مجله اصفهان فرش

انتـخاب فرش متناسب با دکوراسيون

انتـخاب فــــرش متناسب با دکوراسيون

فرش یکی از مهمترین عناصر دکوراسیون منزل است. فرش به عنوان یک اثر هنری کارکردها و انواع مختلفی دارد. یکی از مواردی که در دکوراسیون داخلی خانه باید به آن توجه کرد، انتخاب فرش و کفپوش مناسب برای فضاهای مختلف خانه است و بسیاری از طراحان اتاق ها را با کف پوش تزئین می کنند. توجه به اینکه کدام فرش برای یک منطقه خاص بهترین است، ما را به بهترین انتخاب سوق می دهد.

فرش از آن دسته مواردی است که به ندرت جایگزین می شود و ممکن است گران باشد، پس در انتخاب آن بسیار دقت کنید. انتخاب فرش مناسب جلوه دکور خانه را افزایش می دهد و به فضای خانه شخصیت می بخشد. این مقاله به بررسی نحوه انتخاب فرش مناسب برای تزیین قسمت های مختلف خانه و اصول انتخاب فرش مناسب برای خانه می پردازیم، با ما همراه باشید

زمان مناسب برای انتخاب فرش

فهرست مطالب

زمان مناسب برای انتخاب فرش

اگر قصد بازسازی یا خرید جهیزیه دارید، اولین چیزی که باید بخرید فرش است. قبل از انتخاب فرش، سبک دکوراسیون منزل را مشخص کنید، فرش مورد نظر را با توجه به دکوراسیون خانه و اتاق ها خریداری کنید و سایر وسایل منزل را با آن هماهنگ کنید تا طراحی دکوراسیون تسهیل شود.

اصول انتخاب فرش مناسب برای منزل شما

انتخاب فرش مناسب برای منزل باید بر اساس اصول و قواعدی انجام شود تا جلوه ای زیبا و منحصر به فرد در دکوراسیون منزل داشته باشد. بهتر است قبل از خرید سایر وسایل منزل، فرش را انتخاب کنید. انتخاب فرش باید با توجه به سبک دکوراسیون و استفاده از فضاهای خانه باشد، مثلا فرش مناسب پذیرایی با فرش اتاق خواب متفاوت است. در این قسمت نکاتی که در انتخاب فرش باید در نظر گرفته شود از نظر رنگ، جنس، طرح و اندازه مورد بحث قرار می گیرد.

نوع فرش را انتخاب کنید

فرش ها از مواد مختلفی بافته می شوند که هر کدام ویژگی ها و مزایای خاص خود را دارند. بهتر است فرشی را انتخاب کنید که بادوام باشد تا پس از مدتی حالت خود را از دست ندهد. فرش هایی با بافت یا طرح ظریف برای مکان های کم تردد مانند اتاق خواب بهتر هستند، در حالی که فرش هایی که سخت و بادوام هستند برای فضاهای پرتردد مانند اتاق نشیمن بهتر هستند. در انتخاب نوع فرش به قابلیت شستشوی آن به ویژه برای خانواده هایی که بچه های کوچک و حیوانات خانگی دارند یا در شهرهای بزرگ و کثیف زندگی می کنند توجه کنید. فرش ها معمولا از الیاف طبیعی یا الیاف مصنوعی ساخته می شوند. فرش های دستبافت معمولاً از الیاف طبیعی بافته می شوند، در حالی که فرش های ماشینی از اکریلیک، پلی پروپیلن و پلی استر یا ترکیبی از آنها ساخته می شوند.

آشنایی کامل با انواع فرش دستباف

فرش الیاف طبیعی:

فرش های الیاف طبیعی از موادی مانند ابریشم، پشم، پنبه، کنف، کنف و سیزال بافته می شوند و بسیار بادوام هستند. فرش ابریشم بافت بهتر، ظرافت بیشتر و قیمت بالاتری نسبت به فرش پشمی دارد. فرش های پشمی قیمت کمتری دارند و ظرافت کمتری نسبت به ابریشم دارند اما زیبایی خاصی دارند. فرش های پشمی احساس راحتی و گرما را در محیط ایجاد می کنند، بادوام هستند و به راحتی تمیز می شوند، اما نسبتا گران هستند و نیاز به نظافت حرفه ای دارند. پنبه نرم تر از پشم است و طیف رنگی بیشتری دارد، اما نسبت به سایر الیاف انعطاف پذیری کمتری دارد. سیسال دارای الیاف درشت، مناسب برای مناطق پر تردد است و مقاومت بالایی در برابر رطوبت دارد.

فرش های الیاف مصنوعی:

فرش‌های الیاف مصنوعی ارزان‌تر هستند، رنگ‌های متنوعی دارند و ظاهری شبیه به فرش‌های پشمی دارند، اما نمی‌توانند با کیفیت الیاف طبیعی مقایسه شوند، از منابع پایدار تولید نمی‌شوند و در صورت قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید تغییر رنگ می‌دهند. فرش های اکریلیک دارای ماندگاری بالا، مقاومت در برابر رطوبت و قابلیت شستشوی بالایی هستند و در مقابل رطوبت و نور خورشید زیبایی خود را از دست نمی دهند و برای خانه های پر رفت و آمد یا خانه های بچه دار انتخاب خوبی هستند.

فرش های پلی پروپیلن دارای مقاومت بالا در برابر لک شدن، تنوع رنگ و عدم جذب مایعات مناسب برای اتاق هایی مانند سالن و پذیرایی می باشد. فرش های نایلونی بادوام هستند، به راحتی تمیز می شوند و برای مناطق پر رفت و آمد مناسب هستند. فرش های پلی استر یا ویسکوز در رنگ ها و طرح های متنوعی تولید می شوند و لکه های کمتری دارند، اما لکه های چرب به سختی پاک می شوند و برای مکان های کم تردد مناسب هستند.

انتخاب طرح فرش

امروزه فرش ها دارای طرح های متنوعی هستند. انتخاب طرح فرش باید با طراحی منزل و منطقه مورد استفاده مطابقت داشته باشد. فرش های مدرن با طرح های ساده و رنگ های خنثی فضایی سبک و آرام ایجاد می کنند و برای فضاهای کوچک و مدرن مناسب هستند. شیشه های طرح معمولی معمولا ساختارهای کوچک و کاربردی و رنگ های زیادی دارند، به فضا گرما و انرژی می بخشند و برای فضاها یا ترکیب های سنتی مناسب هستند. می توانید فرش های سنتی را با مبلمان و دکوراسیون مدرن ترکیب کنید و فضاهای متفاوت و جالبی را در مکان ایجاد کنید.

فرش کردستان و ویژگی های آن

برای انتخاب الگوی فرش باید به ابعاد فضایی که مورد استفاده قرار می گیرد توجه کرد. فرش های سطحی با طرح های گشاد و کوچک برای فضاهای کوچک مناسب نیستند زیرا فضا را درهم و برهم و کوچک نشان می دهند. انتخاب فرش هایی با نقش و نگار بزرگ در مرکز اتاق را بزرگتر نشان می دهد. برای حفظ تعادل در فضا، بهتر است از فرش های ساده در کنار مبلمان طرح دار، کاغذ دیواری و یا کف استفاده کنید و در کنار مبلمان ساده، فرشی را با طرح های آزاد انتخاب کنید.

رنگ فرش را انتخاب کنید

در انتخاب رنگ فرش با رنگ های دیگر علاوه بر سلیقه شخصی نکات زیادی را باید در نظر گرفت و برای هر فضایی مناسب هستند. برای فضاهای بزرگ می توان از فرش های گرم رنگ استفاده کرد، رنگ فرش باید با رنگ دکوراسیون های دیگر مانند مبل، پرده و کف پوش هارمونی داشته باشد. مثلاً اگر کفپوش روشن است، فرش تیره و اگر کفپوش تیره، بهتر است فرش روشن باشد. رنگ فرش حتما نباید با مبل و پرده یکسان باشد و می توان رنگ آن را با کوسن و مبل ها و یا دکور پرده را با فرش یک رنگ انتخاب کرد. برای خانواده های پر رفت و آمد و با بچه کوچک، فرش های تیره با طرح های شلوغ را انتخاب کنید.

انتخاب اندازه و چیدمان فرش

انتخاب سایز فرش در منزل بسیار مهم است و بهتر است قبل از خرید فرش اندازه اتاق، نوع چیدمان و مکان مناسب برای قرار دادن فرش را مشخص و برنامه ریزی کنید. ابعاد فرش باید با توجه به اندازه اتاق انتخاب شود. استفاده از یک فرش کوچک بین مبل ها باعث می شود اتاق درهم به نظر برسد. فرش باید بین 40 تا 50 سانتی متر از دیوارها فاصله داشته باشد اما در فضاهای کوچک این فاصله می تواند 20 سانتی متر باشد. فاصله بین فرش و دیوار یا فرش های دیگر باعث می شود اتاق بزرگتر به نظر برسد. در اتاق نشیمن می توانید از فرش های مختلفی برای جداسازی فضاها استفاده کنید، اما اگر پذیرایی کوچک است، یک فرش بزرگ کافی است. فرش ها در اندازه ها و اشکال مختلف، مستطیل، گرد و مربع وجود دارند. فرش های دایره ای شکل در هیچ فضایی نمی گنجد و برای فضاهای خاص مانند زیر میز ناهارخوری گرد، اتاق خواب یا آشپزخانه های کوچک مناسب است.

چگونه عسل را از روی فرش پاک کنیم؟

انتخاب فرش مناسب برای دکوراسیون قسمت های مختلف خانه

انتخاب فرش مناسب برای دکوراسیون فضاهای مختلف خانه مانند فرش پذیرایی و نشیمن، ناهارخوری و اتاق خواب، باید با توجه به سبک دکوراسیون داخلی، کاربردی و اندازه هر کدام از این فضاها انجام شود.

 

انتخاب فرش مناسب برای نشیمن و پذیرایی

انتخاب فرش مناسب برای نشیمن و پذیرایی

برای انتخاب فرش مناسب برای پذیرایی و نشیمن باید مواردی مانند ابعاد اتاق، چیدمان و مبلمان و سلیقه شخصی را در نظر گرفت. به طور کلی در انتخاب فرش برای اقامت و پذیرایی باید به چند نکته توجه کرد. مثلاً فرش پذیرایی و نشیمن نباید خیلی کوچک باشد به طوری که مبل روی فرش طوری چیده شود که تمام پایه ها یا پایه های جلویی روی فرش قرار بگیرند یا پایه ها بر لبه فرش مماس باشند. در صورتی که سایر عناصر دکوراسیون مانند مبل و پرده دارای رنگ و نقش و نگار زیادی هستند، فرش ها باید تا حد امکان ساده و تک رنگ باشند و اگر فضای پذیرایی بزرگ است به جای یک فرش بزرگ از دو فرش کوچک استفاده شود. بهتر است فضا را جدا کنید.

برای رنگ نشیمن و فرش آشپزخانه می توانید رنگ های گرم مانند قرمز و نارنجی را انتخاب کنید زیرا حس زندگی و انرژی را در فضا می دهند. در خانه های شلوغ بهتر است از فرش هایی با طرح و گل شلوغ استفاده کنید، زیرا فرش های ساده و رنگ های روشن به سرعت کثیف می شوند. در کنار مبلمان استیل، بهتر است از فرش های اسلیمی گلدار، یا فرش ترنج مناسب برای اتاق نشیمن با لوستر بلند استفاده کنید. در یک اتاق پذیرایی بزرگ با چند دست مبلمان جلوی مبل ، بهتر است از فرش های جفت استفاده نکنید.

انتخاب فرش نهارخوری

برای انتخاب فرش برای دکوراسیون اتاق غذاخوری باید فکر کنید که فرش زیر میز ناهارخوری خیلی کوچک نباشد. اندازه فرش در این فضا باید به گونه ای باشد که وقتی صندلی به عقب رانده می شود، تمام پاها روی فرش قرار گیرند. برای این منظور اندازه فرش باید به گونه ای باشد که عرض آن حداقل 70 سانتی متر از عرض میز ناهارخوری بیشتر باشد. برای انتخاب فرش مناسب برای فضای غذاخوری از فرش های طرح دار استفاده نکنید، زیرا نقش آن زیر میز است و دیده نمی شود، بهتر است فرشی با مرکز ساده و نقش و نگار در کناره ها، یا الگوی تکراری روی سطح فرش انتخاب کنید.

روش های خشک کردن فرش

انتخاب فرش مناسب برای اتاق خواب

سه راه برای انتخاب فرش اتاق خواب وجود دارد. برای این منظور می توان فرش را به طور کامل زیر تخت قرار داد، به طوری که هر طرف 30 تا 40 سانتی متر بیرون بیاید، یا فرش فقط دو سوم کف تخت را بپوشاند. در هر دو حالت، پس از بیدار شدن از خواب وقتی در رختخواب می نشینید، پاهای شما باید روی فرش باشد. اما اگر نمی خواهید فرش زیر تخت قرار دهید، می توانید به جای استفاده از یک فرش بزرگ از یک یا چند فرش کوچک کنار تخت استفاده کنید تا بتوانید به پاهای خود استراحت دهید. برای انتخاب فرش مناسب برای اتاق خواب، بهتر است از رنگ های روشن، خنثی و آرامش بخش مانند سفید، آبی یا سبز استفاده کنید.

انتخاب فرش برای اتاق کودک

انتخاب فرش برای اتاق کودک

دکوراسیون اتاق کودک و طراحی فرش این روزها بسیار مورد توجه قرار گرفته است، طرح های فانتزی و کارتونی زیادی برای فرش اتاق کودک وجود دارد. برای اتاق کودک فرشی با کمی کرک انتخاب کنید تا در کودکان حساسیت ایجاد نکند و به مجاری تنفسی آسیب نرساند. فرشی را انتخاب کنید که آزادی حرکت کودک را محدود نکند. فرش های سبک وزنی را انتخاب کنید که به راحتی شسته شوند و به راحتی لکه ها را پاک کنید. رنگ ها و طرح های زیبا جذاب و زیبا هستند، اما اگر اتاق بازی و اتاق خواب کودک یکی است، بهتر است فرشی با رنگ های آرامش بخش انتخاب کنید.

انتخاب فرش راهرو

برای فرش کردن راهروی خانه، از آنجایی که دکوراسیون داخلی راهرو در خانه کمتر به چشم می خورد، بهتر است از فرش های مناسب راهرو با نقش و نگار شلوغ استفاده کنید. برای فرش راهروها بسته به اندازه آن می توانید از فرش، فرش کناری یا رانر استفاده کنید.

آخرین حرف

فرش یکی از اجزای مهم دکوراسیون منزل است. فرش برای ایرانیان اصالت را به یاد خاستگاه فرهنگ ایرانی می اندازد. هنگام انتخاب فرش می توانید با رعایت نکاتی بهترین فرش را انتخاب کنید. در انتخاب فرش باید به رنگ، طرح، جنس، سایز، محل، دستباف یا ماشینی توجه کرد و فرشی را انتخاب کرد که با سبک و رنگ کلی دکوراسیون منزل همخوانی داشته باشد.

امیدواریم که این مقاله مورد رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد.

15 دیدگاه در “انتـخاب فرش متناسب با دکوراسيون

  1. عزیز طالب زاده گفت:

    میشه مطلب رو توی وبلاگ خودم بزارم؟

  2. امین نهاوندی گفت:

    مطلب خوبی بود همکار گرامی

  3. کاظم عزیزی گفت:

    afarin matlab khobi bood

  4. یعقوب محرابی گفت:

    خرید آنلاین هم دارید

  5. یوسف افشار گفت:

    نویسنده این متن کیه؟

  6. علیرضا رشیدی گفت:

    چطوری میتونیم از آخرین مطالبتون باخبر بشیم

  7. رحیم صدیق گفت:

    چه سایت قشنگی دارین

  8. مسعود ایمانی گفت:

    هزینه رپورتاژ آگهی توی سایت شما چنده؟

  9. رحیم حبیبی گفت:

    این مطلب حرف نداشت

  10. مصطفی جمالی گفت:

    خیلی خوشحالم که هستین

  11. رسول بختیاری گفت:

    مشاوره آنلاین از چه طریقی صورت می گیره؟

  12. رحیمی گفت:

    چرا اینقد کم؟

  13. کاظم شکری گفت:

    هزینه مشاوره آنلاین و حضوری باهم متفاوته

  14. مجید شیرازی گفت:

    خیلی عالی بود

  15. محمدحسن سلیمی گفت:

    یه سوال داشتم خرید حضوری هم دارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *