گفت:

    میشه مطلب رو توی وبلاگ خودم بزارم؟

  7. عیسی باقری گفت:

    اینا فوق العادن

  8. ایمان پارسا گفت:

    هزینه رپورتاژ آگهی توی سایت شما چنده؟

  9. فرهاد طهماسبی گفت:

    خیلی خوب بود

  10. منصور راستاد گفت:

    شما پیج اینستا هم دارین؟

  11. اسدالله آخوندی گفت:

    کجا می تونم اطلاعات کاملتری درباره این موضوع پیدا کنم

  12. نادر شریف گفت:

    مهندس جان عالی بود

  13. بهمن افشار گفت:

    محتوا خوبی بود

  14. یوسف اسکندری گفت:

    شما همیشه امیدوارم کننده صحبت می کنید و این خیلی خوبه

  15. صمدی گفت:

    شما کانال تلگرام هم دارین؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *