مجله اصفهان فرش

مراحل تولید فرش ماشینی

مراحل تولید فرش ماشینی

در این مقاله از مراحل تولید فرش ماشینی برای شما عزیزان صحبت خواهیم کرد، خوشحال می شویم تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید.

فرش ماشینی اصطلاحی است که بسته به نوع نخ مورد استفاده و تکنیک بافت، انواع پوشش های کف را در بر می گیرد. گاهی فرش های فانتزی یا موکت های تافتینگ را نیز می توان در زمره فرش ماشینی قرار داد. در این گفتگو به بررسی تکنیک های فرش ماشینی بر اساس بافت تاری پودی می پردازیم.

به طور کلی در صنعت نساجی چه تولید فرش ماشینی و چه تولید پارچه، زنجیره تولید از چهار مرحله اصلی تشکیل شده است که عبارتند از: ریسندگی، رنگرزی، بافندگی و تکمیل. در کارخانه ای که محصول نهایی آن فرش ماشینی یا پارچه است، تمامی این مراحل را می توان به تنهایی یا توسط واحد بافندگی مدیریت کرد.

سپس به واحد بافنده منتقل می شود و فرآیند بافت توسط دستگاه قالی بافی انجام می شود. در نهایت پس از برش، پیرایش و بسته بندی در واحد فرآوری فرش برای فروش به مقاصد ارسال می شود. در زیر با بررسی مراحل ساخت فرش ماشینی از ابتدا تا انتها، نحوه ساخت فرش ماشینی را شرح خواهیم داد.

آشنایی با طرح و نقش اسلیمی

فهرست مطالب

ریسندگی

ریسندگی

در این قسمت نخ مورد نیاز برای بافت فرش ساخته می شود. فرش ماشینی از سه نوع نخ، نخ تار از پلی استر و پلی استر، نخ پود از جنس جوت و نخ خاب یا ریشه که از جنس اکریلیک، پلی پروپیلن یا پلی استر و در مواردی ویسکوز ساخته می شود. نخ تار حدود 6 درصد مواد اولیه‌ای است که یک فرش خوب را تشکیل می‌دهند، نخ‌های پود جوت ۱۲ درصد فرش ماشینی ظریف و نخ‌های خاب ۸۲ درصد از کل فرش را تشکیل می‌دهند. قیمت قالی بافی اول بسته به نوع نخ و وسایل بافت متفاوت است.

بافندگی

بافندگی

فرش ماشینی و تابلو فرش سفارشی توسط ماشین آلات مختلف و خاصی مانند تکسیما، شونهر، واندویل، VTR ، ASR ، CRX ، HPC تولید می شود که انواع فرش از جمله فرش ماشینی را از 1200 شانه در کشور تولید می کنند. 10 رنگ فرش ماشینی 1200 شانه، 8 رنگ فرش ماشینی 1000 شانه، 10 رنگ فرش ماشینی 1000 شانه، 8 رنگ ماشین فرش 700 شانه، 10 رنگ فرش ماشینی 700 شانه، 8 رنگ فرش ماشینی 700 شانه در تولید فرش ماشینی از هر دو نوع کار استفاده می شود که به آنها زیر بافت و فرش رو می گویند. دو فرش دارای خواب مشترک توسط یک تیغه برشی که با بافت جاری می شود بریده و از هم جدا می شوند.

فرش دستباف سمنان

تکمیل فرش

فرش ماشینی پس از بافتن از بافنده ها به صورت خام است که به هیچ وجه زیبایی و درخشندگی ندارد و در دوره اول به آن رول می گویند که به سالن پایان فرش منتقل می شود و در صورت وجود عیب کوچک فرش توسط رفوگر تعمیر شده و برای مرحله بعدی آماده است. به منظور افزایش کیفیت، دوام و زیبایی فرش وارد مراحل تکمیل فرش می شود. در قسمت پایانی فرش خام (رول فرش) مراحل زیر را به ترتیب طی می کند.

رائینگ: در این مرحله رول‌ ها دقیق و مطابق اندازه به یکدیگر دوخت می‌ خورند تا در مراحل بعدی برای تکمیل قرار گیرند که این دستگاه از قسمت‌های برش، مکنده و ضربه می‌ باشد که در این قسمت‌ها فرش خام دوخت خورده و بعد از گرفتن گرد و غبار و پرز بواسطه واحد مکنده آماده مرحله آهار زنی فرش قرار می گیرد.

شیرینگ (پرداخت سطح فرش): این عمل سطح خاب فرش که کمی پستی و بلندی در بافت پیدا کرده توسط تیغه ای بسیار دقیق با استفاده از کامپیوتر که می تواند آن را تا هزاران میلی متر تنظیم کند و سطح فرش را براق و صاف کند.

آموزش ریشه زنی فرش دستباف

آهار زدن پشت فرش: در این مرحله رول ها در دستگاه آهار بارگذاری شده و در اثر حرارت و بخار آب پشت فرش با استفاده از تجهیزات مخصوص به فرش نفوذ کرده و سطح پشتی فرش را می پوشاند. این مواد فرش را مستحکم می کند.

برش طولی و عرضی فرش

برش طولی و عرضی فرش: در اینجا برای دقت و تمیزی در مرحله بعدی زیگزاگ و ریشه زنی، قسمت های اطراف فرش را با تیغه ماشینی برش می زنند تا فرش برای مرحله لبه دوزی آماده شود.

حاشیه زیگزاگ دوزی و ریشه دوزی: در این مرحله ریشه و زیگزاگ توسط ماشین های دوخت برای تقویت لبه های فرش دوخته می شود و کناره های فرش توسط نخ های زمینه فرش، زیگزاگ می شود که آن را زیبا و شکیل می کند و باعث دوام بالای فرش و ظاهر زیبای آن و ماندگاری فرش می شود.

پارامترهای فنی بر کیفیت فرش مکانیکی تأثیر می گذارد

علاوه بر موارد معمول مانند ماشین بافندگی الگو، مهارت بافت، نوع تار و نخ استفاده شده، تراکم تار و پود و بسیاری از تنظیمات ماشین، سه مهارت مهم دیگر نیز وجود دارد که می تواند کیفیت نهایی دستگاه را تحت تاثیر قرار دهد.

فرش دستبافت بهتر است یا فرش ماشینی؟

تناسب و قوام خواص فیزیکی نخ: کیفیت و قوام خواص فیزیکی پنبه مورد استفاده بسیار مهم است. ناهماهنگی در خواص فیزیکی نخ پنبه (مانند درصد طول، درصد انقباض یا درصد فرش) می تواند باعث ایجاد خطوط طولانی در سطح فرش شود.

کیفیت تیغه: تیغه برش فرش نیز یکی از عواملی است که می تواند کیفیت نهایی را تحت تاثیر قرار دهد. این تیغه ها باید کیفیت بسیار خوبی داشته باشند و به موقع تعویض شوند، در غیر این صورت باعث ایجاد مشکل در احتراق می شود.

مرحله شیرینگ: یکدست بودن سطح فرش که به شیرینگ معروف است در کیفیت نهایی فرش تاثیر بسزایی دارد.

15 دیدگاه در “مراحل تولید فرش ماشینی

  1. وحید فتحی گفت:

    سلام عالی بود

  2. منصور شعبانی گفت:

    نویسنده این متن کیه؟

  3. یدالله شریفی گفت:

    لطفا آدرستون رو برای بنده ارسال کنین

  4. علی رضا عبادی گفت:

    مقالاتتون عالین واقعا!

  5. عزیز حسنی گفت:

    مشاوره آنلاین از چه طریقی صورت می گیره؟

  6. روح الله کشانی گفت:

    چقد خوبین شما

  7. حسین جاوید گفت:

    هزینه مشاوره آنلاین و حضوری باهم متفاوته

  8. قربانعلی ناصری گفت:

    احسنت عالی بود

  9. امید طاهری گفت:

    مطلبتون بسیار مفید بود

  10. یدالله طباطبائی گفت:

    Awli bood

  11. علیرضا منصوری گفت:

    لطفا آدرستون رو برای بنده ارسال کنینم چجوری باهاتون ارتباط بر قرار کنم

  12. علی محمد امامی گفت:

    شماره تماستون برای خرید تلفنی چنده

  13. غلامرضا کاکاوند گفت:

    چه مطلب خوبی

  14. جلال کاظمی گفت:

    خیلی عالی بود

  15. صادق خلیلی گفت:

    دمتون گرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *