مجله اصفهان فرش

فرش دستباف ایلام

فرش دستباف ایلام

به گفته بسیاری از باستان شناسان، 3 تا 4 هزار سال است که قالی بافی در ایران رونق داشته است و یکی از با کیفیت ترین و اصیل ترین انواع فرش در جهان، فرش دستباف ایلام است. کیفیت بالای آن امکان صادرات داده و برخی از کشورهای عربی خریدار آن هستند. اما فرش دستباف ایلام چه ویژگی هایی دارد و قیمت فرش دستباف ایلام چقدر است.

فرش دستباف ایلام با قدمتی 500 ساله یکی از مزیت های این استان در زمینه اشتغال زایی به شمار می رود (تولید سالانه فرش و گلیم نقش برجسته در 60 کارگاه در استان ایلام بیش از 500 هزار متر مربع) و بیش از 90 درصد تولید فرش دستباف ایلام به خارج از کشور صادر می شود.

فهرست مطالب

ویژگی های فرش دستباف ایلام

فرش دستباف ایلام از مرغوب ترین و با دوام ترین فرش های کشور است. فرش دستباف ایلام سه متر است، رشته ابریشم به عنوان الیاف استفاده می شود و مواد اولیه آن از قم و اصفهان خریداری می شود.

فرش مراکشی چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

پودهای فرش دستباف ایلام عمدتاً از پنبه و سپس پشم است. هنگام رنگرزی فرش دستباف ایلام بیشتر از رنگ های سنتی استفاده می شود اما استفاده از رنگ های شیمیایی نیز رایج است و رنگ زمینه معمولاً لاکی است.

به طور کلی نقوش اسب سواری، گل قطار، آینه و گوشخواره ای برگرفته از عادات عشایر ایلام به عنوان نقوش فرش دستبافت ایلام مورد استفاده قرار می گیرد و فرش با نقش و نگار های متنوعی حاشیه دارد.

تعداد قالی های دستبافت ایلام از 15 تا 25 رج است. در حال حاضر یکی از صنایع دستی اصیل استان ایلام گلیم نقش برجسته است که در بافت آن ترکیبی از گلیم ساده و گره فرش است و از نظر تولید و اصالت به عنوان برجسته‌ترین هنر و صنعت بومی ایلام شناخته می شود.

نقشه فرش دستباف ایلام

نقشه فرش دستباف ایلام

در سال‌های اخیر نقوش و طرح های فرش دستباف ایلام به صورت فکری برگرفته از طبیعت و آداب و رسوم محلی است. یکی از نقوش اصلی فرش دستباف ایلام نقوش ترنج است که به شکل های گرد و بیضی ساخته می شود. در استان ایلام پارچه‌های دست‌بافت بیشتر از ابریشم یا پشم و بقایای آن از کتان است.

اتحادیه فرش دستباف ایران در ژاپن

فرش های دستباف ایلام شامل نقوش هخامنشی، شکارگاه، ترنج، هخامنشی و اسلیمی است که برگرفته از نقوش فرش دستباف تبریز، اصفهان، قم، تبریز و کاشان است.

نقش‌های قشقایی و لری در قالی‌های دستباف ایلام به‌طور برجسته دیده می‌شود و شبیه به قالی‌ های چریانلو منطقه عرب است. در حال حاضر بیش از 4000 بافنده در استان ایلام به بافت فرش مشغول هستند و 1.7 درصد فرش دستباف کشور متعلق به ایلامی است.

در بافت فرش دستبافت ایلام به ویژه فرش های مدرن از گره ترکی استفاده می شود که تعداد ردیف های این فرش ها از 45 تا 65 عدد است و بعد از گلیم بافی ساده، پود را با نخ پنبه و سپس یک پود سفت و نازک از بین چله در هر رج رد کرده، و در آخر اضافه هر پود را برش می زنند. در مورد انواع گره فرش دستباف بخوانید.

قیمت و خرید فرش دستباف ایلام

با وجود نمایشگاه فرش دستباف ایلام، مرکز دائمی برای فروش فرش دستباف در ایلام وجود ندارد و از حمایت لازم و کافی برای خرید و فروش فرش دستباف برخوردار نیست. همین امر باعث می شود این فرش اصیل، با قیمتی کمتر از ارزش واقعی در بقیه استان های دیگر به فروش برسد، و به نظارت و رسیدگی اتحادیه فرش دستباف ایلام دارد.

فرش دورو ابریشم چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

طرح های فرش ایلام

  • طرح اسلیمی فرش دستباف ایلام
  • فرش دستباف ایلام با طرح خشتی
  • فرش دستباف ایلام با طرح هخامنشی
  • طرح لچک و ترنج فرش ایلام
  • طرح شکارگاه فرش دستباف ایلام
  • فرش دستباف ایلام طرح طاووس

جمع‌بندی

راهنمای خرید فرش دست بافت به شما کمک می کند مانند یک متخصص فرش حرفه ای عمل کنید و از خرید نهایی خود راضی باشید. فقط به دکور خانه خود فکر کنید و بر این اساس به دنبال یک فرش دستباف خوب باشید.

البته اگر می خواهید بدانید فرشی که انتخاب کرده اید تقلبی است یا اصل، بهتر است به اشکال کوچک فرش توجه کنید. نکته دیگری که برای تشخیص اصالت فرش دستباف می توانید در نظر بگیرید، دقت به رنگرزی آن است.

15 دیدگاه در “فرش دستباف ایلام

  1. حسن خلیلی گفت:

    لطفا آدرستون رو برای بنده ارسال کنین

  2. منصور زنگنه گفت:

    چه سایت قشنگی دارین

  3. غلامعلی قاسمی گفت:

    مثل همیشه عالی و کاربردی

  4. مهدی باستانی گفت:

    شما پیج اینستا هم دارین؟

  5. محمدعلی میری گفت:

    گل گفتید دست مریضاد

  6. رمضان مجیدی گفت:

    این موضوع یکی از موضوعات موردعلاقه منه

  7. بهزاد شریفیان گفت:

    حساب توییتری هم دارید؟

  8. یعقوب جاوید گفت:

    Awli bood

  9. بهروز سعیدی گفت:

    مطالب بی نظیر بود

  10. مهرداد فتاحی گفت:

    شماره تماستون برای خرید تلفنی چنده

  11. هادی صدیق گفت:

    با اجازتون بازنشر شد

  12. سیدعلی گفت:

    خیلی خوب بود

  13. قربانعلی هامون گفت:

    دستخوش

  14. محسن صادقی گفت:

    هزینه تبلیغات توی سایت شما چنده؟

  15. عباس غلامی گفت:

    محتوا خوبی بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *