مجله اصفهان فرش

فرش سوف چیست؟ شناخت انواع آن و آموزش بافت فرش سوف

فرش سوف چیست؟ شناخت انواع آن و آموزش بافت آن

فرش سوف یکی از زیباترین و نرم ترین فرش هایی است که قابل تزیین و استفاده در منزل می باشد. فرش سوف دستباف قدمتی طولانی دارد و در بین دوستداران فرش به محبوبیت زیادی تبدیل شده است.

پس از بررسی اجمالی فرش سوف در این مقاله به نحوه بافت و یادگیری آن و در نهایت نکاتی برای کسانی که قصد خرید آن را دارند می پردازیم.

فهرست مطالب

فرش سوف چیست؟

فرش سوف چیست؟

فرش سوف ایران همواره مورد قبول علاقه مندان فرش دستباف ایران بوده و حتی در دنیا در بسیاری از کشورهای حوزه خلیج فارس و اروپا رواج دارد. اما مهم ترین نکته ای که این فرش را از سایر فرش های دستبافت متمایز می کند طرح های برجسته ی آن است.

بسیاری از ما فرش های دستبافت را به دلیل طرح های بافت دار و وجود نقش های گل فراوان در بافت آن ها می شناسیم، اما فرش سوف بر خلاف فرش های دستبافت معمولی، به سادگی در طراحی زمینه شهرت دارد.

در واقع اگر می خواهید تعریف ساده قالی سوف را بفهمید فرش سوف یک فرش دستبافت معمولی است، نقش گل و بوته صاف و برجسته و زمینه بسیار ساده می باشد و بافت آن فقط از دو نوع پود نازک و ضخیم تشکیل شده است.

فرش های دستبافت سوف که قدمتی 150 ساله دارد، ابتدا در کاشان بافته شد و سپس به تبریز آمد ولی با گذشت زمان بافت این فرش ها در تبریز انجام می شد و بافت فرش های سوف از فرش دستباف کاشان حذف شد.

فرش باصری

انواع فرش سوف

انواع فرش سوف

فرش های دستبافت سوف را می توان بر اساس ویژگی هایی که دارند به دسته های مختلفی تقسیم کرد. از نظر کاربرد، فرش های سوف به سه دسته اصلی تقسیم می شوند.

  1. تابلو فرش
  2. زیر پایی
  3. رومیزی

تقسیم می شوند. همانطور که نام قسمت بالایی به وضوح بیان شده است، بافت فرش سوف بستگی به نوع استفاده دارد.

فرش های سوف زیر پایی با دوام تر و ضخیم‌تر است و مواد اصلی استفاده شده پنبه و پشم است. بافت فرش های سوف که برای رومیزی و تابلو فرش استفاده می شود لطیف تر و زیباتر است و از ابریشم بیشتری برای بافت آنها استفاده شده است.

پرزهای مورد استفاده برای رومیزی و تابلو فرش کوتاه تر از پرزهای فرشی است که در کف منزل و زیر پا استفاده می شود و اندازه پرز ها تقریباً 0.5 سانتی‌متر می باشد.

اما از نظر بافت باید گفت که فرش های سوف به دو دسته اصلی تقسیم می شوند. طلا باف و نقره باف که در قسمت بعدی بیشتر با آن آشنا خواهید شد.

تفاوت تار و پود قالی چیست؟

آموزش بافتن فرش سوف

آموزش بافتن فرش سوف

اولاً، دار های مورد استفاده برای بافت فرش صوف عمودی بوده و هیچ شباهتی به سایر فرش های معمولی ندارند. از طرفی روش بافت در این نوع فرش ها به روش ترکی و با استفاده از قلاب فرش بافی انجام می شود.

روش کار به این صورت است که بافت آن مشابه فرش های معمولی است و تفاوت اصلی آن در بافت این نوع فرش است. روی فرش سوف از دو نوع بافت نازک و ضخیم استفاده می شود. پیشنهاد میکنیم برای درک بهتر تفاوت بافت قالی سوف و قالی معمولی مطلب آموزش قالیبافی سایت ما را مطالعه کنید.

به این صورت است که پس از وارد کردن یک مجموعه کامل از گره ها، باید کار پود گذاری را انجام دهید. در فرش سوف ابتدا با یک سیخ، پود ضخیم را که به آن القاج نیز می گویند از بین دو لایه چله رد می کنید و با شانه فرش محکم میکوبید. به یاد داشته باشید که در این مرحله وقتی سیخ را رد می کنید، نوک آن را پایین نگه دارید تا آسیبی به چله ها وارد نشود. همچنین در مورد چله کشی فرش دستباف مقاله ای در اصفهان فرش منتشر کرده ایم که مطالعه آن پیشنهاد میشود.

انواع تابلو فرش دستباف

پس از پود ضخیم، پود نازک باید وارد شود. برای این بافت می‌توانید نخ‌های گلابتون طلایی یا نقره‌ای را با توجه به رنگ‌ها و طراحی به کار رفته در طرح فرش انتخاب کنید. به دلیل این انتخاب، فرش شما را طلاباف یا نقره باف می نامند. (همان چیزی را که در پایان قسمت قبل ذکر کردیم که توضیح می دهیم)

اما بافت نازک با بافت ضخیم متفاوت است. در بافت ضخیم شما روی کل گره ها پود ضخیم می‌زنید، در حالی که یک نخ نازک فقط روی سطوح ساده و بدون طرح فرش شما گذاشته می‌شود و در ضربه زدن به این نخ با شانه فرش دقت کنید به دلیل نازکی حلقه حلقه نشود.

نکته ای در مورد بافت فرش سوف

در بافت فرش سوف بسته به نوع استفاده، نوع رنگ آن متفاوت است. اگر می خواهید برای کف خانه از فرش استفاده کنید، باید آن را از سمت راست ببافید و از پود کلفت استفاده کنید، اما اگر می خواهید تابلو فرش ببافید نیازی به شیرازه بافی و استفاده از «شیرازه» ندارید.

راهنمای خرید فرش سوف

راهنمای خرید فرش سوف

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که قصد خرید فرش سوف را دارید، باید دقت داشته باشید که فرش سوف به طور کلی از فرش های تزئینی و زیبا محسوب می شود و باید با توجه به بودجه و خواسته خود هزینه پرداخت کنید.

فرش دستباف ایلام

فرش های سوف در دو دسته اصلی برای فروش در دسترس هستند:

  • فرش سوف سنتی
  • فرش سوف منحصر به فرد

مدل های سنتی ساختاری تکراری و قابل فروش دارند و عموماً کیفیت پایین تری نسبت به مدل های منحصر به فرد دارند که طرح و نقشه ویژه ای دارند. بافت فرش های خاص بسیار دقیق و عددی انجام می شود و زمان زیادی را صرف می کند و البته هزینه خرید آن بیشتر است.

در واقع لازم به ذکر است که در برخی مواقع شاهد طرح های بسیار تکراری از فرش های سوف خواهید بود که بسیار مورد پسند شما قرار می گیرد. این کاملا سلیقه ای است و نباید همیشه به دنبال طرح های خاص باشید.

همچنین بهتر است بدانید که برای مدل های فرش ابریشم، به ازای هر متر مربع حدود دو کیلو ابریشم، نیم کیلو نخ یا طلا بافته می شود و تعداد آنها حدود 70 تا 80 عدد است که باعث افزایش قیمت می شود.

در این مقاله سعی کرده ایم تمامی نکات مهم در مورد فرش سوف را بررسی کنیم و ساختار و انواع آن ها را برای شما شرح دهیم تا در صورت تمایل به خرید این فرش ها بهترین تصمیم را بگیرید.

15 دیدگاه در “فرش سوف چیست؟ شناخت انواع آن و آموزش بافت فرش سوف

  1. عبدالحسین شهبازی گفت:

    هزینه مشاورتون چنده؟

  2. جواد فاضلی گفت:

    حرفتون خیلی عالیه

  3. مجید مهرابی گفت:

    خیلی ممنون از توضیحاتون خوبتون

  4. منصور فرهادی گفت:

    شما پیج اینستا هم دارین؟

  5. امین ترابی گفت:

    حساب توییتری هم دارید؟

  6. امید مددی گفت:

    سایتتون محشرههههه

  7. عبدالرضا رهنما گفت:

    مقالاتتون عالین واقعا!

  8. امین افتخاری گفت:

    بیشتری بنویسین لطفا

  9. نادر افشار گفت:

    مطلب به درد بخوری بود

  10. ایمان طالقانی گفت:

    بازم درمورد این موضع مطلب بزارین

  11. ناصر امین گفت:

    چطوری می تونم باهاتون ارتباط بر قرار کنم

  12. موسی شریعتی گفت:

    خیلی خوشحالم که هستین

  13. قربانعلی توکلی گفت:

    من زندگیمو مدیون شمام

  14. وحید علوی گفت:

    گروه واتساپی هم دارید؟

  15. فرهاد زاهدی گفت:

    کجا می تونم اطلاعات کاملتری درباره این موضوع پیدا کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *