مجله اصفهان فرش

فرش دورو ابریشم چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

فرش دورو ابریشم

فرش دورو ابریشم یکی از با ارزشترین فرش های ایران محسوب می شود.مشتریان زیادی در سراسر دنیا دارد و تاجران خارجی علاقه زیادی به آن دارند.با فرش دستباف اصفهان همراه باشید. تنوع فرش در ایران خیلی زیاد است و شما در هر نقطه ای از ایران فرش های مخصوص به آن منطقه را مشاهده می کنید که ویژگی های خاص خودش را دارا می باشد.

فهرست مطالب

فرش دورو ابریشم

فرش دورو ابریشم یکی از فرش های ایرانی است که به دلیل داشتن ویژگی های خاص و متمایز شهرت زیادی دارد. ظاهری خاص دارد که به آسانی می توان به محل بافت فرش پی برد. مردمان ترکمن ایران این فرش را می بافند و معروف به قالی ترکمن می باشد. این فرش یک اثر هنری با ارزش به حساب می آید و علت آن هم طرح، نقش، تکنیک و ترکیب رنگ زیبایش می باشد.

جهت مشاوره رایگان در خصوص خرید فرش دستباف ابریشم میتوانید با شماره 09131162373 و یا 03132229377 تماس حاصل فرمایید.

روستای دویدوخ مرکز بافت فرش دورو ابریشم

روستای دویدوخ مرکز بافت فرش دورو ابریشم

مرکز بافت این فرش گرانبها روستای دویدوخ می باشد که از زمان های قدیم فرش دورو ابریشم در این روستا بافته می شده است. مردمان این روستا از طریق بافت فرش دورو ابریشم امورات زندگی خود را می گذرانند و هنر خودشان را به کل دنیا نشان می دهند. فرش دستباف ابریشم همیشه جزو فرش های گران‌قیمت و خاص برای خرید بوده است.

تفاوت تار و پود قالی چیست؟

ابعاد فرش دورو ابریشم

ابعاد مختلفی برای بافت فرش وجود دارد و فرش دورو هم در شهرستان راز وجرگلان مخصوصا در روستای دویدوخ بافته می شود. این فرش در ابعاد مختلفی بافته می شود ولی یک ابعاد رایج برای آن وجود دارد. معمولا ابعاد فرش دورو ابریشم در این روستا در ابعاد استاندارد 2 متر در 40/1 سانتی‌متر است.

تولید ابریشم

از ابریشم طبیعی برای بافت فرش دورو استفاده می شود و جالب درمورد ابریشم دو رو این است که ترکمن ها در زمینه بافت این فرش فعالیت می کنند و خودشان ابریشم طبیعی تولید می کنند.در ابتدا این مردمان از برگ درخت توت و کرم ابریشم برای ایجاد پیله استفاده می کنند و وقتی پیله آماده شد شروع به تولید نخ ابریشم کرده و چون نخ ها خام می باشند با رنگ های طبیعی آنها را رنگ می کنند و طرح و نقش زیبایی را برای بافت فرش دورو خلق می کنند.در مورد تفاوت فرش چله ابریشم و چله پشم نیز مطالعه فرمایید.

چله کشی فرش دورو ابریشم

چله کشی فرش دورو ابریشم

چله کشی در فرش دو رو ابریشم دو روش دارد ، ثابت و گردان. که هر کدام دارای تفاوت ها و شباهت هایی هستند در روش ثابت فرش از یک زهوار استفاده می شود.محاسبات چله کشی ثابت و گردان یکی می باشد هر دوی آنها در وسط دار قالی قرار می گیرند.در روش چله کشی بافت در دو طرف فرش انجام می گیرد. با در نظر گرفتن رجشمار که از مواد اولیه ای که بکار می گیرند ظریف هستندو یا امکان دارد سی تا 50 درصد در تراکم بافت پایین بیاید.

آشنایی با طرح و نقش ترنج افشان در فرش

نحوه چله کشی فرش دو رو ابریشم

در روش چله کشی ثابت این فرش ها در شروع تعداد گره ها بر اساس نقشه لحاظ می شود و محاسباتی را در نظر می گیرند و بر اساس آن در میانه دار یک زهوار را می بندند. در روش ثابت محورهای به کار گرفته را برای گردش تارها هم زیر دار و همسردار می باشند. با در نظر گرفتن اینکه در شروع کار از زیردار ، در ابتدا گره اول بوجود می آید و از زیر زهوار ، نخ چله رد می دهند و بالای سردار را به زیر دار می فرستند و بعد از بالای زهوار به زیردار فرستاه و پیچ می خورد و در ادامه روی زیردار می آید و سپس این مسیر مثل قبل تا آخر چله کشی تکرار می شود.

تقاوت چله کشی گردان و ثابت فرش دورو

تفاوت هایی که چله کشی ثابت با گردان دارد این است که در ثابت هر رفت و برگشتی که صورت می گیرد یک گره به حساب می آید ولی در پله کشی گردان یک تار حساب می شود در روش گردان به طور معمول فاصله در بین چله ها وجود ندارد ، در صورتی که در روش ثابت اندازه یک تار بین چله ها فاصله وجود دارد. چله کشی ثابت برای بافت هایی کارایی دارند که دور می باشند و بافت هایی که از ارتفاع کوتاه تر هستند. وقتی چله کشی تمام شد مثل چله کشی گردان زنجیر و سوف به روی همان بافت صورت می گیرد.

فرش دستباف بیرجند

نحوه بافت فرش دورو ابریشم

رنگرزی فرش دورو ابریشم

روش بافت فرش دورو ابریشم به این شکل است که معمولا در بافت آن ها از دو نقشه مشخص استفاده می شود که شامل گره های مساوی در طول و عرض می باشند در بعضی از موارد در بافت فرش دورو از یک نقشه با رنگ های مختلف به کار می برند. اگر از دو نقشه مختلف در بافت این فرش استفاده شود که از نظر گره اندازه آنها یکسان نیست در نقشه ای که کوچکتر می باشد بافت ساده صورت می گیرد.

در صورتی می توان از دو قالیباف به طور همزمان استفاده کرد که بر طرحی که روی بافت صورت می گیرد گل بوده و پشت آن درخت باشد. در این حالت یکی از قالیبافان طرح رویی را می بافد و دیگری طرح پشت را خواهد بافت.

بعد از بافت یک رج، یک پود کلفت و نازک زده خواهد شد، برای اینکه فرش مستحکم باشد بعد از بافت رویی یک پود نازک زده می شود و بافت پشتی را شروع می کنند که چود نازک و کلفت زده می شود. تارهای به این شکل لازم است پایه داشته باشند. برای رج دوم هم باید در طرفی که روی بافت است نیز بافت را شروع کنیم و بعد از آن پشت فرش بافته شود. به همین طریق تا آخر بافت انجام می گیرد و زنجیر و سوف زده شده و در انتها فرش را از دار جدا می کنند. در اصفهان فرش مطلب در مورد مهارت های لازم برای قالیبافی را نیز مطالعه کنید.

کاربرد های فرش دستبافت

فرش دورو ابریشم محبوب گردشگران

فرش دورو ابریشم صادراتی

فرش دورو ابریشم به جز اینکه از جمله فرش های مهم صادراتی می باشد گردشگران زیادی را از لحاظ توجه به خود جذب کرده است. بسیاری از این گردشگران که به ایران سفر می کنند و در استان خراسان شمالی هستند برای بازدید از این فرش به منطقه دویدوخ می روند و خیل از آنها اقدام به خرید فرش می کنند.

15 دیدگاه در “فرش دورو ابریشم چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

  1. مهدی فاظلی گفت:

    مثل همیشه عالی و کاربردی

  2. هادی حقیقی گفت:

    سایتتون محشرههههه

  3. جواد طهماسبی گفت:

    شادکام و سلامت باشید

  4. امیر واعظی گفت:

    این موضوع یکی از موضوعات موردعلاقه منه

  5. خلیل حسینی گفت:

    چرا اینقد زیاد؟

  6. امیرحسین نوری گفت:

    هزینه مشاورتون چنده؟

  7. صادق کلانتری گفت:

    مطالب بیشتری بنویسین لطفا

  8. جواد سلطانی گفت:

    حرف نداشت👌🏻

  9. علی محمد دهقانی گفت:

    مشاورینتون قابل اعتمادن؟

  10. جلال رجبی گفت:

    خیلی سایت خوبی دارین

  11. روح الله خمسه گفت:

    لطفا آدرستون رو برای بنده ارسال کنین

  12. بهمن حسنی گفت:

    نویسنده این متن کیه؟

  13. صادق اسکندری گفت:

    Awli bood

  14. محمدحسین مرادی گفت:

    عاااااااااااالی

  15. اصغر عبدالهی گفت:

    ایول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *