مجله اصفهان فرش

فرش بلژیکی (شنل) چیست؟

فرش بلژیکی (شنل) چیست؟

فرش شنل که به فرش بلژیکی نیز معروف است یکی از فرش هایی است که تولید و استفاده از آن در سال های اخیر افزایش یافته است. فرش شنل فانتزی عمدتا برای دکوراسیون و زیبایی منزل استفاده می شود.

فرش های شنل، فرش های ظریف و ابریشمی در رنگ های درخشان و جذاب در دسته فرش های ماشینی مدرن و پیشرفته قرار می گیرد که به تازگی جای خود را در خانه های ایرانی و رقیبی برای طرح های فرش ماشینی سنتی باز کرده است .

چنین فرش هایی با طرح ها، رنگ ها و شکل های فانتزی، نقش و نگار و تنوع زیاد قادر خواهند بود تمامی سلیقه ها را در طراحی داخلی مدرن برآورده کنند. در این مقاله قصد داریم درباره فرش شنل با شما عزیزان به گفتگو بپردازیم.

فهرست مطالب

فرش شنل یا بلژیک چیست؟

فرش بلژیکی که به فرش ابریشم مصنوعی نیز معروف است، نوعی فرش ماشینی مدرن است که چند سال پیش از بلژیک وارد بازار فرش ایران شد. نخ ویسکوز و پلی استر و لایه ای از لاتکس الیاف و مواد تشکیل دهنده فرش بلژیکی هستند. این فرش ها بافت بسیار ظریف و نازکی دارند و از آنجایی که سبک وزن و نازک هستند در پشت آن ها از لاتکس استفاده می شود تا به خوبی به زمین بچسبند و لیز نخورند.

کیفیت فرش شنل

کیفیت فرش شنل

فرش ماشینی بلژیکی یک فرش براق با رنگ های روشن و زنده است. همانطور که قبلا ذکر شد الیاف به کار رفته در این فرش از پلی استر و ویسکوز می باشد که به دلیل نرمی و نازک بودن و همچنین ظاهر ابریشم به عنوان ابریشم مصنوعی نیز شناخته می شود. در حالی که نازکی و ظرافت فرش بلژیکی این سبک فرش را زیبا می کند، مقاومت آن را در برابر سایش و تردد نیز کاهش می دهد و اگر به خوبی از آن مراقبت نکنید، به سرعت زیبایی خود را از دست می دهد.

فرش های بلژیکی از نظر ظاهری بدون پرز و بدون نخ به نظر می رسند اما این فرش مانند سایر فرش های ماشینی دارای نخ های خاب است اما طول نخ خاب در آن ها بسیار کوتاه است. این نوع فرش بیشتر برای اتاق نشیمن و قسمت هایی از خانه که رفت و آمد محدود است مناسب می باشد، زیرا رفت و آمد زیاد روی این فرش ها باعث کاهش کیفیت و درخشندگی الیاف و جلوه براق آن می شود.

اگر زیبایی و ظرافت فرش بلژیکی را دوست دارید باید به نگهداری از آن علاقه مند باشید و به یاد داشته باشید که فرش بلژیکی در محیط های پرتردد انتخاب مناسبی نیست و اگر در معرض رفت و آمد قرار گیرد، دچار سایش می شود.

فرش دستبافت بهتر است یا فرش ماشینی؟

مزایای فرش شنل یا بلژیک

مزایای فرش شنل یا بلژیک

  • الیاف مورد استفاده در فرش های بلژیکی از الیاف ویسکوز می باشد. ویسکوز که به عنوان ابریشم مصنوعی نیز شناخته می شود، از گیاهانی مانند پنبه و لینن تهیه می شود. بنابراین فرش بلژیکی برخلاف نامش که ابریشم مصنوعی نامیده می شود با الیاف و تارهای طبیعی بافته می شود. این فرش ها نرم و ضد حساسیت هستند.
  • فرش های بلژیکی بسیار سبک هستند و به همین دلیل حمل و نقل و جابجایی آنها آسان است.
  • رنگ فرش بلژیکی بسیار روشن و براق است، بنابراین طرح فرش بلژیکی بسیار زیبا و جذاب به نظر می رسد.
  • نوع نخ به کار رفته در فرش های بلژیکی نقشه ای از این فرش ها با نور و سایه ایجاد می کند و رنگ آن ها در جهات مختلف متفاوت است و بر زیبایی آن ها می افزاید.
  • فرش های بلژیکی با اینکه ظریف هستند اما بسیار نرم و ابریشمی هستند.
  • فرش بلژیکی یک فرش بدون پرز است، بنابراین برای کسانی که از مشکلات ریوی رنج می برند یا حساسیت های پوستی یا ریوی دارند، بسیار توصیه می شود.
  • فرش ماشینی بلژیک شبیه فرش های ابریشمی دستباف است.

معایب فرش شنل یا بلژیک

  • برای جلوگیری از لیز خوردن فرش های بلژیکی، پشت این فرش ها با یک لایه لاتکس چسبانده شده و پوشانده می شود. به این ترتیب فرش به راحتی به زمین می چسبد و سر نمی خورد اما در عین حال می تواند به زمین بچسبد و جابجایی فرش را با مشکل مواجه کند.
  • فرش ماشینی بلژیکی مقاومت کمتری در برابر گرد و غبار دارد و در صورت قرار گرفتن در معرض گرد و غبار و تمیز نشدن به موقع درخشندگی خود را از دست می دهد و کم رنگ می شود.
  • الیاف ویسکوز مورد استفاده در فرش بلژیکی به مواد شیمیایی و اسیدی حساس بوده و در صورت تماس با این مواد ممکن است واکنش نشان داده و به ظاهر یا رنگ آن آسیب وارد کند.
  • قالیچه های بلژیکی بسیار نازک و دارای ضخامت کم هستند بنابراین نشستن روی آن ها مناسب نیست. در واقع فرش های بلژیکی از نوع فرش های جلوی مبل هستند و برای این قسمت طراحی شده اند.
  • مقاومت فرش بلژیکی در برابر حرارت و اجسام داغ مانند اتو داغ یا تابه داغ بسیار کم بوده و تغییر شکل داده و می سوزد.
  • این گونه فرش ها به دلیل ضخامت و حساسیت زیاد، مقاومت کمتری در برابر نیرو و سایش دارند، بنابراین نمی توان آنها را زیر وسایلی مانند میز سنگی یا مبل و کمد قرار داد.
آموزش شیرازه بافی فرش دستباف

قیمت فرش بلژیکی

قیمت فرش بلژیکی مناسب و مقرون به صرفه است و نسبت به انواع فرش های دیگر مانند فرش اکرلیک قیمت بسیار پایین تری دارد اما باید به یاد داشته باشیم که فرش بلژیکی اگرچه بسیار براق و زیبا است اما به دلیل ظرافت آن بسیار ضعیف و نسبت به سایر فرش های ماشینی عمر کوتاه تری دارد.

البته برای افرادی که تنوع و تغییر در مد و دکوراسیون را دوست دارند می توان این موضوع را مزیت دانست. زیرا این فرش ها قیمت چندانی ندارند و می توانید در مدت زمان کوتاه تری آن ها را تعویض کنید و چهره ای جدید به دکوراسیون منزل خود ببخشید.

ویژگی های فرش شنل

ویژگی های فرش شنل

فرش شنل یا فرش بلژیکی نقطه مقابل فرش شگی است و بر خلاف فرش شگی با پرز بسیار کوتاه، فرش های مدرن با گل ها و فرورفتگی های برجسته از نخ شنل ساخته می شود. فرش های شنل با وجود پرزهای کوتاه، نرم و لطیف هستند و مانند فرش های فریز قابلیت شستشوی بالایی دارند.

سبک بودن

فرشی بسیار سبک و مجلل. سبکی فرش به گونه ای است که در پشت فرش از لاتکس استفاده می شود، به طوری که فرش روی کف سرامیک، سنگ و … نمی لغزد، لاتکس یا در زبان رایج ترمز فرش ماده ای است که به فرش کمک می کند تا به زمین بچسبد.

جنس فرش شنل

جنس فرش شنل

در مورد جنس فرش شنل باید بدانیم که نخ فرش شنل را می توان مانند بسیاری از فرش های دیگر از پلی استر، پشم، پلی پروپلین، اکریلیک و مواد مقاوم در برابر حرارت تهیه کرد. اکریلیک به ویژه نوع هیت ست یکی از محبوب ترین الیاف با خواص ویژه است. از مزایای آن نسبت به سایر نخ ها و الیاف ها نرم تر و ظریف تر، انعطاف پذیری و مقاومت در برابر حرارت و شستشو است. همچنین در طی فرآیند هیت ست الیاف براق تر از قبل می شوند.

اما همین موضوع در فرش همراه با الیاف دیگر باعث ایجاد زمختی در آن می شود. یکی دیگر از ویژگی های مهم فرش های شنل با نخ های اکریلیک این است که این فرش ها بوی نفت و پلاستیک نمی دهند در حالی که بسیاری از الیاف مصنوعی بوی پلاستیک و مواد اولیه می دهند. همانطور که قبلا ذکر شد، فرش های شنل، به ویژه آنهایی که از اکریلیک ساخته شده اند، راحت تر از فرش های دیگر تمیز می شوند. با توجه به این ویژگی ها، بهترین فرش برای آشپزخانه ها و مناطق پرتردد، فرش های مدرن از نوع شنل خواهد بود. مدل های فرش شنل دیگری نیز وجود دارند که از ترکیب متفاوتی در بافت استفاده می کنند و در واقع ترکیبی از اکریلیک با نخ های دیگر مانند پلی استر هستند.

اتحادیه فرش دستباف ایران در ژاپن

در ساخت فرش شنل از دو نوع نخ پلی استر به عنوان نخ شنل و نخ خاب به عنوان نخ کف استفاده می شود. استفاده از این الیاف در ساخت فرش شنل باعث می شود این فرش بدون پرز باشد و مهمتر از آن الیاف پلی استر غیر حساسیت زا بوده و انتخابی بسیار مناسب برای افرادی که به فرش حساسیت دارند. این طبیعت غیر حساسیت زا این فرش ها را به انتخابی ایده آل برای کودکان، سالمندان و بیماران تبدیل می کند.

الیاف به کار رفته در فرش شنل نه تنها این فرش را بسیار نرم و لطیف می کند، بلکه فرش شنل را ضد لک و ضد چروک می کند و پس از شستشو در برابر نور خورشید و حرارت مستقیم بسیار مقاوم است.

سایزهای مختلف فرش شنل

در مورد سایز فرش شنل باید بدانیم که این محصول در انواع گرد، مستطیل، بیضی و … و سایز متوسط ​​و کوچک مثلا کمتر از 9 متر به فروش می رسد و قیمت هایی مناسب در بازارها به فروش می رسند.

طرح های فرش شنل

فرش های شنل با طرح های مدرن و بسیار متمایز بافته می شوند. این طرح ها اغلب فانتزی، انتزاعی و طرح دار در رنگ های شاد هستند و می توان ظاهر فرش های شنل را شبیه به فرش های ترکی دانست. البته در فرش های ترک بیشتر از رنگ های خنثی یا روشن استفاده می شود. در مورد ابعاد قالیچه های شنل می توان گفت که بسیاری از آن ها با ابعاد کوچک بافته می شوند مانند قالی های ۶ متری (۲×۳ متر). به دلیل اینکه ظاهری تزئینی دارد و به عنوان فرش کف استفاده نمی شود، البته می توانید این فرش را در هر سایزی که می خواهید خریداری کنید. فرش های شنل به اندازه فرش های شگی خاب زیادی ندارد، اما روش بافت آن برجسته است.

فرش های شنل به دلیل استفاده از نخ های پلی استر در ساخت آن ها ارزان تر از فرش های کلاسیک هستند. قیمت ارزان فرش های شنل نسبت به سایر فرش های مدرن نیز به فروش بالای آن کمک کرد. با توجه به فروش بالای این محصول، طرح های بسیار متنوعی از آن با اندازه ها و رنگ های مختلف بافته شده و در بازار عرضه شده است.

طرح و نقش شاه عباسی چه ویژگی هایی دارد؟

فرش بلژیکی یک دکوراسیون مدرن

فرش بلژیکی یک دکوراسیون مدرن

امروزه از فرش های شنل اغلب در دکوراسیون مدرن استفاده می شود. طرح های این فرش با قالی های قدیمی بسیار متفاوت است. به همین دلیل معمولا از این فرش در دکوراسیون های کلاسیک استفاده نمی شود. البته اگر می خواهید در دکوراسیون منزل خود تنوع ایجاد کنید می توانید از این فرش در قسمتی از آن استفاده کنید. همانطور که در بالا ذکر شد، این فرش بافت ظریفی دارد. به همین دلیل باید گفت که فرش برای آشپزخانه مناسب نیست.

فرش های شنل به دلیل نازکی و ظرافت در مکان های شلوغ نباید استفاده شوند. تراکم فرش شنل به دلیل طراحی ساده زیاد نیست. بنابراین بافت آن تغییر چندانی نمی کند. از این رو باید گفت که قرار دادن مبلمان روی این فرش کار مناسبی نیست. بهتر است از فرش شنل در قسمت خلوت برای تزیین استفاده شود تا تاثیر زیادی داشته باشد و عمر مفید آن را افزایش دهد.

نحوه شستن فرش بلژیکی

شستشوی فرش بلژیکی به دلیل وجود چسب و لاتکس در پشت آن دشوار است. اگر با دقت و حساسیت شسته نشود و اصول ایمنی آن رعایت نشود، لایه لاتکس از پشتی جدا می شود و بافت فرش خراب شده اصطلاحا گلوله گلوله می شود.

قبل از شروع شستشوی فرش، حتما فرش را برای شستشو آماده کنید. برای این کار فرش را با جاروبرقی تمیز کنید. برای فرش های کوچک، فرش را تکان دهید. اگر در پشت فرش برچسبی وجود دارد، آن را با دقت بخوانید. برچسب فرش شامل اطلاعاتی در مورد نوع فرش و نحوه شستشوی صحیح آن می باشد. فرش های فانتزی معمولا با الیاف مصنوعی و اکریلیک ساخته می شوند. شستشوی ویژه این فرش ها با شامپوهای صنعتی است.

فرش های مجلل و اکریلیک را نباید با پودر شست. زیرا با خشک شدن قسمت اصلی فرش و ریشه ها زرد می شوند. اگر فرش شما لکه خاصی دارد، قبل از شروع شستشوی فرش حتما لکه را پاک کنید. شامپو فرش را با آب گرم یا ولرم (نه آب جوش) به نسبت 1 به 5 مخلوط کنید سپس با استفاده از برس نرم فرش شوی و محلول فوق لکه را بشویید. تمام قسمت های فرش را کاملا تمیز کنید. بهتر است مرتب شسته شود.

15 دیدگاه در “فرش بلژیکی (شنل) چیست؟

  1. مرتضی هاشمیان گفت:

    اکانت اینستا هم دارید؟

  2. میلاد کشانی گفت:

    چرا اینقد زیاد؟

  3. محمدجواد نظری گفت:

    دستخوش

  4. عیسی بهشتی گفت:

    aaaaliii bood

  5. مجتبی براتی گفت:

    میتونیم توی سایت شما مطلب بنویسیم؟

  6. غلامرضا جمشیدی گفت:

    چطوری می تونم باهاتون ارتباط بر قرار کنم

  7. یوسف پناهی گفت:

    چقد خوبین شما

  8. فرهاد علوی گفت:

    سلام عالی بود

  9. علی حیدری گفت:

    من یکی از کاربران دائمی سایت شما هستم

  10. غلامعلی اشکان گفت:

    بیشتری بنویسین لطفا

  11. داوود جوادی گفت:

    لطفا آدرستون رو برای بنده ارسال کنین

  12. خلیل سعیدی گفت:

    مطلب خوبی بود

  13. روح الله بیگی گفت:

    مشاوره آنلاین از چه طریقی صورت می گیره؟

  14. مهرداد صدر گفت:

    اینا فوق العادن

  15. جواد حمیدی گفت:

    بسیار گویا و شفاف بیان کردید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *