مجله اصفهان فرش

نحوه تا زدن فرش دستباف

نحوه تا زدن فرش دستباف

تا زدن فرش دستباف یکی از مهمترین اصول حفظ و نگهداری این کالای قیمتی میباشد. در این مطلب به نحوه صحیح تا زدن فرش دستباف می پردازیم.

فهرست مطالب

نحوه درست تا کردن فرش به چه صورت است؟

شیوه درست تا زدن فرش اهمیت زیادی در سالم ماندن آن دارد. فرش نقش خیلی مهمی در دکوراسیون خانه ها دارد و با نقش ها و طرح های زیبایش به منزل ما انرژی و صمیمیت هدیه می دهد. احتمالا تجربه داشته اید که در آخر چیدمان خانه، پهن کردن فرش های بزرگ و کوچک در نقاط مختلف خانه تا چه حد در درخشش و زیبایی محیط تاثیر گذار بوده است.

هر فرشی با طرح و رنگ مخصوص خودش گویای رمز و راز ، ریشه و شخصیت خود را دارا می باشد و همان قدر مملو از ظرافت و هنر است که با آن با شیوه ای صحیح رفتار کرد! شیوه درست تا زدن فرش یکی از فاکتورهای مهمی است که در برخورد با فرش باید بیاموزیم. شیوه ی صحیح شستشوی فرش دستباف، حمل و نقل آن، جارو زدن و کلا نگهداری اصولی از فرش ها که عنصر با ارزشی هستند در طول عمر آنها بسیار مؤثر هستند.

شیوه درست تا زدن فرش اهمیت زیادی در سالم ماندن آن دارد

شیوه درست تا زدن فرش برای حمل‌ و نقل

شیوه درست تا کردن فرش از آسیب رسیدن به تار و پود فرش جلوگیری می کند. تا زدن و جمع کردن آن به صورت اشتباه تار و پود فرش شما را می شکند و دیگر به هیچ عنوان به شکل اولیه برنمیگردد. فرش دستباف ایرانی را برای جابه جایی در چمدان و … باید با شیوه درست تا زدن فرش ، به کمترین حجم ممکن درآورید. احتمالا ویدیوهایی در مورد شیوه درست تا کردن فرش دیده باشید یا با افراد با تجربه درباره این موضوع صحبت کرده باشید ولی ما نکته های کاملی را در زمینه شیوه صحیح تا کردن فرش ارائه می‌دهیم که به کمک آنها فرش‌های بزرگ شما تبدیل به بسته های کوچکی شوند.

جهت مشاوره رایگان در خصوص خرید فرش دستباف میتوانید با شماره 09131162373 و یا 03132229377 (پورمعمار) تماس حاصل فرمایید.

تفاوت های فرش چله ابریشم با چله پشم چیست؟

شیوه درست تا کردن فرش از آسیب رسیدن به تاروپود فرش جلوگیری می کند. تا زدن و جمع کردن آن به صورت اشتباه تاروپود فرش شما را می شکند و دیگر به هیچ عنوان به شکل اولیه برنمی گردد

  1. اول فرش را با دقت پشت و رو کنید به طور کامل صاف روی زمین پهن کنید.
  2. فرش را به شکل طولی از یکی از لبه های چپ یا راست به میزان یک سوم تا بزنید.
  3. لبه ی دیگر را به شکلی تا بزنید تا یک سوم انتهای فرش بر بخش تا خورده قرار گیرد و فرش تبدیل به مستطیلی باریک و بلند شود.
  4. فرش را صاف کرده و با تماس دستانتان سمت خواب فرش را پیدا کنید ، بعد بر خلاف خواب فرش از عرض یک سومش را تا بکنید.
  5. از روی فرش رد شوید پشت بخش تا خورده بر زانو بنشینید و یک سوم تا زده را در دو دفعه تا بزنید و این کار را تکرار کنید تا فرش تبدیل به مستطیل کوچک و با حجم تبدیل شود.
  6. توسط یک طناب محکم فرش تا زده را خوب ببندید تا در طول راه باز نشود.

تا کردن فرش هنگامی که به آن احتیاج ندارید

شیوه درست تا زدن فرش برای کاری به جز حمل‌ونقل کمی متفاوت است ؛ در اصل شیوه تا کردن فرش برای کارهای متفاوت و با توجه به مواقعی که به فرش احتیاج ندارید ، فرق دارد. فرش ماشینی و یا دستباف گران‌ قیمت بوده و اصلاح آنها در موقع آسیب دیدن هزینه بردار است. پیشنهاد ما به شما این است اگر برای مدت زمانی به فرشتان نیاز ندارید ، به هیچ وجه آن را تا شده برای مدت زمان طولانی در جایی نگذارید بلکه آن را با دقت لوله کنید؛ لوله کردن فرش شیوه صحیح تا زدن فرش در مدت طولانی می باشد.  هنگام لوله کردن فرش مواظب باشید که لایه‌ها خیلی به هم منقبض نشوند و کارهای زیر را در آن رعایت کنید :

فرش بابل

توصیه می شود فرش رول شده را در کاور مخصوص فرش ، پارچه تمیز یا سلفون پیچیده تا از ورود گرد و خاک به آن جلوگیری شود

توصیه می شود فرش رول شده را در کاور مخصوص فرش ، پارچه تمیز یا سلفون پیچیده تا از ورود گرد و خاک به آن جلوگیری شود البته از میان این ها پارچه بهتر است چون کاور های پلاستیکی عرق می کنند و فرش در رطوبت دچار کپک زدگی می شود.

همچنین بخوانید: قیمت و خرید فرش دستباف نایین

لا به لای فرشتگان را نفتالین بگذارید چون اگر حتی شیوه درست تا زدن فرش را رعایت کنید ممکن است عامل های دیگری به فرش شما آسیب وارد کنند.

فرش را به حال خودش ول نکنید ؛ هر از گاهی به فرش تان سر بزنید ، رول فرش را باز کرده تا هم فرش تان استراحت کند و هم شما بتوانید آن را وارسی کنید تا خیالتان از مشکلاتی که شک دارید راحت شود.

نکات دیگری در نگهداری فرش

به جز شیوه تا زدن فرش ، موارد دیگری نیز در حفظ فرش شما از لطمه واجب و ضروری هستند. بعد از آنکه فرش ماشینی یا دستباف خود را با شیوه درست تا زدن فرش جمع کردید باید در محلی مناسب قرار داده که دمای آن برای انبار کردن فرش غیر عادی نباشد ؛ زیاد بودن دمای محیط باعث پایین آمدن کیفیت فرش تان می شود. محلی که فرش را نگهداری می کنید به هیچ عنوان نباید دارای رطوبت و نم باشد چون رنگ و درخشش فرش شما از بین می رود و همچنین بید و موریانه که جاهای نمناک را دوست دارند فرش دستباف شما را به کلی از بین می برند. گرچه تابش نور خورشید در محل های نگهداری فرش حشرات را پراکنده می کند ولی تابیدن مستقیم نور خورشید به فرش به آن آسیب می زند.

آشنایی با طرح و نقش ترنج افشان در فرش

محلی که فرش را نگهداری می کنید به هیچ عنوان نباید دارای رطوبت و نم باشد چون رنگ و درخشش فرش شما از بین می رود

اهمیت شیوه درست تا زدن فرش دستباف

گرچه شیوه درست تا زدن فرش ماشینی اهمیت دارد ولی فرش های دستباف به خاطر اینکه ارزششان بیشتر است اصلاح آنها سخت‌تر و بافتنشان مشکل تر است به همین دلیل به مراقبت های بیشتری نیاز دارند. هنرمندان قالی باف هنر، احساس، تبحر و استعداد خودشان را در تار و پود فرش های دستباف می بافند و به این فرش ها ظرافت و معنا می دهند. همین هنری که در این فرش ها وجود دارد شما را وادار کرده که در حفظ و نگهداری آنها بیشتر تلاش کنید و درباره ی شیوه درست تا زدن فرش و مراقبت از آن به طور کامل آگاهی بدست بیاورید. این هنرهای دستی ارزشمند و بزرگ که خانه ها را پر از انرژی، جذابیت و هنر می کند به مراقبت و رسیدگی نیاز دارند.

15 دیدگاه در “نحوه تا زدن فرش دستباف

  1. سیدحسین فراهانی گفت:

    خرید آنلاین هم دارید

    1. اصفهان فرش گفت:

      بله از طریق سایت مینونید اقدام بفرمایید

  2. محمدتقی اسماعیلی گفت:

    مطلب به درد بخوری بود

    1. اصفهان فرش گفت:

      لطف شماست

  3. بهنام مقدم گفت:

    لطفا آدرستون رو برای بنده ارسال کنین بنده ارسال کنین

  4. غلامحسین رفیعی گفت:

    حرف نداری

  5. یوسف حمیدی گفت:

    شما همیشه امیدوارم کننده صحبت می کنید و این خیلی خوبه

  6. اکبر دهقان گفت:

    گل گفتید دست مریضاد

  7. غلامرضا ایزدی گفت:

    اینا فوق العادن

  8. کاظم گنجی گفت:

    دست مریضاد استاد

  9. بهرام آقایی گفت:

    خیلی دنبال این موضوع بودم

  10. نادر حبیبی گفت:

    این موضوع یکی از موضوعات موردعلاقه منه

  11. محمود اشکان گفت:

    چقد خوبین شما

  12. جعفر نجفی گفت:

    دستخوش

  13. یعقوب مددی گفت:

    شما کانال تلگرام هم دارین؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *